Nyleverans till Kiruna och Kalix...(Bilder)

Startat av Patrik, 09 december 2016, 13:54:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Förra veckan hämtade vi våra nya bussar som ska trafikeras linje 10 Kiruna - Luleå från årsskiftet.
Två bussar till Kiruna och två till Kalix (stationering i Överkalix).


Här står alla uppställda i Huddinge

















Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ulf Berlin

Citat från: Patrik skrivet 09 december 2016, 13:54:51 PM
Förra veckan hämtade vi våra nya bussar som ska trafikeras linje 10 Kiruna - Luleå från årsskiftet.
Två bussar till Kiruna och två till Kalix (stationering i Överkalix).



Underbar skyltning:)
Är"Johanssons Buss i Kalix"ett dotterbolag till Hörwalls eftersom du skriver"vi"och dom hämtar sina samtidigt?/Ulf

Patrik

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 december 2016, 14:10:04 PM
Underbar skyltning:)
Är"Johanssons Buss i Kalix"ett dotterbolag till Hörwalls eftersom du skriver"vi"och dom hämtar sina samtidigt?/Ulf

Nej, dom delar busslinjen med oss. Därav att dom har likadana bussar och hämtar dom samtidigt.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

antti-p

Fina bussar, hur många sittplatser dom har?
Och om jag rätt läste turlistan, linje 10 behöver bara två buss, en som övernattar i Kiruna och annan som i Luleå. Vad gör Johanssons bussar?

Patrik

Citat från: antti-p skrivet 10 december 2016, 13:28:05 PM
Fina bussar, hur många sittplatser dom har?
Och om jag rätt läste turlistan, linje 10 behöver bara två buss, en som övernattar i Kiruna och annan som i Luleå. Vad gör Johanssons bussar?

Dom har 51 sittplatser.
En buss övernattar i Kiruna och en i Överkalix, Hörvalls använder en buss och Johanssons en buss per dag och nästa dag använder man den andra bussen för att få ner milen på dom.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Marc

Citat från: Patrik skrivet 10 december 2016, 14:25:12 PM
Dom har 51 sittplatser.
En buss övernattar i Kiruna och en i Överkalix, Hörvalls använder en buss och Johanssons en buss per dag och nästa dag använder man den andra bussen för att få ner milen på dom.
Intressant tankesätt, många andra väljer att köra så mycket som möjligt med nya fordon under garantiperioden.
Två "i princip genomgående" turer per dag kommer naturligtvis att ge många kilometer.

En OT sak, synd att LTN inte visar att även eftermiddagsbussen tar en till Luleå med byte i Överkalix till 55an. Som det ser ut i dagens tabell går turen enbart till Överkalix! Samtidigt...inte många som läser en tryckt turlista i dagens läge :-)

Clabbe


Greger Larsson

Citat från: Marc skrivet 10 december 2016, 17:59:40 PM
Intressant tankesätt, många andra väljer att köra så mycket som möjligt med nya fordon under garantiperioden.
Två "i princip genomgående" turer per dag kommer naturligtvis att ge många kilometer.

En OT sak, synd att LTN inte visar att även eftermiddagsbussen tar en till Luleå med byte i Överkalix till 55an. Som det ser ut i dagens tabell går turen enbart till Överkalix! Samtidigt...inte många som läser en tryckt turlista i dagens läge :-)

Vad gäller det sista så använder kanske de flesta reseplaneraren och där framgår ju resemöjligheten för hela sträckan. Upplägget lär väl också betyda att Kirunabussen åtminstone söndagar får fortsätta Öx-Luleå som förstärkning.

Patrik

Citat från: Marc skrivet 10 december 2016, 17:59:40 PM
Intressant tankesätt, många andra väljer att köra så mycket som möjligt med nya fordon under garantiperioden.
Två "i princip genomgående" turer per dag kommer naturligtvis att ge många kilometer.

En OT sak, synd att LTN inte visar att även eftermiddagsbussen tar en till Luleå med byte i Överkalix till 55an. Som det ser ut i dagens tabell går turen enbart till Överkalix! Samtidigt...inte många som läser en tryckt turlista i dagens läge :-)

Har för mig att det blev billigare att beställa alla fyra bussar samtidigt än att vänta 5 år till nästa order, men helt hundra är jag inte.
Iaf, avtalet är på 10 år och varje buss kommer gå ca 125.000 mil var.

Det finns ingen tidtabell hos LTN som har med anslutningar eller liknande, tror inte det går i deras system. Det enda man kan göra är att skriva en text i anmärkningar om att bussbytet är möjligt.
Men så klart, dom flesta använder reseplaneraren.

Citat från: Clabbe skrivet 10 december 2016, 19:09:27 PM
Hur ordnar Ni med körtiderna?


Hörvalls använder 1 förare som kör Kiruna - Överkalix - Kiruna.
Johanssons använder 2 förare, en kör Överkalix - Luleå - Överkalix - Luleå - Överkalix, den andra kör Överkalix - Kiruna - Överkalix.
Då klarar man körtiderna.

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 december 2016, 19:24:50 PM
Vad gäller det sista så använder kanske de flesta reseplaneraren och där framgår ju resemöjligheten för hela sträckan. Upplägget lär väl också betyda att Kirunabussen åtminstone söndagar får fortsätta Öx-Luleå som förstärkning.

Det blir nog inga förstärkningar, snittresandet är ca 25 passagerare och föraren som kommer från Kiruna får inte köra hela vägen till Luleå utan rast samt att linje 55 är en dubbeldäckare så den har lite fler platser. Sen ska Polstjärnebussen tillbaka till Överkalix för garagering.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Greger Larsson

Citat från: Patrik skrivet 10 december 2016, 22:07:43 PM
--

Det blir nog inga förstärkningar, snittresandet är ca 25 passagerare och föraren som kommer från Kiruna får inte köra hela vägen till Luleå utan rast samt att linje 55 är en dubbeldäckare så den har lite fler platser. Sen ska Polstjärnebussen tillbaka till Överkalix för garagering.

Snittet 25 pass är det för em-turen söndagar från Kiruna?
Nu bortfaller kanske en del veckopendlare som istället kan ta morgonturen från Överkalix, men annars förefaller det, OM förstärkningsbehov skulle uppstå(kanske vid *vissa* helger typ efter loven och storhelger), naturligt att Johanssons har en extraförare som kan ta över bussen i Öx och köra till Luleå? Verkar krångligare om det bolag som kör 55:an ska ordna förstärkningen, även om det är på "deras" linje behovet uppstår.