Panther möter Amazon

Startat av Mr G, 03 december 2016, 21:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Var kan den här bilden vara tagen tro? Jag vet förstås, men funderar lite om andra kan placera bilden till rätt plats.

吉先生

Lars-Håkan_E

Ja du, det finns ju inte så många ställen som kan passa in, jag gissar på att vi är i Älvsjö :-)

Kaj

Jag tror att det är Magelungsvägen mellan Huddingevägen och Rågsvedsvägen

Kaj
Kaj

Gunnar D

Jag tror Älvsjö Alle'

/Gunnar

WalleW

Jag har en ganska tydlig minnesbild av trevåningshuset med stegen, men exakt var det är får jag inte "fram".
Jag körde en hel del i området kring Älvsjö, så jag lägger min gissning "där omkring"... :-\

/   M v h   Walle

Mr G

Jag tror så här. Bussen kommer ifrån Älvsjö Allé och har just svängt in på Älvsjövägen. Om den befinner sig i Älvsjö eller Örby vet jag inte, men alla hus som syns på bilden vill jag placera i Örby. Vägen som syns t h i bild bör vara Älvsjö Allé och har från början gått från Huddingevägen fram till Älvsjö Gård. Här mitt på fältet  just i kurvan där det tidigare borde ha varit en vägkorsning bytte vägen namn vill jag minnas.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 04 december 2016, 10:36:46 AM
Jag tror så här. Bussen kommer ifrån Älvsjö Allé och har just svängt in på Älvsjövägen. Om den befinner sig i Älvsjö eller Örby vet jag inte, men alla hus som syns på bilden vill jag placera i Örby. Vägen som syns t h i bild bör vara Älvsjö Allé och har från början gått från Huddingevägen fram till Älvsjö Gård. Här mitt på fältet  just i kurvan där det tidigare borde ha varit en vägkorsning bytte vägen namn vill jag minnas.

Intressant "tävling" och nu vet jag precis var bilden är tagen!
En liten undran: Kan det vara så, som jag tror jag hört, att även vägen där bussen kör på mellan Älvsjö Allé och under stambanan till korsningen Johan Skyttes Väg hette Älvsjö Allé? I linjeuppgifter för linje 65 fr.o.m. 27.4.63 heter det: "...-Örby Slottsväg(h)-Huddingev(h)-Älvsjö Allé(h)-Älvsjöv-Sjättenovemberv(v)-...".
Kan inte det styrka min hypotes?

Undrar
Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 04 december 2016, 11:31:49 AM
En liten undran: Kan det vara så, som jag tror jag hört, att även vägen där bussen kör på mellan Älvsjö Allé och under stambanan till korsningen Johan Skyttes Väg hette Älvsjö Allé? I linjeuppgifter för linje 65 fr.o.m. 27.4.63 heter det: "...-Örby Slottsväg(h)-Huddingev(h)-Älvsjö Allé(h)-Älvsjöv-Sjättenovemberv(v)-...".
Undrar
Gunnar

Det känns uppmuntrande att läsa gatu-/vägnamnen i Gunnar D´s citat ovan.
På Sjättenovembervägen hade Sthlms Energiverk kontor och förråd. Längs med (och i) Johan Skyttes väg blev det några "kommunal-gropar" med åren...
Gunnar D ror nog hem det här ämnet... :)

/   M v h   Walle

Mr G

Citat från: WalleW skrivet 04 december 2016, 12:30:17 PM

Gunnar D ror nog hem det här ämnet... :)

/   M v h   Walle

Njae, det verkar som han hugger farmor i låret den här gången. Jag var inte helt säker på min teori, så jag var tvungen att konsultera en karta. Och den gav mig rätt. Bilden ÄR tagen på Älvsjövägen. Bussens läge finns återgivet på kartan och jag var för dagen klädd i blått (se kartan).


吉先生

WalleW

Citat från: Mr G skrivet 04 december 2016, 13:16:54 PM
Njae, det verkar som han hugger farmor i låret den här gången. Jag var inte helt säker på min teori, så jag var tvungen att konsultera en karta. Och den gav mig rätt. Bilden ÄR tagen på Älvsjövägen.

"Hugger farmor i låret"... :o. Det var ju också ett uttryck, och det var nytt för mig  :D ! Jag har sagt det förr, man lär sig något nytt nästan varje dag här på forumet.
Vad gäller "tävlingen" så tröstar jag mig med att jag "var" i rätt område i alla fall... :)

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 04 december 2016, 13:16:54 PM
Njae, det verkar som han hugger farmor i låret den här gången. Jag var inte helt säker på min teori, så jag var tvungen att konsultera en karta. Och den gav mig rätt. Bilden ÄR tagen på Älvsjövägen. Bussens läge finns återgivet på kartan och jag var för dagen klädd i blått (se kartan).

Jag kollade förstås också SS-kartan och just den vägbiten är ju inte namngiven på kartan.

Så här står det på Älvsjö-Lisebergs Villaförenings hemsida om Älvsjö Allé:
"Tidigare förbindelseväg mellan Älvsjövägen och Huddingevägen före tillkomsten av Magelungsvägens viadukt 1971. Själva allén gick från Huddingevägen 474 mfr dåv. Magelungsvägens början nordvästut till Älvsjö gård, men även som trafikled söder om gården under stambanan och till Älvsjövägen hade detta namn. Ng 1932, utg. 1970. Det enda som återstår av vägen är nu den östligaste delen, som 1975 fick namnet Helgarögränd"

/Gunnar

Mr G

Den uppgiften kommer från Hans Harléns bok, Stockholm från A till Ö, Söderort, men jag är inte säker på att den är korrekt. Om den stämmer skulle passagen under stambanan också ha hetat Älvsjö Allé och det är jag inte alls bekväm med.

Verkar också lite konstigt om Älvsjö Allé skulle ha grenat av sig mitt på fältet i två olika spår, så det mest logiska vore att Älvsjövägen hade anslutit till Älvsjövägen strax bakom där bussen befinner sig på bilden. Så som det också framgår av kartan.

Kanske någon har en taxikarta från den här tiden som kan vidimera.

Jag får trots allt ta tillbaka att Gunnar högg farmor i låret. Han är definitivt med på banan ett tag till, och kan också ro hem ämnet till slut som Walle förmodade.
吉先生

Greger Larsson

Intressant det här. Trevåningshuset bör alltså vara det nedan inringade. Kartan är ett utsnitt från Eniros historiska karta.


Gunnar D

Ur linjeuppgifter för linje 65 i andra riktningen:

...-Sjättenovemberv(v)-Älvsjöv(h)-Älvsjö Allé-Huddingev(v)-...

Om vägstycket där bussen är hade hetat Älvsjövägen hade det väl stått Älvsjö Allé(h)?

/Gunnar

Mr G

Kanske har du rätt, men vägen mot Älvsjö gård, dvs det som heter Älvsjö Allé på kartan var mer att likna vid en kostig så det var inte att tänka på att någon busslinje skulle gå in där. Sen var det också så att vägen bara svängde av åt höger här när man körde mot Örby. Om den också  bytte namn i kurvan var inget man la märke till. Eller om den nu bytte namn redan vid Herr Stens väg, som Harlén skriver. En taxikarta tror jag kan ge svaret.

Eftersom Stockholms stad alltid har varit noga med skyltningen av gator borde man kunna se en skylt som visar gatunamnet på någon bild.
吉先生