Nu möjligt göra äldre bussar till Euro 6-klassade

Startat av eldani, 31 oktober 2016, 14:12:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.bussmagasinet.se/2016/10/nu-mojligt-gora-aldre-bussar-till-euro-6-klassade/

Det här var en jätte smart sak och bra för miljön och för bussföretagen. Sedan är det helt rätt i tiden med att minska på värka för våran miljö och sedan är det bra för bussföretagen att deras utgifter minskar och lönsamhet ökar och dom mindre bussföretagen kan slippa stora kostnader med stora investeringar på sina bussar.

Ersa

Lär väl knappast bli speciellt intressant här i Sverige, om landstingens årsmodellskrav består. Kanske aktuellt för ett fåtal äldre turistbussar som körs i storstadsregionerna där miljözoner finns.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2016, 16:07:26 PM
Lär väl knappast bli speciellt intressant här i Sverige, om landstingens årsmodellskrav består. Kanske aktuellt för ett fåtal äldre turistbussar som körs i storstadsregionerna där miljözoner finns.

Fast Stockholm har ju alltjämt 16 år i avtalen. De bussar med Euro 5 som tagits i bruk fram till 2014 har ju bara 8 år kvar att köra med de villkoren. Gäller ju exempelvis alla VDL hos Arriva i Norrort - ifall man nu tycker att man får ekonomi i/ får förlängt med optionsåren...

Det är ju överlag en rad vagnar som kommer ha minst 2 år i trafik kvar även i andra delar i landet där man har miljözoner. Då kan det ändå vara värt 200 000/vagn mot att köpa in nya bussar - som väl då annars i regel skulle vara alternativet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Jag tänkte mera på olika "extrema" avtal som har 10-12 års maxålder. Västtrafik, samt olika kommunala skolavtal har väl sådana nivåer? I fordon på sådana avtal spelar ju Euro6 ingen större roll.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 31 oktober 2016, 16:45:23 PM
Fast Stockholm har ju alltjämt 16 år i avtalen. De bussar med Euro 5 som tagits i bruk fram till 2014 har ju bara 8 år kvar att köra med de villkoren. Gäller ju exempelvis alla VDL hos Arriva i Norrort - ifall man nu tycker att man får ekonomi i/ får förlängt med optionsåren...

Det är ju överlag en rad vagnar som kommer ha minst 2 år i trafik kvar även i andra delar i landet där man har miljözoner. Då kan det ändå vara värt 200 000/vagn mot att köpa in nya bussar - som väl då annars i regel skulle vara alternativet.

8 år??

Euro 5 får gå i miljözonen t.om 31/12 2020 oavsett första dag i trafik

Uppgraderingssatserna håller ju lite olika kvalité och i många fall är det taskig ekonomi att plöja ner ett antal mille i detta

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 oktober 2016, 23:45:30 PM
8 år??

Euro 5 får gå i miljözonen t.om 31/12 2020 oavsett första dag i trafik

Uppgraderingssatserna håller ju lite olika kvalité och i många fall är det taskig ekonomi att plöja ner ett antal mille i detta

Nu tänkte jag väl här inte så mycket på vagnar som satts i trafik före 2012 - utan poängen var väl mer åt andra hållet - att de senare som kör på Euro 5 får dispens så att de får köra i 8 år fram till 2022 (för de som rullat ut först 2014).

Kvalitén är förstås en annan sak. Ekonomin ska väl ställas mot nyinköp - eftersom alternativet här inte är att köpa/plocka in äldre vagnar. Men det beror ju förstås i slutändan på hur kraven i avtalen ser ut, liksom leasingavtalen. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 01 november 2016, 09:43:39 AM
Nu tänkte jag väl här inte så mycket på vagnar som satts i trafik före 2012 - utan poängen var väl mer åt andra hållet - att de senare som kör på Euro 5 får dispens så att de får köra i 8 år fram till 2022 (för de som rullat ut först 2014).

Kvalitén är förstås en annan sak. Ekonomin ska väl ställas mot nyinköp - eftersom alternativet här inte är att köpa/plocka in äldre vagnar. Men det beror ju förstås i slutändan på hur kraven i avtalen ser ut, liksom leasingavtalen.

Här blandar vi avtalskrav (ålder) med lagkrav (miljözoner)

Euro 5 bussar får gå i miljözonen till 31/12 2020 oavsett när de togs i trafik, Euro 6 bussar (inkl konverterade) får gå i miljözonen obegränsad tid, det finns inget slutår för dessa.


Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 november 2016, 09:52:53 AM
Här blandar vi avtalskrav (ålder) med lagkrav (miljözoner)

Euro 5 bussar får gå i miljözonen till 31/12 2020 oavsett när de togs i trafik, Euro 6 bussar (inkl konverterade) får gå i miljözonen obegränsad tid, det finns inget slutår för dessa.
Nja, de senare Euro 5 som registrerats 2013 respektive 2014 får gå i trafik till 2021 respektive 2022 enligt vad man kommit överens om gemensamt när det gäller miljözonerna. Detta var väl en följd av att man var lite sena på en del håll att hinna uppfylla Euro 6 i tid.   
 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

DaViD^^

Totalt meningslöst att uppgradera en euro4 till euro6.  Det man sparar in på att slippa byta bussar förlorar man många gånger om i reparationskostnader på att hålla dom gamla vid liv