Huvudmeny

En återvändare

Startat av Peter Öden, 02 december 2007, 20:11:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Citat från: virtual1 skrivet 03 december 2007, 20:58:06 PM
Har du missat att BM:s bild är från i maj?? - de dekalerna är borrtagna sen länge!!!!

Jo, det har jag missat.

Fast röda dekaler är ändå inte så bra...

Marcus Li

Citat från: Cero skrivet 03 december 2007, 16:24:43 PM
Miss i vilket avseende, hållbarhet eller lämplighet för uppgiften?

B9S förefaller inte vara en felfri produkt utifrån det som rapporterats på detta forum och som passagerare tycker jag inte de är någon höjdare. Har haft "förmånen" att åka några stycken senaste månaden och upplever dem som bullriga och med hopplös layout på inredningen. Det blir snabbt igenkorkat i gången pga kaminens placering. På motorväg tycker jag de är relativt obehagliga att åka, speciellt om man får ståplats. Som trafikutövare skulle jag välja en annan modell eller fundera över om det behövs ledbuss överhuvud taget. Kanske boggivagnar är bättre, åtminstone om det är motorvägstrafik det är frågan om.

/Cero

Smaken är ju bekant som baken... Jag tycker det gnälls alldeles för mycket på denna bussmodell... Min högst personliga uppfattning som passagerare är att bussen är relativt tyst, man åker bekvämt och gången är stabil! Jämfört med många andra lågentrébussar... Bästa komfort näst Carrus Vega, en annan mycket komfortabel modell.

Karsten

Citat från: Marcus Li skrivet 03 december 2007, 23:47:55 PM
Smaken är ju bekant som baken... Jag tycker det gnälls alldeles för mycket på denna bussmodell... Min högst personliga uppfattning som passagerare är att bussen är relativt tyst, man åker bekvämt och gången är stabil! Jämfört med många andra lågentrébussar... Bästa komfort näst Carrus Vega, en annan mycket komfortabel modell.

Helt rätt att det gnälls mycket på denna bussmodell, men nästan alla som gnäller är faktiskt förare.

Åkkomforten är inget att klaga på, så länge man får sittplats. En av de stora bristerna är just den lilla sittplatskapaciteten för en så stor buss (18,75 meter).
Att den är tyst kan jag inte hålla med om, jämfört med en B10M låter de väldigt mycket. Utvändigt buller är väldigt högt, dock ej i klass med B12ornas kylfläktsoväsen.
Att de har stabil gång är helt riktigt, volvos ledvagnar blir stadigare och stadigare.

Tyvärr är de helt hopplösa att köra i många fall, något som borde upptäckts redan på ritbordet. Men beställer folk, så levererar väl Volvo?

Mattias

Citat från: Marcus Li skrivet 03 december 2007, 23:47:55 PM

Instämmer med det som skrivs inledningsvis, smaken är... därefter skiljer sig åsikterna ordentligt. Jämför man som passagerare B9S med OmniLink ledvagn så borde man få mycket svårt att hävda att B9S någonstans skulle vara mer komfortabel eller inredningsmässigt gå segrande ur denna jämförelse. Där tror jag att merparten skulle skriva under. Även som förare är jag rätt övertygad att de flesta föredrar OmniLink ledvagn kontra B9S. Okej, i visst vinterväglag kan det vara fördel med mittmotor, men summa summarum är B9S ingen lyckad lösning enligt de flesta. Och denna kamin ståendes mitt i bussen känns på något vis som ett mycket långt, provisoriskt steg bakåt i utvecklingen. Både ur passagerar- och förarperspektiv.

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Fredde

Hur många får plats på samma antal meter i en OmniLink, MAN eller MB?

/Fredde

Walter

Citat från: Johan H skrivet 02 december 2007, 20:23:27 PM
Det är väl en buss som annars rullar i Stockholm.
Är det inte den som även varit på besök i viadukten vid Klara eller var det nu var i Stockholm??

Nej det var 6460
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Bussen kommer att skyltas lika som förra gången (i somras) så fort vi hinner. Bussen var mycket uppskattad av resenärer och förare förra gången den var här.

Lennart

Marcus Li

Citat från: Karsten skrivet 04 december 2007, 00:11:08 AM
Helt rätt att det gnälls mycket på denna bussmodell, men nästan alla som gnäller är faktiskt förare.

Åkkomforten är inget att klaga på, så länge man får sittplats. En av de stora bristerna är just den lilla sittplatskapaciteten för en så stor buss (18,75 meter).
Att den är tyst kan jag inte hålla med om, jämfört med en B10M låter de väldigt mycket. Utvändigt buller är väldigt högt, dock ej i klass med B12ornas kylfläktsoväsen.
Att de har stabil gång är helt riktigt, volvos ledvagnar blir stadigare och stadigare.

Tyvärr är de helt hopplösa att köra i många fall, något som borde upptäckts redan på ritbordet. Men beställer folk, så levererar väl Volvo?

