Hela Stockholm län just nu...

Startat av Mikey, 09 november 2016, 13:52:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikey

Det har som bekant kommit en del snö i Stockholm idag, vilket har lett till att man fått ställa in i princip hela länets busstrafik. Bara på min tur hem nu i förmiddags genom Märsta såg jag 4st ledbussar som satt fast. Sedan sade man på radion att man gett upp och ställt in all trafik även här, så alla passagerare blev stående i stora klungor på varje hållplats utan att komma någonstans. :-\



I min drömvärld så hade bussarna haft ordentliga, fina dubbdäck på åtminstone drivaxeln. Och så hade man försökt upprätthålla åtminstone reducerad trafik med de bussarna som inte är ledade. Menmen, drömma kan man ju.

Micke A

Fick hjälpa till och knuffa en ambulans vid Skeppsbron som hade fastnat och den hade dubbdäck, så det hjälper inte alltid med sådana däck

Lars-Håkan_E

Dubbdäck på bussar gör bara nytta vid lite mer extrema väglag, svarthalka och packad snö/is.

Det som saknas är däck med riktigt drivmönster och tillräckligt mjukt gummi, det använder man ju sällan i storstadsområdena där man normalt kör på samma däck året om.

buskörare

Bra däck kan säkert göra lite skillnad. Bättre byggda bussar mer skillnad. Och mycket mindre trafik hade gjort mirakel.

Tommy E

Så här gick det för bussen jag skulle åka till skolan med imorse. Det fick bli arbete hemifrån idag, efter att jag hade hämtat min mamma som blev strandad i Ekerö centrum...





Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

WalleW

#5
Vill minnas att läget var ungefär detsamma den 14:e november 2004, fast i Uppland, då UL ställde in all busstrafik under dagen.
Av okänd anledning blev KR Trafik i Östhammar inte underrättade om det, utan vi körde våra turer så vanligt som väglaget tillät.
Eftersom vi hade nya "riktiga vinterdäck" (= ändamålsenliga) sedan några dagar tillbaka gick det riktigt bra, bara en inställd tur till Raggarön och inte en enda avåkning.
Företaget var ju Norrlands-ägt... :)...

Ändrade årtalet från 2005 till 2004.

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 09 november 2016, 16:18:18 PM
Bra däck kan säkert göra lite skillnad. Bättre byggda bussar mer skillnad. Och mycket mindre trafik hade gjort mirakel.

Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.


ML-buss

All respekt mot halka och dåligt saltade och grusade vägar .
Men det e ju så j***a mycket skit bakom ratten nuförtiden .
Om man inte ens kan köra buss i torrt väglag så blir ju resultatet som det är varje gång det kommer snö.
Dom trampar allt dom kan på gasen och det bara spinner och sen bromsar dom så hårt och det e väl klart att det släpper och ställer sig på tvär . 
Suuuuuck så tröttsamt

WalleW

Citat från: ML-buss skrivet 09 november 2016, 17:57:19 PM
Dom trampar allt dom kan på gasen och det bara spinner

Enligt Rapport har det fram till kl 18.00 kommit ca 40 cm snö i Kongl. Hufvudstaden, det mesta på över 100 år vid den här tiden på året.
Ett riktigt "Ring-så-spelar-vi-väder" med andra ord. d v s inte en siffra eller bokstav rätt. men man är glad att ha kommit fram  ;)...

Att "smyga med gasen" och automat-låda är inte det lättaste, men det går faktiskt om man har lite tålamod. Den yrkes-skickligheten tycks dessvärre vara mycket sällsynt i och kring större städer numera.
Som gamling tänker man i nämnda sammanhang på hur fint SL´s H80-vagnar (Volvo B58M med Wilson-låda) tog sig fram i relativt djup snö om man var lätt på gasfoten och växlade vid låga varvtal  :).

/   M v h   Walle

Ersa

Men det spelar ingen roll om man skulle ha terrängdäck och drivning på alla axlar, samt en erfaren chaufför bakom ratten, då det står både lastbilar och personbilar med sommardäck mitt i vägen och hindrar bussarna från att ta sig fram. Det har faktiskt varit de största problemen igår kväll samt under dagen idag.

Nico

Tycker även att kritiken mot bussarna är lite orättvis. Förr i världen hade vi inte 100 % låggolvsvagnar (dessutom ofta i form av pusherleder) med markfrigång som är nästan sämre än en personbil samt antispinn som stryper effekten vid minsta slirningstendens. Sedan hade det ju givetvis varit bra med kvalitativa vinterdäck med rätt mönster, onspots, diffspärr, mer utbildning osv. Tyvärr sätter dagens ekonomiska ramar en del käppar i hjulet där.

