Har B9S någon framtid?

Startat av Calle, 06 november 2016, 16:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

I Stockholm finns dem, Umeå och Göteborg... finns det någon som helst framtid för detta "udda" Säfflebygge? Finns det några länder utanför Sverige som skulle dra nytta av en export från Sverige?

AdmirT

Estland har väl köpt några frän fd SL?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Merikarhu

Finns även B9S från Göteborgs Spårvägar som rullar hos TAK i Tallinn.

Frippe Fribas

Första generationen verkar inte vara så lättsåld, däremot har som ovanstående skribenter påtalat flera ur andra generationen funnit nya hem på andra sidan Östersjön. Bland andra Interbus kör med B9S här i Stockholmsområdet, så det verkar inte helt slutkört för modellen än så länge.
Dock är nog livstiden för första generationen begränsad till de kontrakt de för närvarande återfinns i.
Modellen må vara udda och har sina nackdelar, men på det stora hela känns det ändå som en ganska gedigen produkt jämfört med B7:orna som kom efter dessa.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 november 2016, 18:24:39 PM
Första generationen verkar inte vara så lättsåld, däremot har som ovanstående skribenter påtalat flera ur andra generationen funnit nya hem på andra sidan Östersjön. Bland andra Interbus kör med B9S här i Stockholmsområdet, så det verkar inte helt slutkört för modellen än så länge.
Dock är nog livstiden för första generationen begränsad till de kontrakt de för närvarande återfinns i.

Kan man verkligen tala om olika generationer av B9S?

alla har samma motor och karossen är samma på alla utom några dubbelledare i Göteborg och de blåa i Norrtälje som fick en nyare front
Visserligen fick väl 2005:orna (trängselbussarna) 250 kW motor medans 2006:or och framåt har 265 kW, men det är väl ändå samma motor

Calle

Tog inte Transdev Göteborg (då Veolia Transport), över de som idag heter 3874-3881 från Umeå? Eller har jag fel?

Jag kan inte se någon framtid med dessa, förutom dess export som påtalats i tidigare tråd. Tror nog att bussbolagen vill bli kvitt dem så fort det går... Att dom är mycket bullrigare än andra bussar vet vi, men dom växlar också hysteriskt, och jag upplever dom som aningen slöa uppför. Men, det kanske beror på motoreffekt?

Nico

Blir alltid konfunderad över att du alltid lyckas hitta så många fel på bussarna du åker med?! Äldre exemplar må vara trötta och en del är (här och var) väl lite snålt spärrade. Däremot har jag själv i alla fall inga minnen av hysteriskt växlande eller så. Överlag vill jag minnas att dessa vagnar var ganska trevliga (förutom när väggreppet var/är klent och förutsatt att de hade underhållits) att köra och kändes som sagt mera pålitliga än de senare alster som kommit från Volvo.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Calle skrivet 06 november 2016, 19:12:32 PM
Tog inte Transdev Göteborg (då Veolia Transport), över de som idag heter 3874-3881 från Umeå? Eller har jag fel?

3874-3881 skulle levereras nya till Partille om jag minns rätt. Dock var de till en början utlånade tillfälligt till Umeå för att Veolia skulle klara det 100-procentiga lågentrékravet som man hade de sista fåtalet månader i sitt uppsagda kontrakt. De kom till Umeå i Västtrafikfärger och rullade där i något halvår. Främst på raka hinderfria linje 1, som var en bra kompromiss då ledningen absolut inte ville ha dem repade, samt att förarna upplevde dem som väldigt jobbiga att svänga med, pga de överdimensionerade rattarna.

Jag kan inte se någon framtid med dessa, förutom dess export som påtalats i tidigare tråd. Tror nog att bussbolagen vill bli kvitt dem så fort det går... Att dom är mycket bullrigare än andra bussar vet vi, men dom växlar också hysteriskt, och jag upplever dom som aningen slöa uppför. Men, det kanske beror på motoreffekt?

Den sista tillverkade Volvo B9S var väl Nobina 7399 (COF587) som togs i trafik 2011-06-26, dvs för snart 5½ år sedan. Så numera går det ju knappast att tala om annan export än flytt av i Sverige uttjänta ålderstigna bussar. Mer än att några enstaka begagnade exemplar hamnat i Tallinn har den inte varit direkt lätt att sälja utomlands genom åren. Framförallt inte som ny.

