Irisbus Eurorider till Täby

Startat av Fredde, 29 december 2016, 20:21:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Följande två bussar är överförda till Arriva i Täby. Tänka för ersättningstrafik?
Det fanns fler liknande bussar på plats, dock kollade jag inte upp dessa.

Ägare/brukare

Förvärvsdatum
2016-12-22

Namn
ARRIVA SVERIGE AB

Adress
KEMISTVÄGEN 12

Ort
TÄBY


CED591 & BGT901 hos Busmarket, Huddinge 2016-12-29.

Tommy E

Med tanke på att de saknar bakdörr är det nog inte så mycket annat än ersättningstrafik som är aktuellt. Trevligt att det inte bara blir gamla Volvo B9S! 8)

Jag har även hittat följande bussar av samma modell som är registrerade på Arriva Täby på angivna datum.

2016-12-22:
DES613, f.d. Uddevalla Omnibuss 308
CEE092, f.d. Uddevalla Omnibuss 309
BWM062, f.d. Uddevalla Omnibuss 310
BOB324, f.d. Uddevalla Omnibuss 312
TSL700, f.d. Uddevalla Omnibuss 314

2016-12-23:
SYD355, f.d. Uddevalla Omnibuss 306
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 29 december 2016, 21:50:30 PM
Med tanke på att de saknar bakdörr är det nog inte så mycket annat än ersättningstrafik som är aktuellt. Trevligt att det inte bara blir gamla Volvo B9S! 8)

Helt riktigt. Inga krav på SL-färger och tredje dörr på linjerna 27 och 28. Däremot samma gamla vanliga fordonskrav (lågentré och tre par dörrar) på de vanliga 600-linjerna som får utökad trafik, så gissningsvis sätter man in B9orna på att förstärka 610 (och 608?) först och främst.

Frippe Fribas

Endast BTZ163 klarar miljözonen utan ombyggnad och den är dessutom blå.
Gissningsvis använder Arriva således B9:orna i den ordinarie Norrortstrafiken vilket kan frigöra miljöbussar till 608:an.
Frågan är också om Uddevallabussarna räcker för 27A, 27B och 27X, jag kan tänka mig att det behövs fler bussar och då blir det kanske B9:orna från Keolis som får rycka in.
Gissningsvis är bara Uddevallabussarna öronmärkta för ersättningstrafiken, återstående lär mzn blanda och ge i kombination med övrig trafik.
Skåningarna i 62xx-serien är redan idag vardagsmat på 610 och 608, så dessa kanske får rycka in på förstärkningen av 608:an.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


S Svensson

Det är åtta bussar överlåtna till Arriva Sverige AB i Täby.

UOAB 311&313 kör kvar i Uddavalla.
UOAB har kvar 321 som trafikvagn samt 189,190,300,301,320 (blå lionjevagnar). Möjligtvis fler ändå av äldre ?
Några UOAB fordon säljs via Kvarndammen Equipment AB, Kungälv (finns i Rödbo,Göteborg). Andra (såsom ovan Iveco , via BTC.