Swebus Express lämnar Uppsala.....

Startat av kimpan, 28 oktober 2016, 22:30:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


CW66

Ja minsann - ännu ett exempel på att Swebus numera nästan helt glömt bort sitt forna uppdrag - att köra expressbusstrafik....
För några år sedan när jag körde linjen var där fullt, man fick stå ibland mer än 5 minuter och bara lasta passagerare vid Karolinska Institutet. Ibland var där även extravagnar insatta.

Detta har ju hänt med de flesta linjer man haft...borttagna avgångar, borttagna direktbussar, borttagna linjer....vad gör man för fel egentligen - priset styr ju valet oftast, och det kanske inte har varit det allra förmånligaste?

Flixbus har ju aviserat en utbyggnad i Danmark med inrikestrafik och skramlat lite med vapnen att ev. göra samma i Sverige, och då kanske både Swebus och Nettbus ruskas om lite och vaknar till?

Lars_L

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 29 oktober 2016, 08:39:19 AM
Ja minsann - ännu ett exempel på att Swebus numera nästan helt glömt bort sitt forna uppdrag - att köra expressbusstrafik....
För några år sedan när jag körde linjen var där fullt, man fick stå ibland mer än 5 minuter och bara lasta passagerare vid Karolinska Institutet. Ibland var där även extravagnar insatta.

Detta har ju hänt med de flesta linjer man haft...borttagna avgångar, borttagna direktbussar, borttagna linjer....vad gör man för fel egentligen - priset styr ju valet oftast, och det kanske inte har varit det allra förmånligaste?

Flixbus har ju aviserat en utbyggnad i Danmark med inrikestrafik och skramlat lite med vapnen att ev. göra samma i Sverige, och då kanske både Swebus och Nettbus ruskas om lite och vaknar till?

Jag tror inte man gjort fel - i alla fall inte annat än att man skulle kunna motat konkurrens på vissa sträckor genom att ha mindre vinstmarginal. Fast å andra sidan finns det ju inte så stor vits att köra i sådana fall...  Mycket av förändringarna är ju att det regionala resandet med tåg blivit bättre - inte minst ekonomiskt för vardagsresenärerna. Här då framförallt mellan Uppsala och Stockholm. I och med att pendeltågen stannar i både Solna och Karlberg har ju intresset minskat även för resandet mellan Karolinska och Uppsala. Här förbereder sig nog också Swebus för att det kommer bli än mindre intresse när Citybanan invigs och man har gångavstånd från NKS till Odenplan.   

Men framförallt är det ju prismässigt - med dagens dieselpriser - och då är de ju just nu förhållandevis låga - omöjligt att konkurrera med tåget. Att åka med SJ utan TIM-biljett kostar 87 (om man inte höjt), att köpa biljett på Swebus mellan Stockholm och Uppsala kostar 78. Det är få som anstränger sig för 9 kronors prisskillnad och för detta få längre restid och sämre turtäthet.

Här har vi ju också en förhållandevis mogen prisbild när det gäller expressbusstrafiken i Sverige. Flixbus försöker köra lågprisracet. Men för att konkurrera prismässigt mellan Stockholm-Uppsala måste priset på bussbiljetten i princip halveras. Men för att göra det måste man också ha väldigt bra beläggning på turerna (närmare 70 procent), och därtill måste man då klara av att ha en hög och attraktiv turtäthet. Det innebär alltså att man skulle behöva öka resandet för bussalternativet med ganska många hundra procent. Härtill kommer ju att man nästan testat den modellen mellan Stockholm-Uppsala och att man då inte lyckats få lönsamhet den vägen. Förutsättningarna är än mindre idag.   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

I många år (eller rentav decennier) gällde ju inställningen att SJ Buss / Swebus ju redan hade ett stort garage i Uppsala för sin linjetrafik i Uppsala län, och därmed hade gratis uppställningsplatser där. Då kunde man lika gärna köra expressbussarna till/från Uppsala istället för att skaffa en dyr separat depå i Stockholm. Bara man fick in tillräckligt betalt från Uppsalapendlarna som bekostade körningen ända till/från Uppsala. Det kanske har kommit in mycket nytt folk i beslutspositioner, som har nya idéer?
Sen anges det ju dessutom i artikeln att man verkar ha tröttnat på att stå längst bort på Stationsgatan, utanför terminalen i Uppsala.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2016, 17:40:57 PM
Sen anges det ju dessutom i artikeln att man verkar ha tröttnat på att stå längst bort på Stationsgatan, utanför terminalen i Uppsala.

Ja där förstår jag dom. Vi står på samma hpl med Viking bussarna och den hållplatsen är livsfarlig och långt bort från allt.

