Huvudmeny

Vest Buss konkurs

Startat av Inge Løvoll, 25 oktober 2016, 21:16:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


S Svensson

Jag vill minnas det var problem tidigare. Contrast,Horisont och center slutade tillverkas av Vest och fördes över till ett annat företag,Vidre.

Vest Sweden AB har sålt Crossway och några till och dessa brukar kallas för Iveco.

Vad tillverkades i Stryn ? Var det enbart import av bussar från andra länder ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2016, 20:47:19 PM
Jag vill minnas det var problem tidigare. Contrast,Horisont och center slutade tillverkas av Vest och fördes över till ett annat företag,Vidre.

Vest Sweden AB har sålt Crossway och några till och dessa brukar kallas för Iveco.

Vad tillverkades i Stryn ? Var det enbart import av bussar från andra länder ?

Vest Buss i Stryn lade 2010 ned sin karosstillverkning. Den övertogs sedan av några tidigare anställda och drevs vidare under namnet Vidre. Detta blev dock inte långvarigt utan lade ned 2013.

År 2009 tog Vest Buss hand om generalagenturen i Sverige och Norge för Irisbus Iveco (ibland används båda namnen, ibland bara ett av dem). Det är alltså denna verksamhet som nu läggs ned.

Efter år 2013 tillverkades alltså inga bussar längre i Stryn.

John P

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2016, 21:47:02 PM
Vest Buss i Stryn lade 2010 ned sin karosstillverkning. Den övertogs sedan av några tidigare anställda och drevs vidare under namnet Vidre. Detta blev dock inte långvarigt utan lade ned 2013.

År 2009 tog Vest Buss hand om generalagenturen i Sverige och Norge för Irisbus Iveco (ibland används båda namnen, ibland bara ett av dem). Det är alltså denna verksamhet som nu läggs ned.

Efter år 2013 tillverkades alltså inga bussar längre i Stryn.

Vad händer med generalagenturen för Iribus/ Iveco ?
Det har ju sålts en hel del Iveco / Iribus i Sverige på senare år och det verkar vara rätt trevliga bussar så det borde finnas en marknad för dem även fortsättningsvis....
Bussförare på Nobina Trollhättan.

almeli

Citat från: John P skrivet 28 oktober 2016, 22:30:35 PM
Vad händer med generalagenturen för Iribus/ Iveco ?
Det har ju sålts en hel del Iveco / Iribus i Sverige på senare år och det verkar vara rätt trevliga bussar så det borde finnas en marknad för dem även fortsättningsvis....
Iveco Bus får nytt huvudkontor i Norden
http://www.mynewsdesk.com/se/iveco/pressreleases/iveco-bus-faar-nytt-huvudkontor-i-norden-1559188

Niklas Bygdestam

Kommer detta innebära att Iveco kommer bli vanligare i Sverige framöver?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 oktober 2016, 06:39:25 AM
Kommer detta innebära att Iveco kommer bli vanligare i Sverige framöver?

Pris och service-tillgång kommer förmodligen avgöra detta.


Frippe Fribas

En gissning är att det fortsätter ungefär som tidigare.
De större bussbolagen har ofta egna verkstäder och är inte fullt så beroende av märkesverkstäder.
Dessa väljer dock ändå oftast beprövade produkter pga garantier och just en fungerande eftermarknadsorganisation.
På stadsbussidan har de ju Citelis, men den behöver nog anpassas lite för nordiska förhållanden.
Daily och Crossway är mer tänkbara produkter även fortsatt, men då behöver de förstärka sin serviceorganisation misstänker jag. De har även ett rymdskepp som heter Magelys som jag såg en del av under mitt besök i Paris nyligen, men den tror jag inte blir någon storsäljare i Sverige just pga bristande eftermarknadsorganisation hos Iveco.
Köper man en turistbuss vill man nog kunna få snabb och kunnig hjälp när man behöver det.
Att de flyttar agenturen från Belgien till Danmark är visserligen bra, men jag misstänker att det i sig inte är tillräckligt för att sälja fler bussar i Sverige.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk