Svartvitt 80-tal: Scanior i snöslask

Startat av Greger Larsson, 23 december 2016, 19:51:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Julstress och slaskföre vid Stureplan för 35 år sedan - 23/12 1981:

Peter Rost

Trevliga bilder, på två trevliga busstyper. Bilderna väcker minnen från denna tidpunkt. :)

//Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Rost skrivet 23 december 2016, 21:45:52 PM
Trevliga bilder, på två trevliga busstyper. Bilderna väcker minnen från denna tidpunkt. :)

//Peter

Då fanns det till och med en och annan Büssing i trafik också :D

På den här tiden tyckte man att Scania 112 var ett under av modernitet :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 december 2016, 01:47:04 AM

Då fanns det till och med en och annan Büssing i trafik också :D

På den här tiden tyckte man att Scania 112 var ett under av modernitet :)

Büssing fanns det hyfsat gott om vid denna tidpunkt. - Även en del Leyland, samt Scania CF fanns kvar i SL:s tjänst. Men visst kändes CR112:orna bra mycket mer moderna.

WalleW

Jag plogade den aktuella platsen inklusive hela Birger Jarlsgatan med min L110:a natten 23 dec -81 tillsammans med annan plogbil.
Vi borde ha varit klara där ca kl 04.30. På en av bilderna är klockan 12.40 och saltet efter plogningen verkar ha haft avsedd verkan.
Jag kan inte minnas att vi var ute och "moddade av" natten 24 dec...

God fortsättning på helgen!

Önskar
Walle

Ulf Berlin

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 december 2016, 19:51:49 PM
Julstress och slaskföre vid Stureplan för 35 år sedan - 23/12 1981:

Oj,den har fått en rulle från en H56a?
Kommer inte ihåg att det var så sent man körde runt Svampen./Ulf

K R

Citat från: WalleW skrivet 26 december 2016, 12:03:56 PM
Jag plogade den aktuella platsen inklusive hela Birger Jarlsgatan med min L110:a natten 23 dec -81 tillsammans med annan plogbil.
Vi borde ha varit klara där ca kl 04.30. På en av bilderna är klockan 12.40 och saltet efter plogningen verkar ha haft avsedd verkan.
Jag kan inte minnas att vi var ute och "moddade av" natten 24 dec...

God fortsättning på helgen!

Önskar
Walle

Hej!

God fortsättning som sagt, Walle W m fl!

Såg i senaste Klassiska Lastbilar om dina bilar i snösvängen m m, där du körde bl a med två lite ovanliga Scanior från 70-talet; LBS114 och LBS144. Hmm...

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 26 december 2016, 14:27:43 PM
Hej!
God fortsättning som sagt, Walle W m fl!
Såg i senaste Klassiska Lastbilar om dina bilar i snösvängen m m, där du körde bl a med två lite ovanliga Scanior från 70-talet; LBS114 och LBS144. Hmm...
mvh K R

Hej och tack!
Ja, Björn Forslund kallar det "emblem-trimmning" tror jag. "Personlig profilering" på ett för tiden lite mer återhållsamt sätt. G89:an och LBS 114 hade också "INTE COOLER"-märken."R":et mellan orden överlackat i matt svart...

/   M v h   Walle

christian berg

Hej,

5241 blev en av de sista H59 i 52-serien att slopas våren 1992. Vagnen gick då på Lidingö som sista H59 där tillsammans med 5217.

Christian B