Bilvänliga städer

Startat av David M, 03 december 2007, 22:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

De nyaste och modernaste städerna är enligt min erfarenhet de mest bilvänliga (stora, breda genom/förbifartsleder, gott om parkeringsplatser som är gratis/inte kostar något och befinner sig direkt utanför affärerna).

För ett par år sedan var jag i Oxelösund, där går en motorväg rakt igenom staden till centrum, stålverket och hamnen. Att parkera i centrum var inga problem, p-platser fanns var man än vände sig. Centrum byggdes omkring 1960-1970 vad jag kunde förstå av bebyggelsen. Jag trodde detta var den mest bilvänliga stad jag stött på tills jag kom till Karlskoga och beslöt mig för att vika av E18 in till centrum. Då kör man av in på "Centrumleden" som det så vackert heter, korsar järnvägen och kommer in i en stad som... tja, påminner om baksidan av en Domuslada, ungefär. Estetiska poänger för stadens centrum var lika med noll, men det stora antalet parkeringsplatser gör att det är inga problem att ta sig fram någonstans. Staden är dessutom så utspridd att man faktiskt måste ha en bil, tror det är en mil (!) från kant till kant inom hela staden. Glesbebyggd och försedd med stora stiliga trafikleder har den blivit i alla fall.

När det gäller större städer är Malmö en stad som slår mig för att den så gott som saknar trafikproblem av värre art. Medan man i Göteborg och Stockholm har svåra trängselproblem över vattendragen är det värsta i Malmö 5-10 minuters trafikstockning där motorvägen slutar vid Hornsgatan på morgonen. Värre än så blir inte stadens trafikproblem. Som om det inte räckte med en bred, fin motorväg som ringled, byggde man dessutom en till utanför staden till Öresundsbron som har blivit någonslags inofficiell stadsgräns. Även övriga vägar inne i staden är breda, raka och fina så att evighetsperspektivet dominerar. Frånvaron av spårvägar gör att bilister kan härja fritt på gatorna och att många bilar får plats. Tillgången på antalet p-platser är dock ganska låg inne i centrum även om det finns enormt stora p-ytor utanför innerstaden.

När det gäller en mer global skala bode Los Angeles i USA fortfarande dominera, där 25% av ytan utgörs av vägar och 25% känns som p-ytor ungefär.

Ersa

En modern och gemytlig stad har en rejäl förbifartsled, gott om billiga parkeringshus, minimalt med dyra p-platser "på gatan" i centrum och gågator/busstorg avstängda för biltrafik. Min hemstad Umeå har några bra parkeringshus, men inget mera. Det är gott om privatbilar på Vasaplan, och polisen gör inget åt det.
Inte heller Örnsköldsvik, Sundsvall och Skellefteå har några förbifartsleder.  >:(

Ulrik Berggren

Inte heller Borlänge, även om Tjärnavägen inte går direkt genom centrum. Men det kommersiella centrum har å andra sidan flyttat ut till korsningen mellan Ludvikavägen (rv 50) och Tjärnavägen (rv 70), och den korsningen lär vara Dalarnas mest trafikerade. Annars är köer ovanliga i den här stan och biltillgängligheten är över medel kan man säga.

Annat är det med Falun. Där fick man långt in på 80-talet köra genom stan på smala gator för att komma från Rättvikshållet mot Borlänge eller Gävle. Någon som har någon 70-talsbild över trafiksituationen i Falun så vore det mumma! :D

/UB, inflyttad

PS. Gärna förbifart, men reglera då handeln så den inta hamnar i stans utkant! DS

David M

En karta över Falun från 1965 finns här: http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-13F4i67

och här: //

Jag tänkte främst på städer där hela stadskärnan mer eller mindre byggts för privatbilarnas framfart in i p-hus och genomfartstrafik på stadsmotorvägar eller liknande. Just rena exempel på detta är väl inte så många, men många mindre städer och särskilt bruksstäder som blomstrade på 1960-talet brukar vara fulla med parkeringsplatser och genomfartsleder med generöst tilltagen bredd.

Ulrik Berggren

Citat från: David M skrivet 04 december 2007, 16:26:30 PM
En karta över Falun från 1965 finns här: http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-13F4i67

och här: //

Jag tänkte främst på städer där hela stadskärnan mer eller mindre byggts för privatbilarnas framfart in i p-hus och genomfartstrafik på stadsmotorvägar eller liknande. Just rena exempel på detta är väl inte så många, men många mindre städer och särskilt bruksstäder som blomstrade på 1960-talet brukar vara fulla med parkeringsplatser och genomfartsleder med generöst tilltagen bredd.

Tyvärr funkade inte någon av dina länkar.

Ett exempel på det du beskriver är helt klart Luleå, som före 50-talet hade en stadskärna av idel träbebyggelse och björkkantade gator, men som nu knappt har ett hus från före 1950, och ett par ytterligare försvinner inom kort. Innerstan är omgärdad av fyrfältsvägar med sth 70km/h (Södra Hamnleden, Bodenvägen, Svartövägen.

David M

Pröva den här länken: http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html

Du får zooma in över Falun och sen trycka på sök, så finns två kartor från de ekonomiska bladen från 1965 (Kårsveden och Falun) plus en 1800-tals generalstabskarta över Falun att beskåda. Vägen mot Rättvik går öster om Kristine kyrka, rätt igenom centrum. Måste ha blivit en hemskt massa korsningar att ta hänsyn till där om det nu inte var så att man i vissa fall bara fick svänga vänster/höger före och efter dagen H.

Just Luleå har jag aldrig varit i, även om jag har förstått att det rivits mycket i centrum av den staden. En annan stad som vuxit kraftigt efter kriget är Växjö, som har gått från den minsta av Smålands residensstäder till den största efter Jönköping. Eftersom man även rivit nästan hela stadskärnan och tillåter bilparkering på Stortorget så är det en rätt bilvänlig stad, alla ombyggnader som gjorts det senaste decenniet till trots. Att projekt som riksväg 23 igenom Sandsbro med en motorväg längs vad som kunde varit ett attraktivt strandläge och Norrtullsgatan som byggs precis öster om domkyrkan och skär av allén mellan biskopsresidenset och domkyrkan får byggas visar om något att stadsplanerarna och folk i allmänhet inte har något emot fler projekt för att gynna bilismen.

Ulrik Berggren

Får tacka för mycket intressanta kartlänkar :) Anledningen att det först inte funkade för mig var att jobbdatorn inte hade det insticksprogram som krävdes...

/UB