Plant insteg i Halmstad 1985

Startat av Harald Nordius, 07 december 2016, 23:08:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

I Halmstad gjordes ett försök med höga plattformar och utskjutbara fotsteg som gav plant insteg i bussen. Sedan kom bussar med lågt golv och därmed blev väl den lösningen inte så intressant längre. Fotstegen har jag för mig kom från firman Thoreb. De fick en annan användning när X10, som var byggda för de höga plattformarna i Stockholmsområdet, skulle anpassas till lägre plattformar på andra håll i landet.

Railmaster

Ingen bild från sidan av bussen? hur plant var det inne i bussen? inga steg alls när man klev på? hur länge gick denna buss?

Lars-Håkan_E

Detaljbild på steget i halvt utfällt läge, invändigt är det en normal B10R.

AO

Det fanns väl två trappsteg. Ett som fälldes fram om bussen stannade vid en vanlig trottoar och sedan ett som fälldes fram om bussen stannade vid plattform. Bilden på framdörren ovan visar det nedre trappsteget som användes vid vanlig trottoar.

Göran

Var det inte någon slinga i asfalten som skulle hjälpa till med inkörningen till hållplatsen?

roggek

Citat från: Göran skrivet 08 december 2016, 17:25:49 PM
Var det inte någon slinga i asfalten som skulle hjälpa till med inkörningen till hållplatsen?

Jodå, den provades på bussbanan i bostadsområdet Vallås, men togs sedermera bort 1982.

CitatVallås, Halmstad

I slutet av 1970-talet, efter Thore Brynielssons doktorsavhandling om busstrafik, byggdes i Halmstad bostadsområdet Vallås. I november 1979 öppnades en separat 2,5 km lång bussväg genom området som var 4 m bred (6 m vid hållplats för möte) och passerade såväl skola som centrum. Bussarna styrdes elektroniskt in till hållplatsernas högplattformar (hållplatsytan var 5 cm under bussgolvet) m h a 90 m långa styrslingor, vilket gjorde att bussarna kunde stannas med 1 decimeters noggrannhet, se figur 2.6. Slingorna slopades sedermera 1982. Detta är förmodligen det närmaste vi kommit BRT i Sverige vad gäller stationer och automatisk styrning av fordonen.

Källa: Trivector Bus Rapid Transit i Sverige (PDF-fil)
www.trivector.se/infotek/single-view/download/bus-rapid-transit-i-sverige/

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 08 december 2016, 18:54:42 PM
Jodå, den provades på bussbanan i bostadsområdet Vallås, men togs sedermera bort 1982.

De flesta bussförarna uppfattade den som helt  onödig och menade att det var lättare att stanna manuellt på rätt plats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)