Tillknäppta Leyland

Startat av Greger Larsson, 04 december 2016, 19:00:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

4363 och 4317 som E-vagnar vid Gullmarsplan vintern 79/80:

Leyland

4317 rullade bara några månader till efter denna bild. I juni 1980 ställdes hon av och i september 1980 avfördes hon från SL.

christian berg

Ja, och 4363 ställdes av i december 1980, det här var sista vintern för dessa Leyland. De här röda frontskydden tror jag dök upp 1979. Även Mälaröarnas H63 hade dessa.

Hälsningar

Christian B

roggek

Ursäkta om jag går OT, men vad hade dessa "frontskydd" för funktion, och varför fanns de inte på t ex Büssing H32?

Leyland

Citat från: roggek skrivet 11 december 2016, 17:38:16 PM
Ursäkta om jag går OT, men vad hade dessa "frontskydd" för funktion, och varför fanns de inte på t ex Büssing H32?

För att minimera nedkylning (kylaren) av kall mottrycksluft (fartvind, blåst). Leyland (H34) kunde vara mindre varma inombords vintertid. En del av tjusningen med vagntypen.

De elaka brukade tala om att man fastnade med tungan inne i en H34:a om man slickade på en ledstång eller på en fönsterruta, vilket naturligtvis inte var sant.

Ted Selander

Så var det de metallinfattade fönstren som svällde på sommaren och blev svåröppnade. Vintertid skakade de i gengäld villigt ner i halvöppet läge. Har gjort många personalvagnsresor, alla vi kollegor valde gångplats.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk