Alla goda ting är tre - eller 2000. Varning för Säfflemani!

Startat av Mikey, 06 december 2016, 13:55:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

För ett tag sedan lade Admir upp fina bilder på en klassisk gammal Säffle 2000-buss i Trelleborg, och det är inte ofta det dyker upp bilder på såna. Det fick mig att titta igenom mitt arkiv och se att jag inte har många av dem på bild, de har inte riktigt fått den uppmärksamhet de förtjänar. Så det var dags att göra något åt det! Sagt och gjort så har jag tagit lite bilder på några som rullar runt om i Stockholmsområdet de senaste dagarna. :D

Al-Zahraa Akademi AB, KOJ657. F.d Nobina 5015 och rullar som skolbuss till skolan i Bagarmossen

Al-Zahraa Akademi AB, RDU571. F.d Nobina 5034 och rullar som skolbuss till skolan i Bagarmossen

Al-Zahraa Akademi AB, JAM397. F.d Nobina 4521 och rullar som skolbuss till skolan i Bagarmossen

Al-Azhar Stiftelsen, AOC762. F.d. Swebus 4018 och rullar som skolbuss till skolan i Vällingby

Promenadorquestern, PLD644. F.d. Swebus 0836 (Wasatrafik 1214) och används av en förening på KTH

Skärgårdsgymnasiet, SCH310. F.d. Nobina 4998 och används som skolbuss till gymnasiet som ligger i Åkersberga

Inträngd i ett hörn hos Busmarket hittades Gladökvarns Buss & Taxi, RGT511. F.d. Nobina 5162.

Och så slutligen en klassiker som var Skånelila en gång i tiden,
Midbus AB, EGD312. F.d. Swebus 1270 (Linjebuss 0766) och används till bl.a. tågersättningar

Jag hoppas att någons dag kanske blev lite gladare av dessa 10 bilder. :)

Än finns det alltså ett gäng av dem kvar, även om det verkar bli färre och färre för varje dag som går. Den uppmärksamme har kanske också noterat att alla dessa har ett förflutet hos Nobina/Swebus... ::)

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Peter L

Instämmer med Admir T, mycket trevligt! Roligt att se några av "mina" gamla bussar; Linjebuss 766 som vi hade i Lund när jag började där 1994 samt Swebus 4018 som vi hade i Malmö när jag kom dit några år senare... Tack!

yngrot

Är ägarna till dessa väldigt ljusskygga ??  Inte en enda med namn på  och flera med Nobina och Västtrafik dekaler på .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr.Omsi

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2016, 13:34:29 PM
Är ägarna till dessa väldigt ljusskygga ??  Inte en enda med namn på  och flera med Nobina och Västtrafik dekaler på ..

Jag skulle inte kalla Wasatrafik 1214-ägaren ljusskygg ;)

yngrot

Citat från: Mr.Omsi skrivet 08 december 2016, 13:48:02 PM
Jag skulle inte kalla Wasatrafik 1214-ägaren ljusskygg ;)

Nej inte denna men de andra ..  jag "glömde" denna buss.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikey

Citat från: yngrot skrivet 08 december 2016, 13:34:29 PM

Mja, Midbus har ju skyltat upp namnet och har en logga fram, Skärgårdsgymnasiet har loggor runt om hela bussen på Gladö har små loggor. Man lägger väl dock inte ner så mycket möda på att lackera upp såna här bussar då en lackering antagligen skulle överstiga värdet på bussen och de inte används särskilt ofta.

På de första skolbussarna tillhörande Al-Zahraa och Al-Azhar kan det nog finnas anledningar till att inte måla upp företagsnamnen. T.ex att de ofta står parkerade ute i det fria och risken blir större att de inte längre är hela morgonen efter...

1896

Om vi ändå pratar 1214 så kan sägas att den som ny stationerades i Furudal, där den ersatte Scanian 1913.