Mariloise busspanik: "Jag trodde han dog

Startat av reseguiden86, 18 november 2016, 19:39:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

http://www.expressen.se/gt/mariloise-busspanik-jag-trodde-han-dog/

Vet ej om det är ännu en snyft artikel eller om det som hände verkligen stämmer, det får man nog inte reda på, då förarens version som i dem flesta fall inte finns med. Men skönt det gick bra med både hon och barnet som det står om i alla fall.

Lars-Håkan_E

Det man som barnvagnsförare måste ta tänka på är att det är olämpligt att låta barnet ligga kvar i barnvagnen om den inte är ordentligt säkrad + att man själv bevakar den ständigt.

En barnvagn välter väldigt lätt, det har jag upptäckt både som bussförare och som barnvagnsförare, det är inte alltid det är möjligt att skylla på bussföraren.

igel

Jag har sätt en barnvagn välta, och efter det funderade jag på hur det var möjligt. Det var visserligen en vänstersväng men bussen startade från en stopplikt och det gick inte särskillt fort.
  En slutsats jag drog var att barnvagnens masscentrum var placerat förvånansvärt högt och långt bak. En barnvagn av 80-talsmodell hade en korg under där alla saker placerades, det bidrog till att sänka masscentrum och centrera det mellan hjulen. Så ju mera man lastade en 80-tals barnvagn, desto stabilare stog den i bussen. Med morderna barnvagnar utan korg under lastar man alt på styret, masscentrum hamnar då väldigt hög och förskjuts bakåt ju mer som lastas på eftersom all den extra last som läggs på läggs på bakom bakre stödpunkten. Det kommer att göra att ju mer som lastas desto lättvältare blir vagnen. Lastas den ännu mer kommer den att väta av sig själv.

Lite OT men från Skånetrafikens sida beklagar man händelsen.

– Vi vill framföra vår ursäkt för det är absolut inte så här det ska gå till. Det är jättetråkigt och vi hoppas att det inte blivit några allvarliga skador, säger Kajsa Herner vid Skånetrafikens presstjänst.

Det får vi nog alla vara glade för att Skånetrafiken inte har för avsikt att skada resenärer.

Ersa

Citat från: SkvallerblaskanJag är ju jätteupprörd och frågar liksom hur han kör egentligen och det får honom att tända till, säger Mariloise.

Jo, att skrikande direkt lägga hela ansvaret på någon annan än sig själv, brukar ju inte alltid gå hem överallt. Som förare kan man ju inte låta bli bromspedalen och börja köra på andra trafikanter samt helt undvika rondeller för att en förälder inte sett till att dennes eget barn åker trafiksäkert.
Men det kanske är samma syn på barnvagnsfastspänning som med bältena i övrigt?

yngrot

Spänna fast barnvagn görs nästan aldrig och det bör ju en förälder se till att göra . Hade Mariloise gjort det hade inget värre hänt .. Ingen verkar förstå att föraren kan behöva tvärnita oavsett hur mycket koll man har på övrig trafik.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Igel är även inne på rätt spår kring detta med att barnvagnar har tyngdpunkten högt upp vilket gör dem relativt instabila i sig. I kombination med att många människor inte har en tanke på hur centrifugal- och gravitationskrafterna påverkar (även vid låga hastigheter) vid kurvtagning, inbromsning mm. så medför det att det tyvärr blir alltför ofta som saker, och även folk, faller omkull ombord.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Nu vet jag inte vad det var för typ av barnvagn i det aktuella fallet, men moderna
barnvagnar är väldigt ofta trehjuliga idag. Det gör deras stabilitet ännu sämre än
den traditionella fyrhjuliga vagnen.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.