Bildsvep från Falkenberg m.fl. orter i Halland

Startat av Martin Maltkvist, 03 december 2007, 01:45:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Som många vet var det en avskedsresa i dubbel bemärkelse den 15/6 och givetvis blev det mer bilder än bara det avsedda.

Kort efter ankomsten siktades swebus 5833 som verkade vara en gammal skåninig, att döma av stolsklädseln. Enligt CBR hör den hemma i Varberg och Volvo Finans Norge anges som leasinggivare.

Bildsvep från falkenberg
Ovanstående modell har jag aldrig förr sett i denna lackering, likaså Fiftyn som ställdes av tre veckor senare och nu står på någon form av fordonsreserv. (Concordia Bus Fleet AB)

Till vänster om mig finns en restaurang som förvisso är lite mindre, men som tillagar välsmakande mat...

Och såhär ser det ut om man innifrån riktar blicken mot händelsernas centrum.

Vy över bussarna och stationshuset i Falkenberg.

Lyckligtvis hade jag äran att få Staffan Sävenfjord som sällskap, vi möttes i Falkenberg och efter en tur mellan Fegen och Ullared skiljdes vi åt där han återvände till Falkenberg och jag fortsatte vidare mot Varberg och Göteborg. Jag minns tydligt hur han berättade om den nya kameran samt om besöket i Backaryd nästföljande dag.

Såhär såg det ut i Ullared, orten med det omtalade köpcentret.
Parkerad stod Swebus 5833 och först i denna stund gick det upp för mig att det är precis samma buss som i Falkenberg.

6451 förde mig till Varberg och den kvinnliga bussföraren tittade fundersamt åt mitt håll, väl framme väcktes jag av en kollega till henne då John blund hälsade på hos mig. Pigg och någorlunda utvilad staplade jag ut ur bussen och gick vidare mot nya marker.

Nu fick 5620 stå modell medan jag tog min allra första bild i varberg och mer skulle det bli.

Snett till vänster stod nämligen denna Setra från Lidbergs Buss som var inne för besiktning den 21/6, 6 dagar efter min visit.

Visst finns Brunnsparken även i Varberg, överraskad blev jag och skylten förde genast mina tankar till en välbekant plats i Göteborg.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

scaniaolsson

Fiftyn 3554 är också en före detta Skånevagn.

Om jag nu inte är helt ute och cyklar så är / var 3554, 3556, 3557 långa vagnar som främst gick på Skåne Expressen medans 3555 var en kort vagn som mer gick på landsbygd.

3556 gick ofta på 12:an Helsingborg-Båstad medans dom andra till att börja med i alla fall gick borta runt Kristianstad och Hässleholm.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

blubb

Citat från: scaniaolsson skrivet 03 december 2007, 05:58:32 AM
Fiftyn 3554 är också en före detta Skånevagn.

Om jag nu inte är helt ute och cyklar så är / var 3554, 3556, 3557 långa vagnar som främst gick på Skåne Expressen medans 3555 var en kort vagn som mer gick på landsbygd.

3556 gick ofta på 12:an Helsingborg-Båstad medans dom andra till att börja med i alla fall gick borta runt Kristianstad och Hässleholm.

Mvh
Scaniaolsson

Nästan, 54 och 55 var "linjevagnar" i Hässleholm, 56 och 57 var SkåneExpressen på 12an, 58 en kortvagn (som flyttades i Uppland 2003) sen fanns det även en 59 som var en Swebuslackad beställningsbuss hamnade i Blekinge mot slutet.

robbes

Brunnsparken fins inte bara i göteborg utan på fler platser örebro har brunnsparken med som är rätt känt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 december 2007, 01:45:45 AM

Lyckligtvis hade jag äran att få Staffan Sävenfjord som sällskap, vi möttes i Falkenberg och efter en tur mellan Fegen och Ullared skiljdes vi åt där han återvände till Falkenberg och jag fortsatte vidare mot Varberg och Göteborg. Jag minns tydligt hur han berättade om den nya kameran samt om besöket i Backaryd nästföljande dag.

Trevligt att man äntligen fick se bilderna. :) Det stämmer att jag invigde en ny kamera den dagen, ja. Den gamla mer eller mindre lade av under Norge-resan i början av månaden. Den skarpögde kunde nog se det på bussbilderna som togs efter Stryn.
Fast jag känner inte riktigt igen mig på bilden härovan. Inte för att det är så noga men jag tror att du råkade ta samma bild två gånger.  ;)

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2007, 19:27:10 PM
Trevligt att man äntligen fick se bilderna. :) Det stämmer att jag invigde en ny kamera den dagen, ja. Den gamla mer eller mindre lade av under Norge-resan i början av månaden. Den skarpögde kunde nog se det på bussbilderna som togs efter Stryn.
Fast jag känner inte riktigt igen mig på bilden härovan. Inte för att det är så noga men jag tror att du råkade ta samma bild två gånger.  ;)
Jag tänkte på bl.a dig när bilderna proccessades, efter mycket om och men kom de upp och alltsammans får väl tillskrivas min egen bekvämlighet. Det är ju så lätt att glömma bort och även skjuta saker framför sig men nu är det äntligen gjort och kul är ju att det gladde folk.
Hur menar du att jag tog samma bild två gånger?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 december 2007, 21:04:12 PM
Jag tänkte på bl.a dig när bilderna proccessades, efter mycket om och men kom de upp och alltsammans får väl tillskrivas min egen bekvämlighet. Det är ju så lätt att glömma bort och även skjuta saker framför sig men nu är det äntligen gjort och kul är ju att det gladde folk.
Hur menar du att jag tog samma bild två gånger?

