Optare Solo på SL linje 833

Startat av Daniel P, 22 oktober 2016, 08:44:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 22 oktober 2016, 20:29:49 PM
jag blir förvirrad.... tillhör inte 833 Gubbängen?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54205.0

833 kördes väl av Keolis innan Nobina övertog trafiken på Södertörn, avtalsmässigt hörde den nog till Handen även tidigare.

Matte

Nä 833 har vart Handen linje som kördes mycket av Nyboda och Gubbängs garagen i utbyte med att Handen körde avgångar på deras linjer.

Bussmax

Blir nog svårt med boggi vid Ällmora också om en bil står parkerad fel. Sett led till Ällmora en gång iallafall, men det händer tydligen oftare än man tror på morgonen.

Niclas Wennerlid

Linje 833 hör till trafikavtal Handen.

Keolis hade under sin avtalstid lite olika lösningar på utförandet, främst tre depåer har utfört trafiken - Handen, Nyboda och Gubbängen.
De senaste åren valde man dock att Gubbängsdepån körde alla avgångar (utom en, om man ska vara noga).

Nu när Nobina har avtalet har jag nog bara sett omlopp från Handen och Jordbro.

// Niclas

Bussmax

Går ju 12 metersvagn varje dag inprincip på 820. Likaså ledvagn på 815 och 819. // Max

Nico

Möjligt att det går normalvagn på 820 oftare än vad som är bra. Linjen är dock tänkt/planerad att köras med en kortvagn. En MB Sprinter (som Lars-Håkan_E nämnde) för omkring 15 pax hade varit bättre, men nu blev det som det blev då Optare-vagnarna fanns tillgängliga... om än att de alltså inte är så driftstillförlitliga.

Vad gäller ledvagn på 815/819 så förekommer det planenligt till Mossvägen. Däremot inte till Ällmora. Hamnar någon ledvagn ändå på en tur mot Ällmora så är det definitivt fråga om en miss i hanteringen. Förarna vet oxå om det och brukar säga till direkt om de mot förmodan skulle tilldelas en led på en Ällmora-tur. Gissar sedan på att 2490 på bilden ovan nog inte kom längre än till Petterboda innan den byttes.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmax

Förekommer det verkligen planenligt till Mossvägen? I SLs linjebeskrivningen står det att ledbuss inte får användas förutom påmorgonturer från Trinntorp sommartid, men de finns inte längre utan nu utgår de från Tyresö Skola. Men i vintras gick det ju led till Brevik hela tiden, mest citywide då. Både på 819 och 815. Jag tror inte att de bytte i garaget, eftersom att det verkar vara extrem brist på röda bussar i Tyga, det ända som möjligtvis fanns var en blå boggi eller ledvagn,antagligen fick de ( om det nu var någon)  som skulle till Ällmora gå, då det inte tar mer än 20- 30 minuter från Mossvägen // Max

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmax skrivet 23 oktober 2016, 09:11:14 AM
Förekommer det verkligen planenligt till Mossvägen? I SLs linjebeskrivningen står det att ledbuss inte får användas förutom påmorgonturer från Trinntorp sommartid, men de finns inte längre utan nu utgår de från Tyresö Skola. Men i vintras gick det ju led till Brevik hela tiden, mest citywide då. Både på 819 och 815. Jag tror inte att de bytte i garaget, eftersom att det verkar vara extrem brist på röda bussar i Tyga, det ända som möjligtvis fanns var en blå boggi eller ledvagn,antagligen fick de ( om det nu var någon)  som skulle till Ällmora gå, då det inte tar mer än 20- 30 minuter från Mossvägen // Max

Denna linjebeskrivning uppdaterade undertecknad 2004, alltså 12 år sedan :-) Då ville trafiken undvika ledbuss till Brevik (Mossvägen) av framkomlighetsskäl vintertid varför skrivningen blev som den fortfarande är, dock var det då och är än idag inga som helst problem i övrigt att köra led t/fr Mossvägen och det gjorde vi i många år, även 890 utsträckt till Brevik gick i flera år med led.