B10M är ju inget LE-chassi. B9S är ingen ultimat modell, men av ledbussar med lågentré tycker jag att ändå att B9S har den högsta åkkomforten.  Som Lennart skriver längre ner är bussen "mycket uppskattad av resenärer", vilket nog stämmer bra med verkligheten.

Carrus Vega är ju förstås ett under av tysthet, så lika bra som den kan det nog aldrig bli :)

Karsten

Citat från: Walter skrivet 04 december 2007, 07:28:28 AM
Nej det var 6460

Nej, inte det heller. 6460 gick av Värmdöleden i somras med en jädra smäll, och kvaddades ordentligt. De B9S som varit inne i Klaratunneln har väl båda tillhört sköldpaddsbuss?

Karsten

Citat från: Marcus Li skrivet 04 december 2007, 10:00:02 AM
B10M är ju inget LE-chassi. B9S är ingen ultimat modell, men av ledbussar med lågentré tycker jag att ändå att B9S har den högsta åkkomforten.  Som Lennart skriver längre ner är bussen "mycket uppskattad av resenärer", vilket nog stämmer bra med verkligheten.

Carrus Vega är ju förstås ett under av tysthet, så lika bra som den kan det nog aldrig bli :)

Nej, det vet jag väl. Jag försökte mig på en jämförelse i ljudnivå mellan Volvos olika mittmotormodeller (i trafik nu).
Som jag antydde senast, B9S är uppskattad av resenärerna eftersom åkkomforten är bra. Alltså håller visst alla med varandra i den här frågan. :)

Rent förarmässigt beror det ju på vad man jämför med. Om jag skulle jämföra sunkiga 4600 i Gävle med 6463 så vinner ju 6463 med hästlängder. Det säger dock mer om Volvos skräpiga äldre stadsledbussar än om B9S.  :P

Anders Noren

Citat från: Cero skrivet 03 december 2007, 16:24:43 PM
Miss i vilket avseende, hållbarhet eller lämplighet för uppgiften?

B9S förefaller inte vara en felfri produkt utifrån det som rapporterats på detta forum och som passagerare tycker jag inte de är någon höjdare. Har haft "förmånen" att åka några stycken senaste månaden och upplever dem som bullriga och med hopplös layout på inredningen. Det blir snabbt igenkorkat i gången pga kaminens placering. På motorväg tycker jag de är relativt obehagliga att åka, speciellt om man får ståplats. Som trafikutövare skulle jag välja en annan modell eller fundera över om det behövs ledbuss överhuvud taget. Kanske boggivagnar är bättre, åtminstone om det är motorvägstrafik det är frågan om.

/Cero

Lokalbussarna i Gävle går mestadels på gata i tätort med hastighetsbegränsningen 50 km/h och 30 km/h, ingen motorvägskörning.

Olika linjer har olika krav: på ettan behövs fler sittplatser i bekväm buss eftersom den linjen är längst, medan tvåan med sin kortare sträckning behöver mer utrymme i allmänhet eftersom bussarna emellanåt är packade som sardinburkar. Att bara sätta in större bussar på tvåan skulle dock bara orsaka nya problem eftersom påstigningen vid Rådhuset - Gävle är lite speciellt på så vis att nästan samtliga resenärer stiger på eller av vid en och samma hållplats i centrum - kan ta en evinnerlig tid samtidigt som det hela tiden strömmar till nya resenärer.

Bekväma ledbussar skulle alltså vara ett lyft för linje 1, ett lyft som dock lika gärna skulle kunna göras genom att utöka den befintliga 15-minuterstrafiken till 10-minuterstrafik. Ledbussar på linje 2 är däremot inte särskilt lyckat om inte påstigningen snabbas upp på något vis, till exempel med fri påstigning, självvisering och täta biljettkontroller. Jag antar att problemen med sardinburkar på tvåan är mindre nu sedan insatsturer sattes in från Sätra vid 0800 och mot Sätra vid 1540 vilket gav 5-minuterstrafik.

Anders

Peter Öden

Hej igen !

Det stämmer attd et var 5018 som blev helt utbränd !

Dekalerna på 6463 togs bort när den återvände till Stockholmsområdet !
Men som sagt, de  lär väl komma på plats igen !

Mvh Peter Ö

Lennart Skoog, Swebus Gäv

6463 är nu försedd med dekaler igen och ser ut som i somras.

Lennart

Walter

Citat från: Karsten skrivet 04 december 2007, 11:19:04 AM
Nej, inte det heller. 6460 gick av Värmdöleden i somras med en jädra smäll, och kvaddades ordentligt. De B9S som varit inne i Klaratunneln har väl båda tillhört sköldpaddsbuss?

Trodde det var Värmdöolyckan som avsågs
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 04 december 2007, 17:35:10 PM
6463 är nu försedd med dekaler igen och ser ut som i somras.

Lennart

Underbart.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.