Ett annat aber är att samhället förväntar sig att allt ska fungera som vanligt med full turtäthet mm. trots att SMHI gått ut med varning. Lägg till det sedan en mängd fordon med sommardäck samt en i många fall antingen oförberedd och frånvarande snösväng eller att de inte hann med pga snödrev eller inte kom fram pga stillastående fordon i vägen. Såg idag tom brandbilar som ställde till det. De tvingade till sig fri väg, men fordonen som gått åt sidan fastnade i snövallarna varför den första brandbilen kom förbi, men nummer 2 & 3 fastnade bakom de fastkörda fordonen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Jo, det är ju så som Ersa och Nico framför i sina inlägg ovan.
Trots att SMHI och andra väderinstitut har varit både tydliga och tidiga med prognoser och varningar ger sig folk ut och kör med sommardäck...och blir "överraskade" av att de inte kan ta sig fram i några cm snö...
Är det "gammalmodigt" att ha koll på vädret några dagar framöver och/eller att byta hjul själv om man är vid hälsa numera?
Kanske...
Men det löser sig nog när man kommer till däckhotellet...det gäller bara att kunna ta sig dit i tid...

/   M v h   Walle

Lars_L

Ska man rikta någon kritik är väl att man i en del trafikområden stänger ner all trafik under väldigt lång tid - där väl praktiska aspekter ibland får råda lite väl mycket.   

I många förorter är det ju ändå rätt långa avstånd att gå från närmaste t-bana/pendeltåg, medan skadan i områden som exempelvis Solna-Sundbyberg är rätt begränsad av att ställa in.

Tycker nog man skulle kunna köra några slags skyttelbussar på några sträckor för att iaf ge någon möjlighet att komma hem. Taxi är ju inte så lätt att få tag i heller precis. Skyttelbussar som då givetvis får gå efter de förutsättningar som råder och inte stanna på hållplatser som inte fungerar etc och kanske plocka ut förare som har lång erfarenhet för dessa fåtal tjänster. 





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 november 2016, 16:32:57 PM
Däck som verkligen är avsedda för vinterbruk tillsammans med väl utbildade chaufförer är 3/4 av det hela.
Resterande 1/4 är busskonstruktioner, hpl konstruktion och medtrafikanter.

Absolut. Med välutbildade förare i tvåaxliga bussar med (egna) rejäla däck kommer man väldigt långt. På själva vintervägen. Med snabbutbildade osäkra/omotiverade förare i en lite för lång baktung snålutrustad lågentré-boggivagn med en centralupphandlad däckfirmas däck kommer man inte alltid lika långt på samma sträcka.

Dubbdäck till tunga fordon är en gammal skröna. Inte ens i norra Sverige finns något behov av dubbdäck på alla linjebussar och tunga lastbilar, så varför är folk i Svealand och Götaland så besatta av tanken på att "dubb löser allt"?
Under de senaste 15 åren har jag nog bara kört en enda buss som haft dubbdäck, och den hade sådana enbart på framaxeln. Det var i fjällvärlden. Alla firmans andra stora bussar samt mindre i Sprinter/Caravelle-storlek hade dubbfritt runtom, utan några problem.

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 09 november 2016, 22:12:15 PM
Ska man rikta någon kritik är väl att man i en del trafikområden stänger ner all trafik under väldigt lång tid - där väl praktiska aspekter ibland får råda lite väl mycket.   

I många förorter är det ju ändå rätt långa avstånd att gå från närmaste t-bana/pendeltåg, medan skadan i områden som exempelvis Solna-Sundbyberg är rätt begränsad av att ställa in.

Problemet var inte bara halkan utan att det på många ställen var i princip stillastående trafik i ett par timmar. Fick själv promenera (så gott det gick) längs med Enköpingsvägen från T-banan i Hallonbergen till Bergshamra i en dryg timme. Såg vid ett par tre tillfällen ambulanser å polisbilar som satte snurr på blåljusen. De stod sedan och tutade å blinkade i kanske 5 minuter utan att komma men än en eller ett par meter innan de resignerade och stängde av. Undrar dock om det inte fanns risk för dödsfall igår pga att räddningstjänsten inte heller kom fram?

Enligt uppgift så såg det ut så här på många håll i länet... så inga skyttelbussar eller annat hade kommit långt de heller. Med tanke på hur många övergivna bussar som stod på sniskan här och var så var indragningen av trafik bra mycket vettigare ut både trafiksäkerhetssynpunkt mm än att försöka att upprättahålla ens delar av den. Frågan är även hur man skulle nått ut med informationen när ingen hade någon överblick av något alls å inte ens snösvängen kom till?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman