Norrtäljebuss på "sista versen"? - 18 oktober 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 18 oktober 2016, 08:45:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

Här kommer en morgonbild på en av Norrtäljes 12-metersvagnar som med all sannolikhet sjunger på sista versen. Ett antal av syskonvagnarna har slopats under 2016.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Bra, då kanske vi får nya kortvagnar på 652 (Norrtälje - Harö - Norrtälje) om den inte blir nedlagd (Och om det händer kommer det vara ett J*vla liv hos Nobina då ett ganska stort område förlorar deras ända busslinje som folk faktiskt åker på ganska ofta)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Det har redan framkommit i minst två andra trådar att ingen linje förutom södra helgförlängningen av 621 försvinner i början av 2017.

homer

Ulf Berlin

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2016, 19:16:48 PM
är den inte 13 meter?
Jo,den är 13,150 m enl SBH.
Den registrerades 2002-05-16 men ser(dock)välhållen ut./Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2016, 17:42:06 PM
Det har redan framkommit i minst två andra trådar att ingen linje förutom södra helgförlängningen av 621 försvinner i början av 2017.

Det stämmer. Den senaste informationen från SL säger att det endast blir nedskärning av linjesträckning för 621:an under 2017 vad gäller Norrtäljelinjerna. Men det har mycket riktigt tidigare även varit tal om nedläggning av linje 652.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 oktober 2016, 22:12:40 PM
Jo,den är 13,150 m enl SBH.
Den registrerades 2002-05-16 men ser(dock)välhållen ut./Ulf

Tack för uppgiften! Valde uttrycket "12-metersvagn" istället för "normalvagn" eller "kortvagn" eftersom dessa begrepp är så tvetydiga  :)

Ja, den såg väldigt välhållen ut. Men det gjorde även syskonvagn 5624 i somras och den slopades tidigare i höstas. Man går mer på ålder istället för status på fordonen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 18 oktober 2016, 17:25:09 PM
Bra, då kanske vi får nya kortvagnar på 652 (Norrtälje - Harö - Norrtälje) om den inte blir nedlagd (Och om det händer kommer det vara ett J*vla liv hos Nobina då ett ganska stort område förlorar deras ända busslinje som folk faktiskt åker på ganska ofta)

Varför skulle det bli "liv hos Nobina"? Linjerna tillhör och planeras av Trafikförvaltningen, vilket varenda invånare i Norrtälje redan lär veta.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 oktober 2016, 09:35:56 AM
Ja, den såg väldigt välhållen ut. Men det gjorde även syskonvagn 5624 i somras och den slopades tidigare i höstas. Man går mer på ålder istället för status på fordonen.

"Välhållen" är ett lite otydligt begrepp. Knappt någon av fordonen i denna ålder är i originalskick med originallack. Alla har fått massvis av utbytta karossdelar och är även relativt nyligen om- eller nylackerade i rött. Detta gäller även de som varit SL-röda hela sitt liv. Även stolstyget och gardinerna är rätt nya.
Klart man går huvudsakligen på ålder. Så säger ju kraven i kontrakten med SL. Men att man tar en 15 år gammal sliten Säfflebuss ur trafik är väl knappast någon större skandal.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2016, 12:14:53 PM
Varför skulle det bli "liv hos Nobina"? Linjerna tillhör och planeras av Trafikförvaltningen, vilket varenda invånare i Norrtälje redan lär veta.

Okej, informationen jag hade var att Nobina styrde över 652 (Och säkert andra linjer också) och i SLLs remiss för Trafikförändringen 2016/2017 stod det att den skulle läggas ned, du får ursäkta mig :D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 19 oktober 2016, 14:34:20 PM
Okej, informationen jag hade var att Nobina styrde över 652 (Och säkert andra linjer också) och i SLLs remiss för Trafikförändringen 2016/2017 stod det att den skulle läggas ned, du får ursäkta mig :D

Det stämmer att landstinget hade förslagit att bl.a 649, 652 och 653 skulle försvinna helt, samt kraftiga neddragningar av bl.a 649, men dessa förslag gick inte igenom. Nobina har under avtalets gång även lagt fram andra förslag till justeringar, varav några (rätt bra förslag) tyvärr fått nej av Trafikförvaltningen.

Ingen operatör i SL-trafiken bestämmer fritt över trafikutbudet, utan alla förslag till justeringar sker i dialog med berörda kommuner och Trafikförvaltningen, varav den senare tar besluten. Just i ovanstående fall var Norrtälje kommun inte ett dugg positiva till några större neddragningar av trafiken mitt under två pågående avtal: Dvs både SL-avtalet samt skolskjutsavtalet, som bägge går ut ungefär samtidigt, omkring 2022. Då kan det däremot bli stora förändringar.