Huvudmeny

Nytt hos Sköldhs

Startat av Mikey, 29 november 2016, 19:55:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag sprang jag på en av Sköldhs nya fina bussar ute på Arlanda, närmare bestämt buss nr. 1, YDF320. Den ställdes på i CBR igår. Tillsammans med systerbussen YDF321 som troligen får nr. 2 ersätter dessa de tidigare gamla trotjänarna från 2013 som hade samma inventarienummer, DTN947 och DTN958.

Som minne över de gamla bussarna, här är en reprisbild på buss 2 tagen förra sommaren:

Ersa

Är de "gamla trotjänarna" från 2013 redan för gamla? Fallit för ålderskravet? Gått för många mil? ;)

Jacob

DTN 947 står registrerad på Wist Last och Buss Östersund och är avställd sedan 2016-11-28. Ställer mig också lite frågande till varför man byter ut så pass nya bussar, men de kanske brister i kvaliteten?
Särskrivning är en dödssynd!

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2016, 20:36:55 PM
Är de "gamla trotjänarna" från 2013 redan för gamla? Fallit för ålderskravet? Gått för många mil? ;)

En liten tvåbuss åkare, ja jag vet att han har en reserv också, med två så pass långa omlopp kanske tycker att han får en säkrare drift genom att byta före 50.000 mil. Det kanske inte är helt ekonomiskt galet att slippa de större renoveringsbehoven.

Svenn Erik Nielsen

YDF420 og YDF421

Hej alla og Jocke

På bildet har den YDF 320 og den andre har YDF 321

Svenn Erik

Mikey

Citat från: Jocke Selling skrivet 30 november 2016, 16:11:09 PM
En liten tvåbuss åkare, ja jag vet att han har en reserv också, med två så pass långa omlopp kanske tycker att han får en säkrare drift genom att byta före 50.000 mil. Det kanske inte är helt ekonomiskt galet att slippa de större renoveringsbehoven.

Tittar man på mätarställning vid senaste besiktning har bussarna till och med passerat 60000 mil med råge. Detta låter som den rimligaste förklaringen, av samma anledning som många bilåkare som kör en hel del byter ut bilen när den blir 3-5 år gammal för att slippa betala allt servicebehov och reparationer som uppkommer. I många fall är det inte säkert att det blir märkbart dyrare att sitta och betala av lite extra för att få en ny buss i jämförelse mot att konstant reparera det man har.

Jag kör själv runt i en bil av årsmodell 2012 som börjar komma upp i milen en bit, där jag efter en del efterforskning vet att jag kan förvänta mig att behöva byte både ditten och datten inom kort. Där har jag räknat ut att det inte skulle bli märkbart dyrare att göra mig kvitt den bilen och skaffa något nyare, på grund av lägre försäkringar, mindre servicebehov och fler garantier. Det blir väl lite som Slödhs situation i miniformat, allt hänger på hur mycket man kör i slutändan...

Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 30 november 2016, 16:40:20 PM
YDF420 og YDF421

Hej alla og Jocke

På bildet har den YDF 320 og den andre har YDF 321

Svenn Erik

Javisst, det var ett skrivfel av mig, tack! Har ändrat det nu :)

Ersa

Milen var inte så anmärkningsvärda, men ändå intressant att man gör på helt olika sätt i två grannkommuner på varsin sida gränsen. Jag har kanske blivit för van med tillvägagångssättet att man tilldelas en par år gammal buss med 40 000 mil på mätaren och att denna då kallas för en "ny buss".
Jag föredrar helt klart hur man gör i Uppsala län, och är glad för deras skull! :)

Peter Öden

Hej !

DTN 958 står fortfarande regad på Sköldhs Taxi.

Mvh Peter Ö

eldani

Nu har dom gamla Sköldhs bussarna nr 1 DTN947 och nr 2 DTN958 fåt nytt hem och dom har hamnat hos Västanhede Trafik i Avesta och dom är registrerade där från och med den 2016-12-30 och är nu också påställda den 2016-12-30.