Express 2000 Hammerfest-Uppsala-Oslo

Startat av Niklas Bygdestam, 07 november 2016, 07:49:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Under 1980-talet och en bit in på 1990-talet gick det en intressant busslinje som hette Express 2000 och denna gick Hammerfest-Uppsala-Oslo. Det var godsbussar. Minns att de brukade ha norska regskyltar, men så var väl om jag inte minns fel detta egentligen också en norsk angelägenhet, men gick stora delar genom Sverige.

Bussarna kom in på Uppsala Central och det var där jag fick se dessa. De satte verkligen igång min fantasi dessa bussar, då linjen kändes så väldigt fjärran. Bussarna var så exotiska för mig i min barndom :)

Bussarna var elegant motivlackade. Minns att det var Delta Plan godsbussar. Inredningen för passagerarna var för sin tid påkostad och mycket komfortabel.

De skröt om att busslinjen gick i tre länder, vilket faktiskt också stämde. Uppe i norr var det ett kort avsnitt som linjen gick på ett finskt territorium också.

Jag minns att det var minst två bussar, för de skiljde sig en aning, men jag minns inte om de rentav kan ha varit fler än två?

Ibland har jag undrat om namnet Express 2000 som dessa kallades kan ha varit inspiration till SJ att kalla snabbtågen för X2000. Vem vet, bussarna Express 2000 fanns i alla fall före X2000 :)

Nu till mina frågor:

Exakt vilket datum startade trafiken? När Upphörde den?

Exakt vilken sträcka körde de? Från Uppsala borde de kört norrut på E4:an, men sedan då?

Finns identitet på dessa bussar? Hur många var de? Var finns bussarna idag? Skrotade? Eller såldes de kanske österut?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#1
Namnet X 2000 för SJ:s nya snabbtåg kom fram i samband med en tävling om namnet år 1990. Så det är långsökt att någon skulle ha sneglat på namnet på den här bussen. X 2000 står för övrigt för 200 km/tim och att det skulle bli 20 exemplar. Det blev dock först 22 stycken och sedan 22 till om man räknar med det tågsätt som såldes till Kina.

Det finns lite om bussen på min blogg när den visades på Elmia Passenger i Jönköping i augusti 1986. Just den bussen torde alltså ha satts i trafik i september eller oktober 1986, men det fanns också en som var ett år äldre som nog sattes i trafik redan 1985.

https://staffansbussbilder.blogspot.se/2016/06/elmia-passenger-i-jonkoping-i-augusti_23.html

Alta Transport hade två sådana bussar för Ekspress 2000:
ZT27227 Scania K112TL Deltaplan 9000KS 1985. Invnr 27 "Polaris".
ZT28428 Scania K112TL Deltaplan Jumbostar 1986. Invnr 28 "Saturn".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

ZT27227 Scania K112TL 1808209 Delta SuperStar 9000 Kombi 146920-1985
ZT28428 Scania K112TL 1808820 Delta JumboStar 400 Kombi 147068-1986

Niklas Bygdestam

Tack för detta! Någon som vet när dessa bussar slutade gå i denna trafik? Vad hände sedan med bussarna? Gick de till något land österut kanske?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Niklas Bygdestam

Citat från: Klaverdörr skrivet 07 november 2016, 22:52:10 PM
Lite info om linjen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/163682.html

Tack! Intressant! Den här trafiken försvann alltså i september 2000. Misstänker att de som ska till Oslo idag istället åker inom Norge istället för via Sverige som de gjorde då. Och i Uppsala var det nog inte så många som hade ärenden i Hammerfest och åkte med denna linje.

Fortfarande undrar jag vart bussarna tog vägen. Finns det möjligheter att få reda på det? Finns det något register eller liknande i Norge med dessa uppgifter? Om de bara skrotades? Eller om de kan ha sålts till något land österut?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.