Huvudmeny

Swebus Express

Startat av Peter Öden, 22 oktober 2016, 08:35:45 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till inv.nr på YAC 448 Scania TK 450 EB 6x2 Higer som blev regad på Swebus Express 2016-09-26.

Mvh Peter Ö

CW66

Råkade se den i Göteborg i torsdags faktiskt - dock utan invnr.

Tror att det kan vara en lånebuss från Scania. Ibland gör man så om man skall göra något arbete på befintliga bussar man har (OmniExpress-bussarna), eller är det helt enkelt en nyanskaffning...

virtual1

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 oktober 2016, 11:53:33 AM
Råkade se den i Göteborg i torsdags faktiskt - dock utan invnr.

Tror att det kan vara en lånebuss från Scania. Ibland gör man så om man skall göra något arbete på befintliga bussar man har (OmniExpress-bussarna), eller är det helt enkelt en nyanskaffning...

Knappast en nyanskaffning, då skulle man inte sätta dekal med swebus på sidan och pappskylt i fönstret.

Lars-Håkan_E

När började man använda loggor för front och högersida även på bussen vänstra sida?
Var det i samband med att typsnitt o form ändrades?

67** seriens MAN var dessa de sista att ha olika loggor vänster/höger? i sin ursprungliga design alltså.

(Jag minns nämligen från 1990 talet när hela bussar fick lackas om då lackeraren lackat "hjulet" fel beroende på sida.)

CW66

Citat från: virtual1 skrivet 22 oktober 2016, 13:28:21 PM
Knappast en nyanskaffning, då skulle man inte sätta dekal med swebus på sidan och pappskylt i fönstret.

Snackade med Swebus trafikledning om en annan sak och passade på att fråga.
Bussen är tydligen köpt, placerad i Jönköping för tillfället...men står i systemet som "Scania" ännu sålänge utan invnr.

Dock tror jag väl att det är någon form av lån eller test inför ett framtida köp kanske.

zjbus

Bussen är en begagnad leasingbuss, årsmodell 2015 med 3 ägare.
Leasinggivare: SCANIA FINANS AKTIEBOLAG

Mikael Lövgren

Har fått höra att de nya Scaniorna som har levererats under året ska tillbaka till Finland för att byggas om. Något konstruktionsfel som gör att det är kraftiga vibrationer i bussen under färd. Så det kanske är därför som det har fått ta in en extrabuss för att täcka upp under tiden.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 26 oktober 2016, 20:53:45 PM
Har fått höra att de nya Scaniorna som har levererats under året ska tillbaka till Finland för att byggas om. Något konstruktionsfel som gör att det är kraftiga vibrationer i bussen under färd. Så det kanske är därför som det har fått ta in en extrabuss för att täcka upp under tiden.

Aj då.
Detta med vibrationer och resonans var ju ett av huvudproblemen med den första serien som sedan byttes ut mot dessa.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 oktober 2016, 21:58:19 PM
Aj då.
Detta med vibrationer och resonans var ju ett av huvudproblemen med den första serien som sedan byttes ut mot dessa.

Guldläge för Evobus att fortsätta sälja vibrationsfria Mercedes till företaget nu då? 8)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2016, 22:51:29 PM
Guldläge för Evobus att fortsätta sälja vibrationsfria Mercedes till företaget nu då? 8)

Ja det kan ju inte vara någon hit att problemen fortsätter även med dessa, prismässigt så lär skillnaden mellan Scanian och Tourismo RHD 17 inte vara så jättestor även om jag antar att just dessa Omniexpresser har förvärvats väldigt förmånligt med tanke på tidigare reklamationer.

Björn Lövdahl

Hoppas så inte blir fallet....
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Björn Ax

Mercedes är inte så vibrationsfria heller. Mercedes har ett problem iaf på våra Euro 6:or som gör att när man stänger av motorn så vibrerar bussen till väldigt mycket vilket får till effekt att något i motorn vibrerar sönder så att det börjar vibrera hela tiden istället. :D

Niklas Bygdestam

OmniExpress tillverkas ju inte längre. Så vill Swebus fortsätta med något som ska vara så likt OmniExpress som möjligt så blir det ju sådana här bussar det blir frågan om. Sedan om Swebus tycker att dessa bussar är en bra ersättning för OmniExpress eller inte har jag ingen aning om.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CW66

Scania Touring har blivit väldigt populär bland expressföretagen ute i Europa speciellt i Frankrike, Italien och till viss del Tyskland, där vissa bolag nästan uteslutande har modellen i sin vagnpark - som tex Isilines i Frankrike.

Niklas Bygdestam

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 29 oktober 2016, 08:34:14 AM
Scania Touring har blivit väldigt populär bland expressföretagen ute i Europa speciellt i Frankrike, Italien och till viss del Tyskland, där vissa bolag nästan uteslutande har modellen i sin vagnpark - som tex Isilines i Frankrike.

Det ska bli intressant att se vad de kunde som hittills köpt OmniExpress kommer att välja sedan modellen slutat tillverkas. Antingen kommer de att köpa Higer Touring som ersättning. Men de kan också köpa Interlink som till utseendet påminner mycket om Touring. När jag pratade i somras med representanter från Scania så sa de att Interlink medvetet ska se ut som Touring. Detta för att ge Scaniabussar en mer enhetlig profil.

Men det är klart, om varken Touring eller Interlink faller i smaken för någon som tidigare köpt OmniExpress så får de vända sig till någon annan än Scania. Fast jag gissar på att en som letar efter OmniExpress blir tillfredsställd av antingen Touring eller Interlink :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.