Klaratunneln vs Buss (Tioende gången?)

Startat av ichessy, 16 november 2016, 12:57:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Har tappat räkningen på hur många SL bussar som kraschat in i taket på Klaratunneln. Men det borde minst sagt vara den tionde gången.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23921439.ab

Borde man inte nu sätta upp fler varningsskyltar samt stålbalkskydd innan tunnel så att man förhindrar sådana framtida olyckor?
Software Developer

Taunusch

Utan att veta exakt hur det ser ut på platsen så känns det som att det här borde gå att få till en rejäl och tydlig "bondfångare" en bra bit innan tunnelmynningen.

Förslagsvis byggs två bondfångare. Den första byggs med blinklampor och t ex plaströr som hänger ned och tydligt slår i fordonet. Skulle föraren ändå missa det kommer strax en bondfångare till av lite grövre kaliber som sätter stopp för färden.

Min erfarenhet är att utmärkningen ofta brister. Den ansvarige har helt enkelt inte sett situationen ur bilistens synvinkel. Sådant kan oftast rättas till med en relativt liten pengapåse jämfört med kostnaderna av en olycka.

Lars-Håkan_E

Denna gång var det nedfarten från Sveavägen som drabbades och där finns inte samma typ av barriärer som i den södra mynningen (Från Centralbron)

Björn Ax

Om jag tittar på rätt ställe så finns det ju blinkande lampor, nedhängande hinder och skyltar.

Men kanske behövs ett riktigt hinder som verkligen stoppar en före bron istället.

buskörare


roggek

Skulle det inte bli billigare att sätta upp förbudsmärket



med tilläggstavlan
"Gäller även buss".
Det är på tiden att all tung trafik leds bort från Klaratunneln!

Staffan Sävenfjord

Eller det här

om man ändrar siffran till 3,0 meter. Man skulle ju kunnat ha ett sådant på varje sida om vägen. Observera att detta är ett förbudsmärke och det är alltså ett trafikbrott att köra förbi det med fordon som är högre än vad som angivits även om det skulle råka finnas plats i verkligheten.

Jaså, har man redan sådana märken på platsen?? Det kanske inte hjälper.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2016, 16:04:11 PM
Eller det här

om man ändrar siffran till 3,0 meter. Man skulle ju kunnat ha ett sådant på varje sida om vägen. Observera att detta är ett förbudsmärke och det är alltså ett trafikbrott att köra förbi det med fordon som är högre än vad som angivits även om det skulle råka finnas plats i verkligheten.

Jaså, har man redan sådana märken på platsen?? Det kanske inte hjälper.

Precis Staffan!  ;D
Lär nog inte hjälpa med märken när man inte kan se dom två tydliga som sitter på båda sidor om nerfarten... :o
Att Klaratunneln dessutom borde vara känd hos alla bussförare som tunneln man måste ducka i om man kör mc, gör det hela bara värre! Den är ju inte ens nära att vara godkänd för högre fordon med sina 3.0m!

Ett problem är att man bara utbildar sina förare på linjer och sedan ordinarie tomkörningsvägar vilket gör att det kan bli kortslutning hos förare som far iväg på andra vägar än ordinarie!
Väldigt få som kör i SL trafiken har tex kört beställningstrafik tidigare och byggt upp en rutin och kunskap för alternativa vägar mm.
Mina år i beställningstrafiken var verkligen en otroligt lärorik tid som bussförare.
Samma problem men motsatt dyker upp ibland, när förare som kört i SL trafiken snabbt utan större övning börjar köra beställningstrafik med bussar på 3.8 till 4.0 meter men lever kvar i känslan av att köra ett lägre fordon.

Personligen tycker jag det är riktigt pinsamt när en SL buss kör fast i Klaratunneln, det är liksom grundregel 1 att man absolut inte kan köra där, och även om skyltningen uppfattas som dålig, så ska alla känna till detta. (nu är skyltningen inte dålig)

//R

Cyklisten

Man blir helt less på detta, hur tänker de som kör där? Att gränserna är satta plus 25% moms? Att tunnelns tak höjer sig automatiskt för att de kommer med en skattefinansierad buss? Bussens höjd är väl nästan alltid påklistrad intill ratten, så det är svårt att "inte veta". Eller är det folk som har "tvånganställts" inom något projekt från AF och gör allt för att slippa jobba inom yrket? :/ Jag kan helt enkelt inte begripa.