Det är nämligen ingen bild på staffan i bildspelet, däremot är samma bild repeterad två gånger här :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 03 december 2007, 21:15:11 PM
Det är nämligen ingen bild på staffan i bildspelet, däremot är samma bild repeterad två gånger här :-)

Bilden på de tre bussarna i Ullared är den som är med två gånger.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2007, 21:25:13 PM
Bilden på de tre bussarna i Ullared är den som är med två gånger.
Tack för tipset, det är nu ändrat.
I ärlighetens fick jag bara en bild på Hr Sävenfjord, tagen i Falkenberg och föll tyvärr bort i granskningen men nästa gång våra vägar korsas ska det inte behöva inträffa.

Hälsningar
/Martin

Peter Andersson

Underbara bilder från Falkenberg och Varberg  :) är själv föredetta Halmstadsbo men bor nu i Gävleborgs län

MVH Peter
Delsbo

Ersa

Men ingen närmre bild på den berömda grå/röda Setran, dvs Sveriges då äldsta buss i linjetrafik  ???
Vad hände med den efter avslutat uppdrag, Staffan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 december 2007, 06:03:34 AM
Men ingen närmre bild på den berömda grå/röda Setran, dvs Sveriges då äldsta buss i linjetrafik  ???
Vad hände med den efter avslutat uppdrag, Staffan

Vi kan väl ta en bild på bussen i fråga, CJL 734, när den går ut på sitt allra, allra sista uppdrag. Nämligen köra några av dem som mött upp till avskedsturen från Fegen hem till Drängsered. 

Detta hände på fredagen. På måndagen såldes bussen till Wetlandia med ett visst hopp om att den trots allt skulle bevaras som museibuss. Wetlandia tillhör Karlssongruppen, som på sin tid genom Cartes såldes den. Men den såldes vidare till Dafo Brand och skall användas i brandövningar. Förhoppningsvis kommer den dock inte att eldas upp utan avsikten är att den skall användas i prov där branden automatiskt skall begränsas. Så även om bussen fick det lite tuffare på sitt yttersta är vad jag förstår fortfarande inte allt hopp ute.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2007, 09:32:37 AM
Detta hände på fredagen. På måndagen såldes bussen till Wetlandia med ett visst hopp om att den trots allt skulle bevaras som museibuss. Wetlandia tillhör Karlssongruppen, som på sin tid genom Cartes såldes den. Men den såldes vidare till Dafo Brand och skall användas i brandövningar. Förhoppningsvis kommer den dock inte att eldas upp utan avsikten är att den skall användas i prov där branden automatiskt skall begränsas. Så även om bussen fick det lite tuffare på sitt yttersta är vad jag förstår fortfarande inte allt hopp ute.

Men fanns det inte intresse i Tyskland att köpa den?

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2007, 09:32:37 AM
Vi kan väl ta en bild på bussen i fråga, CJL 734, när den går ut på sitt allra, allra sista uppdrag. Nämligen köra några av dem som mött upp till avskedsturen från Fegen hem till Drängsered. 

Nu undrar jag lite om hur färska dina uppgifter är och när den skulle sålts till Dafo? Så här är cbr i dag i alla fall och ingen historik om ett kommande ägarbyte heller

Regnr: CJL734 Färg: Flerfärgad
Fabrikat: KÄSSEBOHRER/SETRA S215HR
Årsmodell: 1982 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: 101793549
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-06-18
Upplysningar: 

Ägare/Brukare
Namn: WETLANDIA AKTIEBOLAG 
Adress: BOX 28
Postnr: 574 21 Förvärvsdatum: 2007-06-18

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: IF Skadeförsäkring
Försäkringsdatum: 2007-06-18

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-06-19) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:  Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 1981-12-15 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet:  Utredning: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2008-01-31
Senast godkända besiktning: 2007-02-20
Föreläggande: Nej Körförbud: Nej
Vägmätarställning, km: 

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 04 december 2007, 14:00:46 PM

Nu undrar jag lite om hur färska dina uppgifter är och när den skulle sålts till Dafo? Så här är cbr i dag i alla fall och ingen historik om ett kommande ägarbyte heller

Uppgiften att den skulle vara såld till Dafo Brand fick jag vid ett samtal med Wetlandia i augusti. Eftersom Dafo Brand inte skall använda bussen i trafik har man antagligen inte brytt sig om att omregistrera den.