Flygbussarna startar "Door to Gate"

Startat av Rojje, 19 oktober 2016, 17:35:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Bara nio stolar i en Sprinter? Fåtöljer modell Bus4you? Vore kul om artikeln innehållit interiörbilder.

WalleW

Bud-företaget Door To Door, DTD,  har jag dåliga erfarenheter av.
Jag hoppas verkligen att det här, DTG, blir bättre på alla vis, idén är inte alls tokig tycker jag...

/   M v h   Walle

Mikey

Jag hoppas att man har lärt sig från misstagen med Supershuttle och får detta projekt att gå runt, för det är en väldigt smidig service att erbjuda kunderna. Jag har själv använt mig av liknande tjänster i utlandet vid flera tillfällen, och i de allra flesta fall har det varit väldigt bra, så jag är helt klart ett supporter av denna tjänst före vanliga flygbussar. (Så länge inte själva busstationen eller något väldigt nära är resans slutmål så klart... ;) )

Nu säger de i artikeln att ingen ska behöva åka runt i en uppsamlingsrunda i mer än 15-20 minuter vilket jag hoppas stämmer, men i Stockholmstrafiken så känns det ändå som en svår nöt att knäcka. Men med 30 bussar och väldigt bra planering så kanske man löser det, för ett väldigt bra sätt att tappa kunder på är just att dra ut dem på en ofrivillig sightseeingrunda genom förorterna. När jag var i Budapest åkte vi med en sådan minibuss, och det slutade med att vi fick åka kors och tvärs genom hela staden i över 50 minuter och släppa av en passagerare här, och en där tills vi slutligen kom fram. Gissa vilket företag vi valde att inte åka med på återresan. ::)

I Kiel (På flygbussen till Hamburg) kör man i stället metoden att minibussen vänder precis i utkanten av stan (Motsvarande typ Norrtull?), och i stället blir passagerarna överflyttade till taxibilar. De gånger jag har åkt brukar det vara en taxi som tar över passagerarna som ska till östra delarna, en till norra osv. Brukar fungera finfint. Där har man även taxisamarbete på de vanliga flygbussarna, så de kunder som vill kan betala mellan 6-10€ extra beroende på var de bor (Biljetten heter typ buss+taxi) och bli körda med taxi till/från centralstation, och därifrån åka vanlig flygbuss. Med tanke på att många inte har orken att släpa runt resväskor längre sträckor eller på stadsbussar/tunnelbana så verkar detta vara en väldigt populär service där. Kön av taxibilar som möter upp ankommande flygbussar kan ibland vara rätt imponerande. Ett liknande samarbete kanske vore något att försöka implementera även i Stockholm.

Fredrik Gelin

Har åtminstone tidigare funnits i Stockholm, gick att boka taxi hos chauffören när man steg ombord på Arlanda och så väntade en taxi vid exempelvis Järva krog när man kom dit.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


yngrot

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2016, 18:17:05 PM
Bara nio stolar i en Sprinter? Fåtöljer modell Bus4you? Vore kul om artikeln innehållit interiörbilder.




Vid en snabb titt så verkar det inte vara Bus4you stolar i dem .. Anledning till 9 stolar är att de ska kunna köra till avsläpp för buss enligt en jag prata med i montern 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina