Huvudmeny

Keolis 6068 & 6081

Startat av Fredde, 12 november 2016, 15:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Keolis 6068 (YDW705) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.



Keolis 6081 (FAY188) hos Scania, Jordbro 2016-11-12.

virtual1

Känns inte dörrställnig 1+1+1 lite fel här?

Frippe Fribas

Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ja, Fridhemsplan är förmodligen ett bra tips för att fånga dessa när de kommer i trafik.

Söderort FTW

keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2016, 20:25:14 PM
Bussarna är i första hand tänkt att gå på motorvägslinjer och då är sannolikt sittplatser mer prioriterat än stor barnvagnsplats eller dubbeldörrar på mitten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 12 november 2016, 21:38:18 PM
Men 31xx-bussarna och de övriga i Nyboda som ska ersättas är ju varesig ämnade för motorvägslinjer eller har dörrställning 1+1+1 idag...? Sen är det väl relativt puckat att prioritera motorvägslinjerna i Eriksberg,som både är färre än de som körs i övrigt vanligtvis med ledbussar, samt att motorvägslinjerna nästan uteslutande bara går i högtrafik.

Merparten av ledbussarna i Eriksberg rullar på motorvägslinjerna i någon omfattning och det är då logiskt att nybeställda ledbussar motsvarar de krav som ställs på bussar på dessa linjer. I Eriksberg (där de flesta av dessa hamnar) lär dessa ersätta B9S, med motsvarande standard.

Lars_L

Så länge man inte har ett effektivt sätt att visera biljetter på i Stockholm (eller påstigning genom bakdörrarna) känns det ju också som att värdet av fler dörrar än 1+1+1 är ganska begränsat. Tiden för Påstigning är ju i regel ändå längre än för avstigning. Egentligen är väl det mest känsligt i dag vid Slussen - där det helst bara skulle vara 2+2+2 under maxtimme  för att minimera tiden för att tömma vagnarna, i övrigt ser jag nog nyttan är större att ha låggolv istället för lågentré ( än 2 dörrar) för att snabbt kunna få på barnvagnar genom den bortre dörren (på linjer där det är många barnvagnsresenärer) och för bättre resenärsflöde i bussen,  samt att det är bra med fler dörrar på linjer som passerar flera större målpunkter och därmed har både många avstigande- och påstigande längs linjen. Särskilt då på turer där det både är många på- och avstigande kan restiden förlängas rätt markant med 1+1+1. Av den anledningen är ju exempelvis lösningen 1+2+1 för ledbuss i regel ganska meningslös - om man ser det utifrån påverkan på körtiderna.

Bussmicke

Citat från: Söderort FTW skrivet 12 november 2016, 21:24:29 PM
keolisbussar till Stockholm som inte är MAN!? Trodde man inte  ;)
Nää,verkligen inte.  Jag är positivt överraskad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Finns det någon här på Bussnack som har en översikt av placering för dessa bussar? 6072 verkar tillhöra Eriksberg medan t ex 6078 finns i Nyboda.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

CW66

6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)

Mikael T Nilsson

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 05 januari 2017, 09:21:59 AM
6065-6078 Botkyrka (ses rätt ofta på motorvägslinjerna till Fridhemsplan, har sett flera runt Tumba dessutom)
6079-6081 Nyboda (ses rätt ofta på 165)

Hej,

Tack för svaret. 6078 trafikerade linje 144 den 3 januari. Eventuellt har den nyligen flyttats till Nyboda eller så har Eriksberg/Botkyrka hand om turer på denna linje, skiftar turer från linje 703 & 707 till 144 vid Fruängen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 05 januari 2017, 11:15:47 AM
6065-6077 i Botkyrka och 6078-6082 i Nyboda ska nog vara mer rätt.

Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 05 januari 2017, 16:52:29 PM
Vilka linjer syns Eriksbergbussarna på då det inte är högtafik? Bor längs med 707:ans sträckning och hittills aldrig sett nån av de bussarna här :/ - trots att linjen alltsom oftast trafikeras med B9s:er i övrigt.

791 är ett hett tips! I övrigt rullar de nog på de flesta linjer i området då lejonparten av linjerna kan köras med ledbuss. Men de går ju i stort sett bara på de omlopp som kräver ledbuss med högre standard och dessa omlopp körs mest i högtrafik.