Huvudmeny

Keolis 7148

Startat av Bussfanatikern, 07 december 2016, 22:49:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Jag har redan frågat det här en gång tidigare men vet någon hur går det med 7148:n? den borde väl komma i trafik snart.

Erling.L

jo den har kommit igång lite som insatsbuss, e nått med att föraregrinden öppna framåt o inte bakåt som på de andra bussarna o gör det svårt med förare byten o man väntar delar för o ändra det
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

homer

Citat från: Erling.L skrivet 08 december 2016, 09:16:17 AM
jo den har kommit igång lite som insatsbuss, e nått med att föraregrinden öppna framåt o inte bakåt som på de andra bussarna o gör det svårt med förare byten o man väntar delar för o ändra det

Är de facket som har valt att ta strid för en sådan viktig fråga? ::)

Erling.L

Citat från: homer skrivet 08 december 2016, 20:05:48 PM
Är de facket som har valt att ta strid för en sådan viktig fråga? ::)


Nä men den gör det svårt o göra förarebyte helt enkelt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 08 december 2016, 22:45:23 PM

Nä men den gör det svårt o göra förarebyte helt enkelt

Men hur klarar man av det i Stockholm då?:)

Erling.L

Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 09:27:52 AM
Men hur klarar man av det i Stockholm då?:)

Dom har den låga grinden inte den vi har i GBG
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 09 december 2016, 10:49:59 AM
Dom har den låga grinden inte den vi har i GBG

Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...

Erling.L

Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 20:20:04 PM
Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...

Du behöver se eländet för att förstå problemet med o sätta en gbg dörr i sthlm fästen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

JesperO

Citat från: virtual1 skrivet 09 december 2016, 20:20:04 PM
Menade bara att det knappast är omöjligt för förarna i sthlm att hantera typen av dörr, så då borde det inte vara omöjligt för förarna i gbg att förstå de dörrarna heller...

Är det inte så att i Stockholm så sker avlösningar genom mittdörren medan resenärerna väntar på att kliva på genom framdörren som öppnas först när avlösningen är klar? I Göteborg görs avlösningen normalt genom framdörren medan resenärerna kan kliva av och på genom övriga dörrar.

Erling.L

Citat från: JesperO skrivet 09 december 2016, 21:19:43 PM
Är det inte så att i Stockholm så sker avlösningar genom mittdörren medan resenärerna väntar på att kliva på genom framdörren som öppnas först när avlösningen är klar? I Göteborg görs avlösningen normalt genom framdörren medan resenärerna kan kliva av och på genom övriga dörrar.

kan inte svara för sthlm men jo i gbg sker ju bytet i framdörren medans pass rör på sig i alla dörrar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

homer

I SL trafiken gör man lite olika, byte genom framdörren efter att passagerarna har gått på är de jag är van vid, om dörren är höger eller vänsterhängd spelar ingen roll, vi har båda varianterna

Ersa

Citat från: homer skrivet 09 december 2016, 22:12:19 PM
I SL trafiken gör man lite olika, byte genom framdörren efter att passagerarna har gått på är de jag är van vid, om dörren är höger eller vänsterhängd spelar ingen roll, vi har båda varianterna

Hur de gör inne i Stockholm får andra svara på, men i SL-trafiken övriga länet ett par mil från innerstan gör vi precis som beskrivet ovan. Avslutande förare låter alla resenärer stiga på, och blir därefter avlöst av den nya föraren via framdörren. Huruvida förargrinden är vänster- eller högerhängd har jag knappt ens reagerat på.

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2016, 22:33:27 PM
Hur de gör inne i Stockholm får andra svara på, men i SL-trafiken övriga länet ett par mil från innerstan gör vi precis som beskrivet ovan. Avslutande förare låter alla resenärer stiga på, och blir därefter avlöst av den nya föraren via framdörren. Huruvida förargrinden är vänster- eller högerhängd har jag knappt ens reagerat på.
Och några mil åt andra hållet från innerstaden är det tvärtom. Förarbyte genom mittdörren och vi passagerare får vänta utanför under tiden.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 09 december 2016, 23:44:00 PM
Och några mil åt andra hållet från innerstaden är det tvärtom. Förarbyte genom mittdörren och vi passagerare får vänta utanför under tiden.

Det finns inga gemensamma regler, således, utan beror på operatör och vilken slags miljö/omgivning man kör i.

Bussmicke

Alla löser väl det på det sätt man känner sig mest bekväm med/finns det mest praktiskt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.