Påfyllning i Kisa

Startat av Greger Larsson, 27 november 2016, 19:39:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

SJ 1123 tankas i juli 1983.
Hur var det, levererades den med det här utförandet på fronten eller var det en ombyggnation?

WalleW

Jag kan inte påminna mig om att ha sett den här kaross-varianten tidigare, med stora sidofönster och näst intill "upp-och-nedvänd" frontpanel.
Trevligt... :)...

/   M v h   Walle

Ingwar Åfeldt

1123 hade en annorlunda front de åren jag var placerad i Linköping i början av 70-talet och körde den. Fronten hade en stor vindruta som var nästan lika bred som karossen och betydligt högre än vad bilden visar. Ett problem var att vindrutan sprack ofta av spänningar i den. Vid ett tillfälle var jag och hämtade vagnen i Mjölby när de hade satt in en ny vindruta. Jag hann inte komma ut ur Mjölby innan den nya rutan sprack i sitt nedre högra hörn så jag fick vända om direkt och köra tillbaka vagnen till verkstaden. Tyvärr har jag ingen bild av 1123 från den tiden.

M v h
Ingwar

Bengt H

Inte samma buss, men en av samma slag i originalskick. SJ 1094 på Skaraborgsvägen i Borås i maj 1970

Ingwar Åfeldt

Det stämmer precis, så såg 1123 ut från början. Snygg vagn!

M v h
Ingwar

Greger Larsson

Tack för bilden, Bengt!
Det var väl så att det var några(fem?) Hägglundare med den modernare karossen insprängda bland de övriga linjevagnarna i 10- och 11-serierna. Och de bussarna var nog lite av prototyper där man hade problem med hållfastheten bl a tack vare den stora framrutan. Således är 1123 på Börjes bild ombyggd med mindre framrutor.

Ulf Berlin

Karossen ser ut som en prototyp till senare leveranser såsom SLs H52or./Ulf

Uffe E

1123  mötte en SAAB i en sväng, den tog kurvan i hög fart och slog ihop med bussen, därav ombyggnaden,
Rutan sprack igen efter rep. och fick en ny SKV-ruta enl. Sture Karlsson.                                                                                                                             Mvh, UE.                                                                                                 

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 november 2016, 14:41:20 PM
Karossen ser ut som en prototyp till senare leveranser såsom SLs H52or./Ulf

Nej snarare till SJ:s 13 o 14 serie från Ö-vik.

Björn Forslund

Hela övre delen av fronten är från SKV-lagret!

Bussmicke

Citat från: WalleW skrivet 27 november 2016, 20:13:34 PM
Jag kan inte påminna mig om att ha sett den här kaross-varianten tidigare, med stora sidofönster och näst intill "upp-och-nedvänd" frontpanel.
Trevligt... :)...

/   M v h   Walle

Ser bara dumt ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.