Bussolycka i Småland...8 till sjukhus

Startat av WalleW, 02 november 2016, 13:05:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Även Jnytt skriver förstås om olyckan:

21 skadade efter svår bussolycka

En resenär reagerade över bussens däck och skickade en bild till Jnytt:

Bilderna på bussdäcket upprör

Lars-Håkan_E

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 november 2016, 21:56:41 PM
Även Jnytt skriver förstås om olyckan:

21 skadade efter svår bussolycka

En resenär reagerade över bussens däck och skickade en bild till Jnytt:

Bilderna på bussdäcket upprör

Däck på stödaxeln eller ett framdäck??  Svårt att se

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 november 2016, 22:04:29 PM
Däck på stödaxeln eller ett framdäck??  Svårt att se

Med tanke på hur terrängen ser ut, att fotografen borde ha stått på vägbanan, och att bussen ligger på sin högra sida, skulle jag gissa att däcket på bilden mycket väl kan vara vänster framdäck. "Blankslitet" som tidningen påstår ser det ju knappast ut att vara, och inte heller olagligt. Däremot kanske inte helt perfekt i vinterväglag. Det vore mer lämpligt om man kunnat montera m+s däck klart under oktober.

Greger Larsson

Ja, nog är det ett styrdäck. Läste kommentarerna i jnytt och flertalet verkar faktiskt ha koll hur ligger till med däck på tunga fordon. Men bättre däck finns förstås..
Sen håller jag inte med TS om att "det kunde slutat värre", utan förmodligen kunde det ha slutat lindrigare. Hur då? Ja, om alla använt bältet..

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 november 2016, 22:45:37 PM
förmodligen kunde det ha slutat lindrigare. Hur då? Ja, om alla använt bältet..

Passagerares eget ansvar att själva ta på sig säkerhetsbältet (som nu varit en lag i över 15 år) brukar ju ytterst sällan ventileras efter avåkningar. Det är väl enklare att envist rikta debatten mot "någon annans" ansvarsområden istället t.ex däck och förare. Om både däcken och föraren är fullgoda, och hastigheten var bevisat låg, kan man i vissa fall istället få det till enbart snöröjningen fel att obältade resenärer blev skadade.

Det är väl i princip endast vid svåra kollisioner med älgar och vildsvin som bussresenärer och allmänheten brukar få det svårt att skylla på bussbolaget, förare och huvudmannen. Antagligen då det är svårt att kräva det vilda avlidna djuret på ansvaret för att man själv inte tog på sig bältet.
Om föraren däremot gör en lyckad inbromsning och undviker kollision med galten eller älgen, blir dock de flesta irriterade på dennes körstil...