Taunusch

I vissa fall får man acceptera att enskilda bilförare har brister.

Det här är nog ett sådant fall med tanke på hur många olyckor det ändå händer. Därför måste väghållaren (eller annan ansvarig funktion) göra vad man kan för att förebygga olyckorna.

Sådana här olyckor kostar enorma pengar i slutändan. De flesta varianter av fysisk åtgärd på plats har räknats hem ekonomiskt genom att förebygga EN olycka.

Jag ser det som oerhört absurt att då inte försöka förebygga olyckorna - trots att de möjligtvis uppstår enbart på grund av förarfel.

Nico

Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2016, 22:48:11 PM
Man blir helt less på detta, hur tänker de som kör där? Att gränserna är satta plus 25% moms? Att tunnelns tak höjer sig automatiskt för att de kommer med en skattefinansierad buss? Bussens höjd är väl nästan alltid påklistrad intill ratten, så det är svårt att "inte veta".

Ni ska man som vanligt inte föregripa utredningen, men den mänskliga faktorn är nästan alltid inblandad på något vis.

Vad gäller "höjddekal" så kan jag inte svara för hur det sett ut på förarplats i den aktuella bussen. Så vitt jag vet (vill minnas att Kommunal hade frågan uppe) ändrades dock denna regel för ett par år sedan. Numera ska det vara så att först om fordonet är högre än 3,4 m så måste en dekal till.

Det är dock fortfarande valfritt att sätta upp dekaler även i bussar som är lägre. Det innebär att det då kan skilja sig åt mellan bolagen (å t.o.m. mellan olika garage) i hur man ser och gör i detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: Taunusch skrivet 17 november 2016, 23:06:17 PM
I vissa fall får man acceptera att enskilda bilförare har brister.

Det här är nog ett sådant fall med tanke på hur många olyckor det ändå händer. Därför måste väghållaren (eller annan ansvarig funktion) göra vad man kan för att förebygga olyckorna.

Sådana här olyckor kostar enorma pengar i slutändan. De flesta varianter av fysisk åtgärd på plats har räknats hem ekonomiskt genom att förebygga EN olycka.

Jag ser det som oerhört absurt att då inte försöka förebygga olyckorna - trots att de möjligtvis uppstår enbart på grund av förarfel.

På platsen finns anordningar som rent fysiskt varnar för att fordonet är för högt. För att köra ett motorfordon finns visa krav och att utgå från att alla som klarat dessa krav är idioter ser inte jag som en hållbar lösning. Det går inte att överallt ha både livrem och hängslen.

Robert Brink

Citat från: Nico skrivet 18 november 2016, 09:03:31 AM
Ni ska man som vanligt inte föregripa utredningen, men den mänskliga faktorn är nästan alltid inblandad på något vis.

Vad gäller "höjddekal" så kan jag inte svara för hur det sett ut på förarplats i den aktuella bussen. Så vitt jag vet (vill minnas att Kommunal hade frågan uppe) ändrades dock denna regel för ett par år sedan. Numera ska det vara så att först om fordonet är högre än 3,4 m så måste en dekal till.

Det är dock fortfarande valfritt att sätta upp dekaler även i bussar som är lägre. Det innebär att det då kan skilja sig åt mellan bolagen (å t.o.m. mellan olika garage) i hur man ser och gör i detta.

Kommer inte ihåg exakt hur de tär med dekaler i aktuell busstyp! Men vet att jag sett dekal med 3.3 meter i dom flesta av Södehallens MAN! Dock sitter dom ibland uppe ovanförvindrutan.  Fick lära mig under utbildningen i City, att står det 3.4 kan man köra, allt över är ett stort NEJ!

//R