Sedan finns det knappast problem att vända med boggibuss vid Ällmora, om man med vända inte anser att man ska kunna köra runt utan att behöva ta om genom att backa, men det anser jag är självklart att man måste kunna, det är en helt annan sak att knixa in en ledbuss på traktorvägen där :-)

Nu vet jag inte hur väghållningen är på Breviksvägen idag men på 2000 talets första år var jag ute och hjälpte igång boggibussar mellan Trinntorp och Tjädervägen ett antal ggr

Bussmax

Jaha, tänkte inte på det. Men det är ändå inte jättemycket ledbuss ut dit numera. Finns ju ingen andledning eftersom det inte åker så många dit. Men egentligen så är ju led lättare på Brevik än boggi. Iallafall på sommaren. // Max

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmax skrivet 23 oktober 2016, 09:48:04 AM
Jaha, tänkte inte på det. Men det är ändå inte jättemycket ledbuss ut dit numera. Finns ju ingen andledning eftersom det inte åker så många dit. Men egentligen så är ju led lättare på Brevik än boggi. Iallafall på sommaren. // Max

Eftersom bussarna sällan är bundna till en viss linje utan rullar runt i omlopp hamnar en ledbuss ofta på avgångar och linjer där man inte behöver led p.ga stort antal kunder men då det behövdes eller behövs på en annan linje som bussen också rullar på/ska rulla på.
Gjorde man inte så skulle det behövas betydligt fler bussar än idag

Bussmax

Men Brevik har ju alldeles för mycket trafik på eftermiddagen,  skulle gott och väl räcka med 30 minuterstrafik. Men till Mossvägen går det lite vad som helst, det var blåbuss i fredags. // Max

Nico

Tror inte de boende ute på Brevik håller med om att de har för tät trafik.  ;)

Att det sedan är mycket boggivagnar i Tyresö just nu handlar om att det gjordes vagnrockader i samband med trafikstarterna för Kallhäll och Södertälje. Det medförde fler boggivagnar till bla Tyresö som då i gengäld släppte ledvagnar åt andra håll.

Sedan förefaller det ha varit vagnbrist på Södertörn under en längre tid. Därav då mycket normalvagn på 820, men även en hel blåvagnar som synts på 401, 814, 815, 816, 819, 821 mfl linjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmax

Boende på Brevik håller naturligtvis inte med om det eftersom de såklart vill ha mer trafik.  Men på eftermiddagen kliver de flesta av i Tyresö strand. Blåbussar brukar synas på röda linjer 1-2 ggr i veckan. Mest på C linjerna, men även på andra linjer ibland. 819 tror jag inte är blå särkilt ofta, men på morgonen och eftermiddagen vardagar kombineras omloppen med 815, och då händer det säkert ibland, men mitt på dagen är det nog sällsynt, så länge det inte är fel i systemet. Men det handlar oftast om en snabb lösning för att en avgång ska Kunna gå i tid, men ibland även om buggar i system. Samtidigt går det dock oftast röda bussar på blåbusslinjer.// Max

Mikael T Nilsson

Tack för intressanta uppgifter! Den längsta busstyp jag sett på linje 833 är Volvo 8900 boggi, se bild. Ledvagn har jag inte sett tidigare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2016, 11:50:07 AM

Tack för intressanta uppgifter! Den längsta busstyp jag sett på linje 833 är Volvo 8900 boggi, se bild. Ledvagn har jag inte sett tidigare.

Ledbuss förekommer ibland men det rör sig nog mest till något enstaka omlopp eller vid ett operativt beslut pga. vagnfel eller vagnbrist.
Jag har för mig att något omlopp sent på kvällen ofta har gått med ledbuss t.ex. Boggibuss är ganska vanligt under helgen.

Det där med vagnoptimering får ju ganska roliga effekter som kan vara svårt att förklara för utomstående som inte har insyn i bussplanering.
Det är ganska svårt att pedagogiskt förklara för folk varför linje 833 går med en liten buss när det är flest resenärer (avgången 07:08 från Vidja ligger i topp) men det kommer boggibuss på helgen när det brukar vara 4-5 resenärer på bussen  ::)

// Niclas