Utan att vilja kommentera ditt vanliga tröttsamma gnäll om buller kan jag istället besvara påståendet om växling: Oavsett vilken slags buss de sitter på, så har automatväxellådan ett reglage med två lägen. Ställer man den i läge 1 växlar bussen riktigt bra, tidigt och går tyst. Ställer man den däremot i läge 2 (som många tyvärr valt) drar den på växlarna, växlar ner alldeles för tidigt, och skapar därför ett mer irriterande motorljud.
Ovan kommenterade SL-blåa 7399 med syskon går på det "snåla läget" och må upplevas som lite slöa då de går på lågvarv uppför E4-backen söder om Uppsala, men på plan mark går de tyst, mjukt och behagligt; har en perfekt inställd retarder och man störs inte alls av något buller.  Varken som förare eller resenär.

De fåtalet kundklagomål i Umeå om 3874-3881 rörde iaf inte alls buller, utan mestadels avsaknaden av bekväm fjädring i "släpet", då låggolvdelen bak upplevdes som ännu stötigare än mitt- och framaxeln.

Frippe Fribas

Citat från: homer skrivet 06 november 2016, 18:51:43 PM
Kan man verkligen tala om olika generationer av B9S?

alla har samma motor och karossen är samma på alla utom några dubbelledare i Göteborg och de blåa i Norrtälje som fick en nyare front
Visserligen fick väl 2005:orna (trängselbussarna) 250 kW motor medans 2006:or och framåt har 265 kW, men det är väl ändå samma motor
Nu har jag inte detaljerna i huvudet, men de B9:or jag haft med att göra har en klar skiljelinje mellan årsmodell 2006 och 2007.
De senare kallas ofta för generation 2 då de faktiskt har en annan motor än sina föregångare (kan dock vara en vidareutveckling av den tidigare) och en helt ny förarplats med satelliter i stället för den gamla instrumentpanelen med dörrvred och knappar till vänster om ratten.
Även invändigt förbättrades en hel del små detaljer.
Du kan relativt enkelt se skillnaden på de olika generationerna, men jag tycker även att motorljudet skiljer.
En nackdel med den nyare och snålare/miljövänligare motorn är att den är så effektiv att man på vintern ofta behöver en tillsatsvärmare för att få upp arbetstemperaturen och därmed värmen i bussen.

Frippe Fribas

...Jag kan inte se någon framtid med dessa, förutom dess export som påtalats i tidigare tråd. Tror nog att bussbolagen vill bli kvitt dem så fort det går... Att dom är mycket bullrigare än andra bussar vet vi, men dom växlar också hysteriskt, och jag upplever dom som aningen slöa uppför. Men, det kanske beror på motoreffekt?
Jag håller inte med om din negativa bild av B9:orna, men de måste hanteras på rätt sätt, både av förare och verkstad, för att komma till sin rätt.
En väl underhållen B9:a är åtminstone i mitt tycke en av de skönaste bussmodeller man kan köra/åka just nu.
Ett vanligt problem med modellen är att kylfläktsfiltret sätts igen eller att temperaturgivaren till nämnda fläkt ger upp och då går fläkten på högvarv hela tiden vilket jag kan hålla med om att det bullrar ordentligt.
Båda dessa problem är dock relativt enkla att lösa.
Om bussen är slö låter det också som ett underhållsproblem då en frisk B9:a kämpar på ganska bra i de flesta backar, men att flytta runt 20 ton uppför med drygt 360hk gör naturligtvis att man inte uppnår personbilsprestanda...
De B9:or jag kört hos Keolis har jag inte upplevt som att de växlar onödigt mycket, men kan å andra sidan vara lite slöa i längre eller branta uppförsbackar.
Dock har Keolis B9:or tidvis bekymmer med igensatta partikelfilter vilket gör bussarna väldigt slöa, men det kan härröra från bränslet som används (RME och HVO).
Bussarna är byggda för att gå på diesel, men det tillåter inte SL att entreprenörerna använder längre.

