SL H2 6467

Startat av Hasse L, 30 oktober 2016, 21:51:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CRC 626 - Volvo B10M / Säffle 1983.

Peter Rost

Tack för bild på en trevlig vagnstyp.

//Peter

Fredrik Klint

Snygg bild och H2 med "svartfront" var inte vanliga, men serien 6467-6473 bestod mestadels av detta. Undantaget var 6469 som hade en för SL unik front som påminde om de äldre Säfflevagnarna med strålkastarna staplade på varandra.
Av H2 med "svartfront" var 6467, 6468 och 6473 vanliga H2:or medan 6470 var tryckackumulatorvagn, H2T, men kom med tiden att bli ombyggd till "vanlig" H2:a.
6471 och 6472 var gasvagnar, H2G, och blev förhållandevis kortlivade. Vet inte riktigt när de slopades men såldes till Sundsvall.

Lars-Håkan_E

6469 hade den frontmodell som SJ Buss köpte.

K R

Hej!

Återstår bara att till protokollet föra att H2 6469, som tidigare nämnts med unik front, levererades som H2S med svänghjulsteknik för att efter en kort tid konverteras till sedvanlig dieselbuss.
Sedan var målningen avvikande med en smal röd rand ovanför sidofönstren. Denna målningsdesign hade f ö även särlingen H20A 5382 samt två H22:or 6256 och 6257.

mvh K R

Ted Selander

Just 6469 var en särling även interiört. Podestern var något högre på vänstersidan bakom mittdörren. Man satt alltså litet mer upphöjt på den sidan. Antar att det var svänghjulets inneslutning som tog litet extra plats. Detta byggdes aldrig bort, vad jag minns.

Railmaster

Tänk vad vi fick genomlida för att SL skulle slippa hänga upp trådbussledningar över 41:an! Och vad utmynnade den tekniska lekstugan i?  ::)