Buss vs spårvagn

Startat av pegee, 22 november 2016, 17:09:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Jag har ingen speciell önskan att köra buss i Stockholm. Men ni har en sak jag saknar:
Ni har inga spårvagnar (nästan!). Här i Göteborg har vi spårvagnar som korsar stan
åt alla håll, härs och tvärs. Tyvärr lämnar dom spår efter sig. Och dessa spår
måste man korsa ideligen. BUMP, DUMP, SKRAMMEL. Om och om igen. 

Spårvagnar som förortstrafik är både snabbt och miljövänligt, men spårvagnar tvärs
genom en stor stad är en katastrof. Snitthastigheten i rusningstrafik genom centrum är
5-10 km/h.

Bara en reflexion efter ett dagspass genom Göteborg!

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Citat från: pegee skrivet 22 november 2016, 17:09:43 PM
Spårvagnar som förortstrafik är både snabbt och miljövänligt, men spårvagnar tvärs
genom en stor stad är en katastrof. Snitthastigheten i rusningstrafik genom centrum är
5-10 km/h.

Som jämförelse: Vad är snitthastigheten för motsvarande busstrafik i innerstäder, som t.ex linjerna 1-4 i Stockholm?

Anders Noren

Citat från: pegee skrivet 22 november 2016, 17:09:43 PM
Jag har ingen speciell önskan att köra buss i Stockholm. Men ni har en sak jag saknar:
Ni har inga spårvagnar (nästan!). Här i Göteborg har vi spårvagnar som korsar stan
åt alla håll, härs och tvärs. Tyvärr lämnar dom spår efter sig. Och dessa spår
måste man korsa ideligen. BUMP, DUMP, SKRAMMEL. Om och om igen. 

Spårvagnar som förortstrafik är både snabbt och miljövänligt, men spårvagnar tvärs
genom en stor stad är en katastrof. Snitthastigheten i rusningstrafik genom centrum är
5-10 km/h.

Bara en reflexion efter ett dagspass genom Göteborg!



Buss genom centrum går precis lika långsamt. Vill man få upp snitthastigheten så måste så många trafikhinder som möjligt elimineras så att kollektivtrafiken får så fri lejd som möjligt. Det behöver antagligen inte innebära högbana eller tunnel, men när trafiken är tillräckligt stor - som i Göteborg - så antar jag att tunnel trots allt är enklast.

Erling.L

En sak att ta i beaktning är ju Göteborgs blåleran som gör att om du bygger en vanlig väg med i Sthlm O Gbg oa har samma trafik intensitet på dem så håller vägen i Sthlm bra mycket längre
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Nico

Mja, det är en sanning med modifikation. Även Stockholms län (och stora delar av hela Mälardalen) består till stor del av gammal sjöbotten och därmed mycket lera. Titta tex på hur mycket man fått påla vid Slussen under åren eller att den tänkta t-banestationen vid Friends arena nu fick planeras om till ett nytt läge med mindre lera. Även många gator och vägar med dåligt utförd underbyggnad har satt sig rejält under åren och hålen är många. Däremot finns det gott om granit på många ställen med, men inte alltför sällan så ligger den kanske 30-40 meter djupt.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman