Optare Solo på SL linje 833

Startat av Daniel P, 22 oktober 2016, 08:44:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Noterade igår att turen från Farsta Centrum mot Vidja på linje 833 kl 07:35 kördes med en Optare Solo.  Är det en vanlig utsättning på 833?
Var det inte meningen att dessa Optare skulle trafikera 820, 850 och 981? Eller är det meranvändning av bussen till 833 innan trafik på dem andra linjerna?
Någon som har koll på hur omloppet ser ut?

Matte

Det du nämnde sist. Den mer utnyttjas på vardagar innan den skall användas på linje 820 eller 981. För det är väl enda linjen i Södertörn som det funkar att mer utnyttja en sådan buss.

Daniel P

Sedär, då har jag lärt mig något nytt.

Bussmax

820 körs vad jag har sett mer med normalbussar som 253x och Volvo kortvagnar än Optare. Vet ej vad andledningen till detta är. // Max

Nico

Tanken är väl att den större Optaren skulle användas på 820 i huvudsak (då den linjen inte är avsedd för större bussar) och i övrigt på 833. Den mindre Optaren sedan skulle gå på 850 och 981. Optare-vagnarna har väl dock inte varit helt driftsäkra som jag förstått det. Det är just vid driftstörningar som större bussar (egentligen är inte heller den större Optaren bra då den har lång hjulbas) tursätts på 820.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2016, 15:54:08 PM
Tanken är väl att den större Optaren skulle användas på 820 i huvudsak (då den linjen inte är avsedd för större bussar) och i övrigt på 833. Den mindre Optaren sedan skulle gå på 850 och 981. Optare-vagnarna har väl dock inte varit helt driftsäkra som jag förstått det. Det är just vid driftstörningar som större bussar (egentligen är inte heller den större Optaren bra då den har lång hjulbas) tursätts på 820.

820 är väl den av dessa tre linjer som en vanlig normalbuss enklast kan brukas på, visst är det smalt både på Sofiebergsvägen och Skälsätravägen men om det inte skett några stora avsmalningar så påstår jag nog att man utan större problem kan använda en 12 m buss, kanske nästan hellre än en Optare som har en förmåga att ha betydligt sämre egenskaper p.ga dålig svängradie och långt axelavstånd.

Nico

Mja, just Skälsätravägen och Sofiebergsvägen är ju bitvis så smala att det bitvis är svårt att mötas och/eller komma förbi parkerade bilar. Just i de fallen, liksom om man tillfälligt skulle behöva lägga om körväg, så är normalbuss ingen succé på så vis... men visst fungerar normalbuss till nöds bättre på 820 än vad det gör på 850 och 981. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Jag antar att det är 2538 som ska gå på 820, i a f har jag sett den där vid några tillfällen.
Med tanke på måtten borde den vara lite klumpig, Bredd 2470 och ax-avstånd 6575, den är alltså bara en knapp dm smalare men har mer än en halvmeter längre axelavstånd än den vanliga 12 m bussen.

Delar av denna linje utreddes i början på 2000 talet på önskemål från Tyresö kommun och Villaägarföreningen i Trollbäcken.
Tanken var då att köra med en Renault men då denna svårligen kunde meranvändas på 819 föll idén, då trafiktiden skulle kollidera med de Närlinjer som Tyresö då körde i Stockholms kommun kunde bussen inte meranvändas där.

Mitt minne av detta innebär att jag nog tror att här skulle man ha en buss för ca 12-14 passagerare som är smalare.

Niclas Wennerlid

Det är avgångarna 05:40, 06:40 och 07:35 från Farsta med retur 06:08, 07:08 och 08:08 från Vidja på linje 833 som körs med Optare.
Normalt sett är det 2538 som brukar rulla men det händer då och då att 2537 rullar istället.

Efter styrningarna på 833 brukar det planeras för förarbyte och därefter körning på linje 820 som nämnt ovan.

2537 brukar planeras köra på linje 850 06:03-07:17, därefter trafik på linje 981 08:45-16:25 för att sedan återvända till linje 850 17:03-19:03.

// Niclas

Daniel P

Tack för svar! Tyckte det såg kul ut med en sån liten buss på 833. En följdfråga, är det bara Nobina Södertörn som trafikerar 833?

Nico

Ja, både 2537 och 2538 utgår från Jordbro. Den större 2538 med sin långa hjulbas är väl ett missfoster till vagn som inte passar in bra någonstans, men så vitt jag förstod så var dessa kortvagnar något man fick ta över i brist på bättre.

Alfred E. Neuman

Bussmax

820 funkar utan större problem med 12 metersvagn. Har åkt det antal gånger och det är inte så mycket smalare än t.ex 819/815 vid Ällmora och där funkar det ju både med boggi och ledvagn. // Max

Nico

Ledvagn hittar du inte vid Ällmora annat än om det blivit en miss vid vagnutsättningen alternativt att någon förare tagit fel vid vagnuttag. Att speciellt Skälsätravägen sedan är smalare på vissa bitar är känt då vägbredd mm kontrollmätts. Sedan handlar det även om vägbredd vid sidoförflyttning, bärighet osv. där olika vagntyper har olika krav.

Sedan går det som sagt med normalvagn på tex 820, men bara för att något går så betyder det inte att det därmed är lämpligt. Speciellt som här där det inte är avsett att använda annat än kortvagn i den vanliga trafiken.

Alfred E. Neuman

homer

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2016, 20:03:04 PM
Ledvagn hittar du inte vid Ällmora annat än om det blivit en miss vid vagnutsättningen alternativt att någon förare tagit fel vid vagnuttag. Att speciellt Skälsätravägen sedan är smalare på vissa bitar är känt då vägbredd mm kontrollmätts. Sedan handlar det även om vägbredd vid sidoförflyttning, bärighet osv. där olika vagntyper har olika krav.

Sedan går det som sagt med normalvagn på tex 820, men bara för att något går så betyder det inte att det därmed är lämpligt. Speciellt som här där det inte är avsett att använda annat än kortvagn i den vanliga trafiken.

Kombinationen ledbuss och Ällmora skulle jag verkligen INTE rekommendera för någon chaufför som inte är kunnig i backning och dessutom är benägen att ta en chansning, står det en bil parkerad fel så fungerar det inte.

Det går inte att vända runt på normalt sätt vare sig i vänster eller högervarv, man kör fram förbi vändplatsen, backar sedan in på den lilla traktorvägen som går norrut från vändplanen, sedan kan man svänga ut vänster åt det håll man kom.
Jag har själv vid minst 2 tillfällen kört led till Ällmora p.ga omkastningar och inställda avgångar.

Vad gäller 820 så skulle i a f jag ha föredragit en smalare buss med kortare axelavstånd, typ en Sprinter för 14-17 pax, som jag ser det är bredden som är ett problem.