Lite mer från Persontrafik 2016 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 24 oktober 2016, 22:38:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer ännu några bilder från mässan i Göteborg tagna den 18 oktober.

En Temsa HD12 till Interbus utanför mässan.

En liten Karsan Jest Electric.

Karsan Atak.

Scania Interlink LD

VDL Futura FDD2(?)

VDL Futura FHD2(?)

En Neoplan Skyliner till Interbus

MAN R07 till KE´s bussar

Volvo 8900

Volvo 9700HD "Tillgänglighetsanpassad lyxig konferensbuss"

Carl Eric

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 oktober 2016, 22:38:31 PM

Volvo 9700HD "Tillgänglighetsanpassad lyxig konferensbuss"

Bra placering av handikapplyften också!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 25 oktober 2016, 19:08:54 PM
Bra placering av handikapplyften också!

Det vet jag inte om jag kan hålla med om, möjligen för en sammanhållen resegrupp men på tok för tidsödande i alla övriga fall.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Carl Eric

På en turistbuss där lyften troligtvis inte används mer än två gånger per tur tycker jag att det är den bästa placeringen. Mest diskret, minst utrymmeskrävande och där personerna i rullstol dessutom får möjlighet att åka med den övriga gruppen på ett naturligt sätt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 27 oktober 2016, 14:35:46 PM
På en turistbuss där lyften troligtvis inte används mer än två gånger per tur tycker jag att det är den bästa placeringen. Mest diskret, minst utrymmeskrävande och där personerna i rullstol dessutom får möjlighet att åka med den övriga gruppen på ett naturligt sätt!

Lyften tar utrymme i anspråk varhelst den placeras, i en buss avsedd för transport av fler än en rullstol (och som har urlyftbara stolar) sitter kunden/erna med sina rullstolar tillsammans med gruppen i övrigt, jag antar att du jämför med en linjebuss med rullstolsplats samlokaliserad med barnvagnsplatsen.

Nackdelen med placering som på bussen på bilden är att det blir extra jobbigt med Permobiler och liknande elrullstolar.

Henke

Vad kostar en rullstolslyft?. Finns det verkligen ekonomi i att installera sådana i bussar som går i beställningstrafik?.   

Ni som kör bussar med lift, hur stor andel av era körningar önskas buss med lift?.

Måste vara en låg andel av alla körningar där behovet efterfrågas. 

Vad är prisskillnaden för kunden om man vill ha en buss med lift?.