Första dagen på utbildningen till bussförare.

Startat av Nupski, 04 december 2007, 00:19:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Var i våras och första bussen jag rattade på allmän väg var GS 634 då stationerad på Grimbo. Fick köra från Angered till Hjällbo via Rannebergen. Har viss vana från garagekörning så jag slapp manöverdagarna. Bussen bakom är GS 640.

Andra bussen för dagen vart GS 638 den också från Grimbo. Här uppbackad utanför korvmojen på Herkulesgatan i Göteborg.

Simon A

Nupski

Citat från: Simon A skrivet 04 december 2007, 00:22:55 AM
Hoppas att du hade en bra första dag :)

//Simon
Jo tack. Det var en givande dag och inget som jag ångrar.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Hagri

Vad var lättare än du trodde.
Och
Vad var svårare än du trodde.

IngemarJ

Medda! Herr automobilomnibussframföraren!

Hoppas livet leker!

Hälsar

Herr Museispårvagnsframföraren.

Nupski

Själva körningen är ju inte svår, trots att första dagen var med stadsboogie på 13,8 och styrande löpaxel, det ända man fick tänka på var att överhänget bak sveper ut ganska mycket. Fick köra från Angered Centrum upp till Rannebergen för han ville se hur jag tog mig genom kurvor, Rannebergen kan man köra runt hela området, först vart det högervarv sen vart det vänstervarv. Efter det blev det 5 rundor i rondellen vid Storås innan jag tuggade mig upp mot Hammarkullen för att i rondellen där dansa 3 varav för att vänta in de som kom efter med buss GS 640, efter det var det spätta på ner till Hjällbo fick upp bussen i de skyltade 70 och det kändes inte det minsta konstigt eller svårt. In på terminalen Hjällbo där jag tog min första trottarkant :). Eftermiddagen kuskade jag runt på Hisingen i GS 638 och köra ner för svängen på Inlandsgatan innan jag backade upp bussen utanför korvmojen vid JET Herkulesgatan där jag tog bilden.

Ledbuss är fruktansvärt roligt att köra, det tyckte jag från första gång jag provade. Första ledbuss jag rattade var buss GS 552 en MAN A23 då stationerad på Grimbo, den dagen blev vi omtalade hos morgongänget på Radio City Göteborg för större delen av dagen dansade vi balett med dessa på frihamspiren, tror vi hade 551, 552 och 555, mycket backande blev det den dagen.

Vi var även på långtur till Vårgårda, Herrljunga och Borås med GS 631, 632 och 634. Fick då testa att köra stadstrafik med en Volvo stadsboggie i Borås startade vid Sjöbotorg körde Fristadsvägen, Skaraborgsvägen, Norrby Långata och en fnurr inne i stan innan en annan fick ta över i Tullen och köra resten in mot Göteborg.

Bussen jag körde upp i var en grå Mercedes med klicklåda och den var grymt kinkig i växlarna, fick på uppkörningen göra start i backe baklänges mitt inne i ett trångt villa område någonstans i Partille, varvid jag tappade växeln vid först försöket, det var mindre skoj, andra försöket var växellådan med och jag klarade det. Backade upp bussen från den nästan garageuppfart och in på en ännu mindre väg för att vända bussen.  Upkörningen började för mig vid Shell Mölnycke fortsatte in i Mölndal in i Kikås ut mot Gunnebo tillbaka till Mölnycke upp mot Partille in i Sävedalen in i det trånga villaområdet upp till Partille igen upp till Bergsjön vidare mot Angered över Angereds Bron och till Säve där uppkörningsstation ligger. Klarde uppkörningen på första försöket den 18/6-2007.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.