Stadsbuss på fel plats

Startat av Greger Larsson, 27 november 2016, 19:34:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En CR76:a bemödas inte med en blick av de långväga resenärerna på Klarabergsviadukten. Februari -82.

WalleW

Trevlig bild... :)
Av SL´s vagntyper under 70-talet hörde CR76 / 110 / 111 till dem jag aldrig hade tillfälle att köra. Tyvärr, tror jag...

På bilden ser jag att CR76:an också har "piprensare", d v s lågt placerad högerspegel, som närgångna resenärers näsor alltför lätt kunde få närkontakt med när det var trångt vid påstignings-hållplatserna.
H80- och H81- vagnarna hade denna spegel-placering, och som förare av dessa bevittnade jag några sådana närkontakter, varav en orsakade näsblod och en rejäl skopa ovett...den senare riktad mot mig förstås...

/   M v h   Walle

Railmaster

Vilket garage tillhörde vagnen vid fototillfället? Och ränderna på kofångaren? är det bara någon som lekt med färg och pensel i verkstaden?

Ulf Berlin

Citat från: Railmaster skrivet 27 november 2016, 23:11:37 PM
Vilket garage tillhörde vagnen vid fototillfället? Och ränderna på kofångaren? är det bara någon som lekt med färg och pensel i verkstaden?
7902 tyder på Södertälje,men kan ha flyttats till t ex Handen för ex vis Gotlandsförstärkning?/Ulf

Uffe E

Bussen  är en CR111MF, tillhörig Mälaröarna, såvitt jag minnns, litt H56.
                                                                                  Mvh; UE.

Railmaster

Citat från: Uffe E skrivet 28 november 2016, 14:54:06 PM
                                                                                  Mvh; UE.

Nja... Varför står det "76" under vindrutan och fronten prydd med Scania Vabis logga?!En H66 är det väl ändå? :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe E skrivet 28 november 2016, 14:54:06 PM
                                                                                  Mvh; UE.

CR111MF hade ju bara en framdörr och ett fönster mellan denna och framaxeln. Så visst är det en CR76 på bilden.

7902 var enligt mina anteckningar från Södertälje Omnibus AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe E

Jag hade fel beträffande typ. Södrtälje är sant,
                                                                Mvh, UE.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 november 2016, 14:43:13 PM
7902 tyder på Södertälje,men kan ha flyttats till t ex Handen för ex vis Gotlandsförstärkning?/Ulf

Nja inte körde man 880 med H66:a :-)

Däremot har jag ett minne av att man ersatte H32 med just H66 på Muskö ett par ggr 1982-83