Ford på grusplan i Örebro(?) län

Startat av Greger Larsson, 27 oktober 2016, 22:14:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Lokstall, CF65 och fd NBJ-buss, men var?

Sven W

Hej

Jag vet inte men jag vet däremot att det är Erik Larssons i Nora CF ( gissningsvis T720).

Hälsningar
Sven

Resenären

Är det inte rimligt att gissa på Nora?

Ulf Berlin

Trevligt att få se en NBJ buss i orange:)
(Har den fått en länstrafikblå blaffa på sidan?)
Är den Magnus lilla röda främst?/Ulf

Resenären

Ja GDG övertog väl NBJ busstrafik 1974/75 på landsbygden medan Kommunen övertog tätortstrafiken i Karlskoga 1973 (?). Örebro Läns Regionaltrafik övertog i sin tur GDG trafiken 1977 vill jag minnas. Tätortstrafiken i Karlskoga överfördes från kommunen till Länstrafikens åkeri i slutet på 80-talet.

Sven W

Hej

Jag tänkte också på Nora men tyckte inte att jag hittade den rätta miljön för det. Är det säkert att det är ett lokstall? Det kanske är ett garage?

Hälsningar
Sven

Resenären

Du har nog rätt, det förefaller inte vara ett lokstall utan snarare ett garage. Hur såg NBJ "bussdepå" ut i Karlskoga?

Sven W

Hej

Det fanns ett garage i Nora, vid den tid som den här bilden bör vara tagen, som användes för bussar. Jag vet att jag sett någon Erik Larsson buss där. Om NBJ, senare GDG, höll till där också vet jag inte. Jag minns inte hur stort garaget var men där fanns i alla fall flera portar. Jag minns inte heller hur miljön kring garaget såg ut men det kanske var så att garaget låg i utkanten av samhället och det var så här lantligt på garagets baksida.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Hej! I och med LB-märket på Erik Larsson-bussen är denna på bilden övertagen av Länsbussarna. Såväl övertagandet av Erik Larssons trafikrörelse som GDG:s i Örebro län tycks ha trätt i kraft 1 augusti 1978. Jag känner inte igen platsen men gissar att Mats Karlsson vet var det är.
Mvh Jan G