Nettbuss Stadsbussarna

Startat av Peter Öden, 10 november 2016, 18:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vilka bussar kör man med i Hässleholm ?

Mvh Peter Ö

AdmirT

Stadsbussar: 401-403, 70651-70655 + 70659
Regionbussar: 70657-70658

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Klaverdörr

Roligt att man har stora problem i Gävle och låter bussar som är avsätta för länstrafik rulla i stadstrafiken numera pga för lite reservbussar. Hela upplägget är helt fel!
Skärpning borde gälla, detta hade aldrig tex upphandlaren "Karlstadsbuss" köpt via Karlstads Kommun fått ske.  Om körande bolag kört med med detta. Det är hårda regler!

Såg flera bussar för länsbussarna för Xtrafik  i stadstrafiken i går. Detta hade aldrig fungerat i Karlstad med Karlstadsbuss. Här gäller rätt färg och ändamål punkt SLUT.
Körande bolag ska ha reservbussar så dom klarar trafiken dom lagt anbud på fast man har problem med vissa bussar men det  verkar det inte vara så i Gävle Kommun?????
Kommer ta upp det med kommunen hur upphandlingen skett då man antagligen inte följer avtalet man ingick 2010..

Lars-Håkan_E

Avtalet stipulerar säkerligen vilken reservkapacitet som krävs både i Karlstad som i Gävle :-)

Att man då den inte räcker till tar till ytterligare kapacitet är verkligen ett sätt att se till att minska andelen inställda turer.

Att utöka andelen reservbussar utöver avtalet är det knappast någon kommersiell operatör som gör idag.

Sven W

Hej

De gånger jag varit i Hässleholm det senaste året har man ju också haft en inlånad stadsvagn från Lund, men det kanske man inte har längre. Olika vagnar har förekommit.

Hälsningar
Sven

AO

Det är väl väldigt sällan som man kör med regionbussar i stadstrafiken i Gävle? Förvånansvärt få tillfällen skulle jag säga. Jag har i stort sätt endast sett regionbussar på linje 91 i Gävle. Och den linjen kör ju Nettbuss Stadsbussarna normalt med bussar med regionalstandard, enda skillnaden är att dessa har texten "Stadsbussarna" längs sidan och regionbussarna istället har en liten röd dekal. Så för passagerarna betyder det ju ingenting. Om det var någon extra regionbuss ute i stadstrafiken igår så har det troligen med kapacitet att göra eftersom en ledbuss var med om en olycka tidigare i veckan och att man därför lånade in en boggibuss från regiontrafiken.

Det är ju väldigt stor skillnad om man jämför med Nobina som tidigare skötte trafiken då det i stort sätt varje dag förekom att man körde regionbussar på linje 1 och linje 91 gick i stort sätt endast med regionbussar. Det hände ju titt som tätt att man lånade in bussar från andra håll i landet till och med, såsom Karlstad och Stockholm.

Lars_L

Ja, av de rapporter som framkommer här verkar ju Nettbuss klara trafiken i Gävle mycket bra! I de flesta avtal finns ju en möjlighet att låna in fordon vid enstaka tillfällen utan att det är något brott mot avtalet, eller på sin höjd regleras med vite.

Man kan naturligtvis i avtal stipulera att man ska ha ex antal extra reservvagnar, eller ha den uppfattningen att det är bättre att man ställer in trafiken. Men en extra vagnreserv (om den dessutom måste ha samma standard som andra bussar), innebär i regel ändå en väsentlig merkostnad i avtalet, som under avtalstiden ändå motsvarar ett antal miljoner kronor. Kostnader som tas ut av resenärerna eller via skatten i slutändan.

Nu följde jag inte den senaste tillfälliga upphandlingen i Karlstad, men av den innan som jag tittade på var det väl inte så mycket hårda krav på själva trafiken i övrigt, eller några högre viten ifall man inte skulle sköta avtalet.

Sedan tycker jag också att man ska vara hård mot entreprenörer som inte sköter sig, särskilt om det görs med ledningens vetskap. Det finns ju på många håll stora brister i hur man följer upp avtal. Det ska man naturligtvis göra ordentligt (annars gynnas de företag som missköter sig). Men att man plockar in enstaka regionvagnar vid vagnbrist, är ju snarast ett lyft för resenärerna.   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

AdmirT

Citat från: Sven W skrivet 11 november 2016, 10:42:19 AM
Hej

De gånger jag varit i Hässleholm det senaste året har man ju också haft en inlånad stadsvagn från Lund, men det kanske man inte har längre. Olika vagnar har förekommit.

Stämmer, brukar inträffa att man kör en vagn till Hässleholm från Lund när en av Hässleholmsvagnarna ska på verkstad i Lund

Sven W

Hej

Jag hörde en annan förklaring till varför man kör Lundabuss i Hässleholm. Enligt en förare jag talade med har det varit rätt mycket fel på Irisarna.

Hälsningar
Sven

Björn Lövdahl

Citat från: Sven W skrivet 12 november 2016, 12:32:03 PM
Hej

Jag hörde en annan förklaring till varför man kör Lundabuss i Hässleholm. Enligt en förare jag talade med har det varit rätt mycket fel på Irisarna.

Hälsningar
Sven

Vilken då antagligen körs till verkstaden i Lund.....
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

AdmirT

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 november 2016, 14:33:40 PM
Vilken då antagligen körs till verkstaden i Lund.....

Precis så är det!