Huvudmeny

Keolis 6068 & 6081

Startat av Fredde, 12 november 2016, 15:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Keolis 6068 (YDW705) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.

Keolis 6081 (FAY188) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.

virtual1

Känns inte dörrställnig 1+1+1 lite fel här?

Frippe Fribas

Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Ja, Fridhemsplan är förmodligen ett bra tips för att fånga dessa när de kommer i trafik.

Söderort FTW

keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM

Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 12 november 2016, 21:38:18 PM
Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.

Merparten av ledbussarna i Eriksberg rullar på motorvägslinjerna i någon omfattning och det är då logiskt att nybeställda ledbussar motsvarar de krav som ställs på bussar på dessa linjer. I Eriksberg (där de flesta av dessa hamnar) lär dessa ersätta B9S, med motsvarande standard.

Lars_L

Så länge man inte har ett effektivt sätt att visera biljetter på i Stockholm (eller påstigning genom bakdörrarna) känns det ju också som att värdet av fler dörrar än 1+1+1 är ganska begränsat. Tiden för Påstigning är ju i regel ändå längre än för avstigning. Egentligen är väl det mest känsligt i dag vid Slussen - där det helst bara skulle vara 2+2+2 under maxtimme  för att minimera tiden för att tömma vagnarna, i övrigt ser jag nog nyttan är större att ha låggolv istället för lågentré ( än 2 dörrar) för att snabbt kunna få på barnvagnar genom den bortre dörren (på linjer där det är många barnvagnsresenärer) och för bättre resenärsflöde i bussen,  samt att det är bra med fler dörrar på linjer som passerar flera större målpunkter och därmed har både många avstigande- och påstigande längs linjen. Särskilt då på turer där det både är många på- och avstigande kan restiden förlängas rätt markant med 1+1+1. Av den anledningen är ju exempelvis lösningen 1+2+1 för ledbuss i regel ganska meningslös - om man ser det utifrån påverkan på körtiderna.

Bussmicke

Citat från: Söderort FTW skrivet 12 november 2016, 21:24:29 PM
keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)
Nää,verkligen inte.  Jag är positivt överraskad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Finns det någon här på Bussnack som har en översikt av placering för dessa bussar? 6072 verkar tillhöra Eriksberg medan t ex 6078 finns i Nyboda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

CW66

6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)

Mikael T Nilsson

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 05 januari 2017, 09:21:59 AM
6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)

Hej,

Tack för svaret. 6078 trafikerade linje 144 den 3 januari. Eventuellt har den nyligen flyttats till Nyboda eller så har Eriksberg/Botkyrka hand om turer på denna linje, skiftar turer från linje 703 & 707 till 144 vid Fruängen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 05 januari 2017, 16:52:29 PM
Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.

791 är ett hett tips! I övrigt rullar de nog på de flesta linjer i området då lejonparten av linjerna kan köras med ledbuss. Men de går ju i stort sett bara på de omlopp som kräver ledbuss med högre standard och dessa omlopp körs mest i högtrafik.