Har man bagage på vänster sida så får man brottas med trafiken på den gatan då hållplatsen är för grund för att kunna komma bort från trafiken. Det är ju en ganska trafikerad gata också av stadsbussar. Det är 30 på vägen men det är inte många som kör det.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2016, 17:40:57 PM
I många år (eller rentav decennier) gällde ju inställningen att SJ Buss / Swebus ju redan hade ett stort garage i Uppsala för sin linjetrafik i Uppsala län, och därmed hade gratis uppställningsplatser där. Då kunde man lika gärna köra expressbussarna till/från Uppsala istället för att skaffa en dyr separat depå i Stockholm. Bara man fick in tillräckligt betalt från Uppsalapendlarna som bekostade körningen ända till/från Uppsala. Det kanske har kommit in mycket nytt folk i beslutspositioner, som har nya idéer?
Sen anges det ju dessutom i artikeln att man verkar ha tröttnat på att stå längst bort på Stationsgatan, utanför terminalen i Uppsala.

De nya idéerna är väl att inte köra i egen regi, utan att istället använda sig av underleverantörer, eller samarbetspartners som de kallas i artikeln. Vips blir det ingen vinst av att använda sig av sin depå i Uppsala...Det är väl troligt att en sådan strategi spelar in och att man inte direkt har tänkt kompensera genom att bygga en depå i Stockholm....

Det hör väl nästan till också att man gnäller lite. Hållplatsläget har nog inte så stor betydelse för lönsamheten. Snarare att man inte erbjuder en tillräckligt attraktiv produkt i relationen pris/resenärsuppoffring - där förvisso gångtid också har betydelse, men så himla långt är det ändå inte att gå.

Det finns ju faktiskt också möjlighet att marknadsföra utan att det kostar en förmögenhet. Exempelvis att vända sig direkt till studenterna som torde vara en viktig grupp och genom reklam på sina bussar. Tror väl kanske också att möjligheten för busstrafik mellan Stockholm/Uppsala, snarare ligger i att kunna erbjuda direktresor än att folk ska byta till buss/tåg vid stationen. Såsom genom att fortsätta till Flogsta via universitetssjukhuset etc. 
 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Om biljettpriset idag är 78 kr mellan Uppsala och Stockholm har det stigit rätt radikalt de senaste åren. Det var ju knappt 5-7 år sedan som de blå 10-klippkorten på sträckan gav c:a 45 kr/resa. Om jag minns rätt från den tiden var det dessutom till just Karolinska man körde en betydande andel av Uppsalaborna. Över hälften av resenärerna på många avgångar. Tappar man dessa till helt nya färdslag, kanske man inte har så fullt i bussen längre?

Hur stor andel av trafiken kan man tänka sig planeras läggas ut på samarbetspartners? 50% 75% Eller rentav 100% med tiden?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 oktober 2016, 09:08:09 AM
Om biljettpriset idag är 78 kr mellan Uppsala och Stockholm har det stigit rätt radikalt de senaste åren. Det var ju knappt 5-7 år sedan som de blå 10-klippkorten på sträckan gav c:a 45 kr/resa. Om jag minns rätt från den tiden var det dessutom till just Karolinska man körde en betydande andel av Uppsalaborna. Över hälften av resenärerna på många avgångar. Tappar man dessa till helt nya färdslag, kanske man inte har så fullt i bussen längre?

Hur stor andel av trafiken kan man tänka sig planeras läggas ut på samarbetspartners? 50% 75% Eller rentav 100% med tiden?

Ett antagande, 820, 830 och 888 blir kvar under överskådlig tid, övriga linjer avvecklas helt i egen regi.
Turer med bussar som kommer att utgå från Stockholm på morgonen resp slutar i Stockholm på kvällen körs av underleverantörer och ytterligare turer b.la från Köpenhamn/Malmö på 820 så bemannas Swebus buss av andra åkare (något som redan sker till viss del)

På ännu längre sikt så kan man ju helt avveckla trafik i egen regi och köra som Flixbuss som en resebyrå

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 oktober 2016, 10:32:17 AM
Ett antagande, 820, 830 och 888 blir kvar under överskådlig tid, övriga linjer avvecklas helt i egen regi.
Turer med bussar som kommer att utgå från Stockholm på morgonen resp slutar i Stockholm på kvällen körs av underleverantörer och ytterligare turer b.la från Köpenhamn/Malmö på 820 så bemannas Swebus buss av andra åkare (något som redan sker till viss del)

På ännu längre sikt så kan man ju helt avveckla trafik i egen regi och köra som Flixbuss som en resebyrå
Detta beror väl mycket på ägarnas strategi(vilka detta nu är för SWEX?)/Ulf

Knut

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 oktober 2016, 10:32:17 AM
Ett antagande, 820, 830 och 888 blir kvar under överskådlig tid, övriga linjer avvecklas helt i egen regi.
Turer med bussar som kommer att utgå från Stockholm på morgonen resp slutar i Stockholm på kvällen körs av underleverantörer och ytterligare turer b.la från Köpenhamn/Malmö på 820 så bemannas Swebus buss av andra åkare (något som redan sker till viss del)

På ännu längre sikt så kan man ju helt avveckla trafik i egen regi och köra som Flixbuss som en resebyrå
Dette har de snakket om siden 2010 og om ikke enda tidligere. Er vel færre vogner i egen eie nå enn det var dengangen.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge