Huvudmeny

Skelleftebuss

Startat av Jan, 21 oktober 2016, 09:25:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Vilken buss var det som eldhärjades igår i Bureå?
I branschen i 40 år

Jona

MVH Filosofen Jona

Greger Larsson

I fredags morse stod denna och väntade på strajpning, så just det här veckoslutet blev det - en ut och en in

Jona

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 oktober 2016, 18:52:00 PM
I fredags morse stod denna och väntade på strajpning, så just det här veckoslutet blev det - en ut och en in

Kommer denna få synligt vagnsnummer, så man ser skillnad på dessa och 359 som har stripe men inget synligt nummer?

/J
MVH Filosofen Jona

Bernt Talbrant

Citat från: Jona skrivet 21 oktober 2016, 18:07:54 PM
http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/larm-om-bussbrand-i-burea-683743

289

Ojdå, den fastnade på minneskortet den 15 september när den kom på Stationsgatan i Skellefteå (reprisbild).

AO

Utåtöppnande framdörr alltså. Där ser man. Har aldrig sett det på vare sig en Omnilink eller CityWide förut. Vad kan det finnas för fördelar med att ha det jämfört med den mer vanliga modellen på dörr?

homer

Citat från: AO skrivet 24 oktober 2016, 00:08:35 AM
Utåtöppnande framdörr alltså. Där ser man. Har aldrig sett det på vare sig en Omnilink eller CityWide förut. Vad kan det finnas för fördelar med att ha det jämfört med den mer vanliga modellen på dörr?

jag gissar bara nu, men kan de inte vara det som kallas "sliding door" alltså att dörrarna ligger klistrade längst karossen när dom är öppnade

Greger Larsson

Citat från: homer skrivet 24 oktober 2016, 09:58:28 AM
jag gissar bara nu, men kan de inte vara det som kallas "sliding door" alltså att dörrarna ligger klistrade längst karossen när dom är öppnade

Nej, Scanian har en utåt-bakåt svängande dörr. Däremot på Ske-buss Solarisboggi så är det sliding doors.
Fördelen med de här dörrtyperna är väl helt enkelt att dom är tätare jämfört med vanliga vrid-dito

Bussfanatikern

Här i Götet finns det också Scania CityWide som har utåtgående framdörr men jag minns inte vilket bolag som äger dom.

Frippe Fribas

Enligt Scania är det bättre med utåtgående dörr än inåtgående när hastigheterna i trafiken stiger över stadstrafik.
Fördelarna är främst att dörren tätar bättre mot karossen och minskar vindbruset från fartvinden.
Jag är lite skeptisk med tanke på hur framdörrarna beter sig på Volvos B9:or, men till Scanias försvar kan jag väl tänka mig att de har haft ett antal år att förfina tekniken.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 oktober 2016, 20:49:23 PM
Enligt Scania är det bättre med utåtgående dörr än inåtgående när hastigheterna i trafiken stiger över stadstrafik.
Fördelarna är främst att dörren tätar bättre mot karossen och minskar vindbruset från fartvinden.
Jag är lite skeptisk med tanke på hur framdörrarna beter sig på Volvos B9:or, men till Scanias försvar kan jag väl tänka mig att de har haft ett antal år att förfina tekniken.

Håller med om 1a generationens B9:or om dörrarna hur dom beter sig. Men nån senare generations B9:or som Nobina 0085-0091 tycker jag är bättre. Men har inga större problem med dom dörrarna i sig. Har oftare problem att få igen Scanias dörrar på OmniLink 2 som nu börjar bli några år gamla.

Lars-Håkan_E

Problemet med dessa utåt-bakåt gående dörrar är att det i många fall krävs att klackarna på dörrblad och "karmar" är perfekt justerade och att bussen står still på en plan väg när dörrarna manövreras, annars tätar det inte alls eller i a f sämre än en vanlig vridbladdörr.

Dessa förutsättningar stämmer sällan in på en linjebuss.

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 oktober 2016, 20:49:23 PM

när dörrarna på tidiga 8500 (inte bara b9:or) med utåtgående dörr är rätt justerade och listerna sitter på rätt plats så tätar dörrarna suveränt bra och det är helt tätt! på Omnilink generation 2 med inåtgående dörr är de däremot ALLTID extremt vindbrus vid motorvägskörning

Krille

Föredrar vanliga inåtgående dörrar vid ren stadstrafik. Har varit med om att utåtgående dörrar fastnat i marken på dåligt utformade hållplatser. Det gäller att vara uppmärksam! Tycker också sikten till höger om bussen (vid lastning-lossning) är bättre med inåtgående dörrar.

K