Linjeomläggningar i Lund pga spårvägsbygget

Startat av linlars, 06 november 2016, 19:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

linlars

Skånetrafiken har publicerat tidtabeller som börjar gälla 11/12-2016. För Lunds del är den stora skillnaden den mängd ändringar som görs i nordöstra delen (LTH - Ideon) pga spårvägsbygget.

https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/tidtabeller/ (linjekarta för varje linje finns först i PDF:en för varje linje)

Sammanfattat blir det så här:

* Allmänt kör inga bussar på St Laurentigatan via Allhelgonakyrkan mot sjukhuset (gäller t.ex. 126, 137 och 139 som för övrigt inte berörs). Istället blir det Spolegatan-Kung Oskars väg. Enbart linje 3 som redan tidigare gick på den sträckan har stannar längs hållplatserna där (Kung Oskars väg och Bryggeriet).

* 166 och 169 kör på Getingevägen upp mot Lunds norra avfart, ej via Lundalänken - LTH - Ideon. Stannar på Ridhusets hållplats (som tidigare mest var för SkEx 2)

* 160 kör inte till LTH på Lundalänken utan kör östra Baravägen mot Tornavägen, där det blir en ny hållplats Vattentornet

* 167 (direkt LTH-Staffanstorp i rusningstrafik) samt 170 och 171 är i princip oförändrade då de ej berörs av ombyggnationen mer än marginellt i korsningen Lundalänken/Sölvegatan/John Ericssons väg

* 6 kör inte på Lundalänken utan på  östra Baravägen, Tornavägen (stannar ej på hållplats Vattentornet) och Sölvegatan för att komma till John Ericssons väg

* 20 kör en kringelkrokig väg och får 12-minuterstafik istf 10-minuters. östra Baravägen - Tornavägen - Sölvegatan - John Ericssons väg - Ole Römers väg - Scheelevägen - Norra ringen. För vändning på Lund C kör bussen Bredgatan - St Petri Kyrkogata (utanför Stadsbiblioteket) på väg mot Lund C/Clemenstorget (och sedan via Spolegatan - K. O. v). Hela sträckan Lund C - ESS tar nu 19 min istf 15 min enligt tidtabellen.

* Hållplats BMC försvinner helt i och med att alla bussar slutar gå på Lundalänken. Den är inte heller planerad att öppna igen när spårvägen blir klar, då det i södra delen enbart blir hållplatser på Lund C, sjukhuset och LTH (även Allhelgonakyrkan blir utan hållplats för spårvägen, men kanske blir den kvar för linje 2 och 4).

Totalt sett innebär detta en stor försämring av förbindelserna Lund C - LTH/Ideon, en sträcka som utvecklats väldigt mycket sedan Lundalänken byggdes, med en betydlig sämre turtäthet. Samtliga linjer nämnda ovan (förutom 167, 170, 171) går Lund C - sjukhuset - LTH före omläggningen och alla utom 6 och 160 kör vidare mot Ideon. Men det är ju en del av "kostnaden" för spårvägsbygget, och det blir bättre igen när det är färdigbyggt.

Vad jag läst mig till kommer det på Sölvegatan norr om LTH enbart bli räls i gräs, dvs omöjligt för bussar. Jag vet inte om dagens Lundalänk (sjukhuset - LTH) kommer att ha kvar möjlighet för bussar. Om det är fallet borde 6 och 160 flyttas tillbaka dit när spårvägen är färdigbyggd. Linje 20 ersätts helt av spårvägen. Kvar blir försämrade pendlingsmöjligheter från Södra Sandby till LTH/Ideon med 166.




Anders Noren

Citat från: linlars skrivet 06 november 2016, 19:25:40 PM
Vad jag läst mig till kommer det på Sölvegatan norr om LTH enbart bli räls i gräs, dvs omöjligt för bussar. Jag vet inte om dagens Lundalänk (sjukhuset - LTH) kommer att ha kvar möjlighet för bussar. Om det är fallet borde 6 och 160 flyttas tillbaka dit när spårvägen är färdigbyggd. Linje 20 ersätts helt av spårvägen. Kvar blir försämrade pendlingsmöjligheter från Södra Sandby till LTH/Ideon med 166.

Detaljplanens planbeskrivning - dvs. den del som inte är juridiskt bindande men som redovisar avsikten - anger i text och illustration att spåret ska gräsbesås och alltså inte trafikeras av andra fordon än spårvagnar.

Ulf Berlin

Tack för denna info.
Finns det någonstans man kan läsa lite mera om spårvägsprojektet och linjesträckningen?/ULf

linlars

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 november 2016, 13:56:35 PM
Finns det någonstans man kan läsa lite mera om spårvägsprojektet och linjesträckningen?/ULf

Den allmänna webbplatsen för Lunds spårväg är http://www.sparvaglund.se/ . Linjesträckningen följer ungefär dagens linje 20 (före omläggningen).

Anders Noren

Citat från: linlars skrivet 07 november 2016, 21:56:18 PM
Den allmänna webbplatsen för Lunds spårväg är http://www.sparvaglund.se/ . Linjesträckningen följer ungefär dagens linje 20 (före omläggningen).

Här är en linjekarta för spårvägen: http://www.sparvaglund.se/langs-linjen/
Skillnaden mot linje 20 är att spårvägen inte är tänkt att gå i Odarslövsvägen (dvs. gamla landsvägen öster om E22) utan något österut.