Mässan Persontrafik 2016 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 19 oktober 2016, 01:01:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag besökte rubricerade mässa i Göteborg på tisdagen och här kommer ett första gäng bilder.

Volvo Bussars Konceptbuss HPG717 - som just nu verkar betecknas Transdev 1004 - utanför entrén.

En MAN A23 till Gamla Uppsala Buss (ch.nr. WMAA23ZZ3HR017287)

Ännu en MAN A23: Keolis 4076.

Mera grönt: Hybricon ARC Whisper 12; Umeå Kommunföretag, Transdev 8006

En vad jag förstår ny Volvo 7900 Electric som ska köras i Göteborg av Keolis.

En Solaris Urbino 12 CNG

Västerås Lokaltrafik 727 - Solaris Urbino 15 CNG.

Det var Sverigepremiär för Setra S 418 LE. Denna är ännu registrerad på Evobus Sverige.

En av sju nya Scania Citywide LE 6x2*4 till Skelleftebuss. Ch.nr. 1900704. Eller Skellefteå buss som det stod på flera ställen. Inte ska man väl byta namn...?

Interiör från bussen ovan.

En Scania/van Hool Astromega, blivande Transdev 2852, för Skåneexpressen. Dock ännu registrerad på Scania Bilar Sverige.

För första gången i Europa: kinesiska Yutongs elbuss E12 för stadstrafik med en räckvidd på 32 mil.

Interiör av bussen ovan inkl. medföljande kines. :)

En fin gammal veteran i form av en Setra S6 från 1962 som renoverats av Busland i Estland.

yngrot

Trevligt med bilder .. tänkte åka dit på Torsdag  om någon annan från forumet är där ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Henke

Synd att man inte har tillfälle att besöka mässan i år. Får njuta av bilderna här istället  :)

Krille

Bra bilder!
Intressant med den kinesiska bussen... ser ju helt okej ut rent designmässigt.

K

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 oktober 2016, 01:01:25 AM
Jag besökte rubricerade mässa i Göteborg på tisdagen och här kommer ett första gäng bilder.

En vad jag förstår ny Volvo 7900 Electric som ska köras i Göteborg av Keolis.

Tack för ett mycket trevligt bildsvep!

Med tanke på färgsättningen på denna buss, är det tänkt att ändra färg på stadsbussarna hos Västtrafik?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 oktober 2016, 08:34:17 AM
Tack för ett mycket trevligt bildsvep!

Med tanke på färgsättningen på denna buss, är det tänkt att ändra färg på stadsbussarna hos Västtrafik?

Nej, den är reserverad för den till större delen eldrivna linje 55, som går mellan Chalmers, dvs. Chalmers i Johanneberg och Chalmers i Lindholmen på Hisingen. Projektet heter ElictriCity, mer om det här: http://www.goteborgelectricity.se/

Bussmicke

En Solaris Urbino 12 CNG
Denna var INTE vacker.

Västerås Lokaltrafik 727 - Solaris Urbino 15 CNG.
Så navkapslarna åkte på ser jag.. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 21 oktober 2016, 09:25:12 AM
Nej, den är reserverad för den till större delen eldrivna linje 55, som går mellan Chalmers, dvs. Chalmers i Johanneberg och Chalmers i Lindholmen på Hisingen. Projektet heter ElictriCity, mer om det här: http://www.goteborgelectricity.se/

Tack för informationen Ted.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

vet någon vad de är för stolar i citywiden?

Jona

En av sju nya Scania Citywide LE 6x2*4 till Skelleftebuss. Ch.nr. 1900704. Eller Skellefteå buss som det stod på flera ställen. Inte ska man väl byta namn...?

Man har ju tidigare pratat och skrivit om att man ska dela bolaget eftersom stadstrafiken betalas av kommunen med direkt stöd å bidrag från kommunen (och biljettintäkter) medan en annan del av bolaget (mest troligt originalbolaget) körs kommersiellt upphandlad trafik (länstrafik)

Kan det vara bolag 2, stadstrafikens nya namn då detta tror?

/Jona
MVH Filosofen Jona

mats32

Scania/van Hool Astromega vem ska ha den är det malmö Transdev 2852 ???????