Bussresa för 70 år sedan.

Startat av Nisse Bökelund, 03 november 2016, 09:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Hej.
Här bjuds vi på en bussresa från Stockholm till Göteborg 1947.
Det är en reklamfilm för SJ Resebyrå, och visar många fina
stads och landskapsbilder längs vägen, och bussen är säkert
bekant för många.Resan tog hela tre dagar,men det var ju mer
en turistresa än dagens så kallade veckoslutsbussar,där det
gäller att så fort som möjligt transporteras mellan två städer.
http://www.filmarkivet.se/?post_type=movies&p=36213

Hälsningar Nisse.

pegee

Var är vi????

Jag har med stort intresse sett filmen. Intressant. Jag bor själv i Hindås så bilderna därifrån
var roliga att se. Sedan kan jag följa med mot Göteborg och orientera mig var bilderna är tagna.
Nästan! Vid 07.52 börjar en sekvens där bussen kör utmed en stenmur på höger sida. Vägen
fortsätter utefter en sjö och där spricker det! Var är denna sekvens tagen? Det finns ingen sträcka
mellan Göteborg och Hindås som ser ut på det viset. Jag har kört Boråsvägen fram och tillbaka
i 40 år, både gamla vägen och motorvägen,  så jag kan vägens olika sträckor, men den sekvensen
hittar jag inte.

Därefter kommer en intressant sekvens. Gamla Boråsvägen mot Göteborg (som alltså går förbi
golfklubben) gick ner för en brant backe förbi vattentornet och gjorde ett par serpentinsvängar
innan man kom ner till St Sigfridsgatan. Dessa serpentiner är idag helt borta eftersom de låg där
höghusen i Kallebäck nu ligger.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Harald Nordius

Citat från: pegee skrivet 03 november 2016, 11:13:55 AM

Därefter kommer en intressant sekvens. Gamla Boråsvägen mot Göteborg (som alltså går förbi
golfklubben) gick ner för en brant backe förbi vattentornet och gjorde ett par serpentinsvängar
innan man kom ner till St Sigfridsgatan. Dessa serpentiner är idag helt borta eftersom de låg där
höghusen i Kallebäck nu ligger.
Helt borta är inte den gamla sträckningen. Motorvägen skär igenom svängen där bussen kör i filmen, men ovanför motorvägen kan man finna den gamla vägsträckningen. Jag var där för något år sedan och tittade. Det är förstås rätt överväxt, men man kan se att det har varit en väg. Den som har Google Earth kan öppna den här filen där jag har passat in ett utsnitt ur 1923 års kartverk över Göteborg i flygbilden: http://harald.nordius.se/GoogleEarth/borasvagen.kmz

BengaB40

Hej! När Sverige var Sverige! Den här filmen tål att ses hur många gånger som helst! Färdades själv i en av dessa bussar 1955 från Stockholm till Danmark, t.o.r. Ingick i SJ:s serie på 8 st. ScV, typ B21/22 med ASJ-karosser från 1946.  Hälsn. BengaB40

pegee

Intressant Harald! Men jag saknar fortfarande den bit där bussen kör med vatten på höger sida. Det finns
vad jag förstår ingenstans där det är möjligt på den sträckan. Kan det vara en inklippt bit från någon annan
stans?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Harald Nordius

Citat från: pegee skrivet 03 november 2016, 19:45:18 PM
Intressant Harald! Men jag saknar fortfarande den bit där bussen kör med vatten på höger sida. Det finns
vad jag förstår ingenstans där det är möjligt på den sträckan. Kan det vara en inklippt bit från någon annan
stans?
Det lutar väl åt det sistnämnda. Jag kommer inte heller på någon plats. I och för sig gick vägen närmare Stora Delsjön förr, eller rättare sagt var sjön närmare vägen. Man har fyllt igen en del av viken där gamla vägen går under motorvägen. Men det såg inte alls ut så på den platsen.