H84 (Stockholm)

Startat av Frippe, 16 december 2016, 10:38:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe

Halloj!

Ursäkta en okunnig persons fråga - men är det någon som vet när de sista H84:orna togs ur trafik hos SL? Och det var väl de som kallades för raketer? Är det någon som vet varför? Och var det huvudsakligen i Råsta som dessa bussar fanns?

//Fredrik H

Leyland

Finns en väldigt trevlig artikel 1983 eller 1984 i dåvarande SvOf-bladet (nuvarande Färdskrivaren) kring Raketernas historia i Råsta, signerad Ulf E. Har densamma inte framför mig just nu, men det går ju att förmedla vid tillfälle.

I sak kan andra säkert raskt svara här på forumet.

WalleW

Som f d Raket-pilot, om än bara i snöpta H-ombyggda dylika, skulle Uffe E´s artikel vara intressant att läsa.
I ungdomen var jag också daglig Raket-resenär i original V-utförande (bussarna alltså  :D) då krutet ännu var torrt i dem... :)

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Jag har hört två versioner. En var att som trestegsraketer hade trestegs automatlåda.
En annan var att dom vrålade som raketer när kom körande uppför backen från Norra-bantorget.
Men det finns säkert andra förklaringar också. Men som sagt Ulf E vet säkert mer.

Hälsningar nisse.

Hasse L

H84 hade nummer 6439 - 6472. Åtta bussar fanns kvar i Råsta vid början av 1975 (några säkert redan avställda), och i februari var bara 6451 och 6471 trafikdugliga. 6451 blev allra sist - en uppgift anger 2/5 1975 som antingen sista trafikdatum eller slopningsdatum. Någon har kanske exaktare noteringar.