Svåridentifierad busskaross

Startat av BD, 20 december 2016, 18:54:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



En rälsbuss med en riktig busskaross.

I http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=191524 visas denna rälsbuss. Ännu är den oidentifierad.
På länken visas andra rälsbussar som inte stämmer överens med denna buss. Kan det vara en omkarosserererad  buss och i så fall vem kan karosstillverkaren vara?

WalleW

Vad den än är så uppvisar den tydliga spår av omfattande modifiering, om man säger... :D

/   M v h   Walle

S Svensson

Ser man först på fordonet så ser man ingen som helst märkning.
Sedan verkar det som om hjulhusen har fått monterat plåtskivor.
Rälshjulen fram finns i tandem, dvs två styck.
Så här långt får jag ett intryck att det är en busskaross (fd vägomnibus)som blivit monterad på järnvägshjul.
Bakgrunden kan ge viss ledtråd. Huset verkar likna hus från 30 tal och framåt. När kan foto tiden vara ?

Vad tror Bengt om detta ?  Kan bilden vara från någon skånsk järnväg ? Kan karossen vara från Dalby ? Eller vad tror Ni andra om karossen ?


Harald Nordius

Det är en Hägglundskaross. I den här tråden finns bilder av Y2287, en Mercedes som enligt ett inlägg har Hägglundskaross. Den har likadana sidofönster fram och likadan dekorlinje.

S Svensson

Jag kan i och för sig hålla med. Men det finns ett men. Nämligen att SJ hade en egen kaross på 30 talet som tillverkades av ett antal karosstillverkare.

Harald Nordius

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2016, 16:38:40 PM
Jag kan i och för sig hålla med. Men det finns ett men. Nämligen att SJ hade en egen kaross på 30 talet som tillverkades av ett antal karosstillverkare.
Varför är det ett men? Den vet vi ju hur den såg ut. Rälsbussen har inte den karossen och de bussar med likadan kaross som syns på bilderna är inte SJ-bussar.

S Svensson

Jo Harald, att jag blandar in SJ i det hela beror på att SJ tog över en stor andel busstrafik 1935. Som jag skrev i texten tyder mycket på att karossen tidigare varit en komplett vägbuss.
Jag kan nämligen inte tänka mig att det  rör sig om en nybyggt fordon. Detta beror på avsaknad av text på sidan och utförandet.

Sedan är det så att (framgår av annan hemsida) det kan röra sig om fordon  på STF Sösdala. (industribana)
När jag då använder en trattmodell -först ganska allmänna konstateranden och sedan smalnar av- så tänkte jag mig att någon kanske har anteckningar om vilka bussar (alt vilken buss) som det kan röra sig om.

Kanske det finns anteckningar som Mats Freding gjort ?


Harald Nordius

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag trodde din invändning gällde om man kunde vara säker på att det är en Hägglundskaross. Att det är en f.d. vägbuss är väl rätt troligt, men vad har SJ:s standardkaross med saken att göra? Det syns ju tydligt att det inte är en sådan. Däremot är likheten med Y2287 slående och eftersom den enligt uppgift i detta forum hade Hägglundskaross är det väl troligt att även rälsbussens är en sådan.

Ja, antagandet om Sösdala känner jag till. Jag har ju själv skrivit i den tråden, och det är väl det bästa antagandet hittills, men något helt säkert belägg har inte framkommit.

Lars Bengtsson

I boken "AB Hägglund & Söner - en stor bit svensk industrihistoria", busskarosstillverkning, finns på sid 53 en bild på en av dem tillverkad kaross som ser ut att ha exakt samma linjespel kring fönster och ytterprofil.
Mvh Lars B

Niklas Bygdestam

Citat från: BD skrivet 20 december 2016, 18:54:07 PM


En rälsbuss med en riktig busskaross.

I http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=191524 visas denna rälsbuss. Ännu är den oidentifierad.
På länken visas andra rälsbussar som inte stämmer överens med denna buss. Kan det vara en omkarosserererad  buss och i så fall vem kan karosstillverkaren vara?


Finns det förarhytt i båda ändarna? Alltså kan de ha byggt en "förarhytt" i bakstammen med? Eller måste den här vändas när den ska byta färdriktning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Harald Nordius

Om det är Sösdala så fanns det inga vändskivor. Strålkastaren där bak tyder väl på att den regelbundet kördes åt det hållet.

pegee

Är det verkligen en strålkastare där bak. Placeringen tyder väl mer på att det är en stopplykta.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Greger Larsson

Onekligen vissa Hägglundsdrag på karossen, men ändå - kanske inte?
Är det ens säkert att det är i Sverige? Borde inte företeelsen vara mer känd i jvg-sammanhang då?

Greger Larsson

Får svara mig själv efter att ha konsulterat skriften Industrilok i Skåne - Kristianstads län.
Det mesta tyder nämligen på Sösdala, huset som syns bakom bussen finns kvar fortfarande, det står på Spårgatan 4 och kan ses via Google Maps. I skriften nämns att det fanns minst två fd landsvägsbussar, där en var en REO -35 med 85hk motor och plats för 35 passagerare. 1948 gjorde den nio dubbelturer/dygn mellan Sösdala och fabriken. Övrig/a buss/ar saknas uppgifter om men den sista ska ha skrotats 1961.

Harald Nordius

Du menar antagligen Spårgatan 3 för något hus med adress Spårgatan 4 finns inte. Läget för huset stämmer bra och spåren stämmer också med hur det såg enligt bangårdsritningen från 1948. Kruxet är att det nuvarande huset är rätt olikt huset på bilden, men det är väl inte otänkbart att det är kraftigt ombyggt. Jag har letat gamla bilder där man skulle kunna se huset, men alla bilder av Sösdala station visar stationshuset och det här ligger ju på andra sidan.Av detta lär man sig att när man står vid en sevärdhet ska man inte nöja sig med att ta en bild av den, för det har alla andra gjort. Man ska vända sig runt och ta bilder, för då kommer man att ha unika bilder.