Calle

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 november 2016, 20:08:18 PM
Jag håller inte med om din negativa bild av B9:orna, men de måste hanteras på rätt sätt, både av förare och verkstad, för att komma till sin rätt.
En väl underhållen B9:a är åtminstone i mitt tycke en av de skönaste bussmodeller man kan köra/åka just nu.
Ett vanligt problem med modellen är att kylfläktsfiltret sätts igen eller att temperaturgivaren till nämnda fläkt ger upp och då går fläkten på högvarv hela tiden vilket jag kan hålla med om att det bullrar ordentligt.
Båda dessa problem är dock relativt enkla att lösa.
Om bussen är slö låter det också som ett underhållsproblem då en frisk B9:a kämpar på ganska bra i de flesta backar, men att flytta runt 20 ton uppför med drygt 360hk gör naturligtvis att man inte uppnår personbilsprestanda...
De B9:or jag kört hos Keolis har jag inte upplevt som att de växlar onödigt mycket, men kan å andra sidan vara lite slöa i längre eller branta uppförsbackar.
Dock har Keolis B9:or tidvis bekymmer med igensatta partikelfilter vilket gör bussarna väldigt slöa, men det kan härröra från bränslet som används (RME och HVO).
Bussarna är byggda för att gå på diesel, men det tillåter inte SL att entreprenörerna använder längre.

Här i Göteborg så tror jag som Du säger; att det mesta beror på underhållet... Transdev är inte så rädda om sina B9:or, men nu åker väl en del bort under vintern, och ersätts av Volvo hybridleder. Att kylfläkten sätts igen, har jag bara hört nån enstaka gång från en B9:a, men då kan jag hålla med om att det låter en del.

Men, åker man för en lång uppförsbacke, som på "min" linje, så är den seg som bara den, och motorn vrålar riktigt.

Nu vet jag iaf hur det låg till med 3874-3881, men är det riktigt att dessa är för gamla för att trafikera miljözonen? Är dom stationerade i Majorna?

Det jag uppskattar med B9:orna här i Göteborg, är att det inte är någon glasdörr, så man kan alltid säga "hej" till föraren, som oftast blir glad! Men, det är ett annat spår, med säkerhetsaspekter m.m. så det skall jag inte gå in på nu...

Transdev 70-71 är lite speciella. En är en demobuss från Volvo, med stora, vadderade kuddar utanpå motorrummet inuti bussen. Den andra är en f.d. GS-buss, och som Fredrik skriver; en VÄL underhållen B9:a kan nog vara väl så bra.

igel

B9S är väl idag den bästa ledbussmodellen för landsvägstraffik. Den har väl egentligen bara två brister, den ena att inte diffspärr ingick trots den ojämna viktfördelningen på drivhjulen och den andra att motorn är så dåligt ljudissolerad.

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 06 november 2016, 20:46:46 PM
Nu vet jag iaf hur det låg till med 3874-3881, men är det riktigt att dessa är för gamla för att trafikera miljözonen? Är dom stationerade i Majorna?

Transdev 70-71 är lite speciella. En är en demobuss från Volvo, med stora, vadderade kuddar utanpå motorrummet inuti bussen. Den andra är en f.d. GS-buss, och som Fredrik skriver; en VÄL underhållen B9:a kan nog vara väl så bra.

3874-81 är Euro 4 och om dessa inte är eller blir uppgraderade till Euro 5-6 så faller dem för miljözonsreglerna vid årsskiftet.

0070-71 är Euro 5 och kan rulla till 2020.

buskörare

Jag kör i princip bara B9S på 670 och jämfört med Scania är de ju ruskigt bullriga. Såklart, med tanke på motorns lägen
. En B9S som går bra är dock helt okej att köra, stadig och fin och jag måste säga att de ofta växlar mycket mjukare än Omnilink II som kan vara skitjobbig. Även piggare än Scaniorna. Nu är våra B9S rätt gamla och slitna, hur nyare är vet jag inte.

Bussfanatikern

Någon har visst glömt bort 3882 som är syskon med 3874-3881 och därmed också har rullat i Umeå. Dessa nio bussar faller mycket riktigt för miljökraven vid årsskiftet. Jag hoppas att 70 och 71 också försvinner, för även om dom klarar miljökraven ända till 2020 så saknar dom luftkonditionering för passagerarna liksom 3874-3882.