Fem bussar har tappat hjulen på två månader hos Arriva i Märsta

Startat av eldani, 14 oktober 2016, 18:22:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.unt.se/sigtunabygden/bussar-tappar-hjul-4405782.aspx

Det här låter inte bra. Det verkar som ingen har blivit skadade det är bra nu får man hoppas att dom löser det innan det blir någon allvarlig olycka.
En liten fundering går man igenom bussarna regelbundet och kolla att dom inte har några skador på dom?

igel

Frågan de borde ställa sig är vad man gör respektive inte gör i Märsta jämfört med andra områden. För en sådan tråkig statistik lär inte alla depåer i Sverige ha.

buskörare

Åtminstone i Norrort har vi nytt avtal gällande däckskötsel. Förr var det Euromaster, nu är det nått annat. Billigare.

Lars-Håkan_E

Det finns ju ett par anledningar att detta kan hända.

Den vanligaste, att muttrarna inte har efterdragits och efter ett tag gängar upp sig, en uppmärksam förare upptäcker i god tid vad som håller på att hända.

Den andra varianten är att man dragit muttrarna för hårt mer än en gång och sträckt pinnbultarna, dessa går då gärna av och då kommer man förr eller senare att tappa hjulet/en, även här så upptäcker man detta i 8 fall av 10 i god tid.

Eftersom jag gissar att man inte har kapslar på linjevagnarna bör det vara väldigt lätt även för en chaufför att konstatera lösa muttrar/saknade muttrar/saknade pinnbultar redan vid säkerhetskontrollen före körning.

Eftersom det enligt min egen erfarenhet är ytterst ovanligt med efterdragning hos de SL operatörer jag jobba åt redan för 15-20 år sedan antar jag att det är så även idag.

Erling.L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 oktober 2016, 21:27:47 PM

Den vanligaste, att muttrarna inte har efterdragits och efter ett tag gängar upp sig, en uppmärksam förare upptäcker i god tid vad som håller på att hända.

Den andra varianten är att man dragit muttrarna för hårt mer än en gång och sträckt pinnbultarna, dessa går då gärna av och då kommer man förr eller senare att tappa hjulet/en, även här så upptäcker man detta i 8 fall av 10 i god tid.

Eftersom jag gissar att man inte har kapslar på linjevagnarna bör det vara väldigt lätt även för en chaufför att konstatera lösa muttrar/saknade muttrar/saknade pinnbultar redan vid säkerhetskontrollen före körning.

Eftersom det enligt min egen erfarenhet är ytterst ovanligt med efterdragning hos de SL operatörer jag jobba åt redan för 15-20 år sedan antar jag att det är så även idag.

kan även vara att man lackat fälgarna lite för tjockt o färgen ger med sig o ger lösa bultar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

buskörare

Vi gör inga säkerhetskontroller, det är Caretia som gör det. Vilket dom förvisso inte sköter alls bra.  Har ställt in 3 bussar senaste månaden med corden synlig.

Lars-Håkan_E

Citat från: Erling.L skrivet 14 oktober 2016, 21:52:48 PM
kan även vara att man lackat fälgarna lite för tjockt o färgen ger med sig o ger lösa bultar

Det tror jag är ganska osannolikt eftersom det inte brukar vara så prioriterat med kosmetiska åtgärder, däremot skit på anliggningsytan som ger samma följder, bägge delarna löses med efterdragning/kontroll av hjulbultarna.

Erling.L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 10:45:16 AM
Det tror jag är ganska osannolikt eftersom det inte brukar vara så prioriterat med kosmetiska åtgärder, däremot skit på anliggningsytan som ger samma följder, bägge delarna löses med efterdragning/kontroll av hjulbultarna.

Verkstads förmannen på Grimbo berättade om detta problemet då vi har också tappat hjul o varit på väg o göra det men upptäckts i tid
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 15 oktober 2016, 08:51:31 AM
Vi gör inga säkerhetskontroller, det är Caretia som gör det. Vilket dom förvisso inte sköter alls bra.  Har ställt in 3 bussar senaste månaden med corden synlig.

Hur fungerar det här i praktiken? finns det några rättsfall?
Kan förarens ansvar att fordonet är trafiksäkert vid t.ex en olycka och efterföljande utredning skrivas över på tredje man? och på så sätt förbigå Trafiklagstiftningen?

Att man väljer att leja ut de delar av förarens kontroll som rör komfort och kvalitétsdelarna till "städfirman" ser jag inga som helst problem med, det är ju så att dessa bitar inte alls blir av om den stressade chauffören ska göra det.

Däremot känns det konstigt att skriva över ansvaret för rena trafiksäkerhetsdetaljer som däck, bromsar, belysning etc. på någon annan än den chaufför som ska köra bussen, jag har ju en gång på -80 talet hamnat i rätten då det visade sig att den buss jag tagit emot vid Slussen (Stockholm) vid an avlösning visade sig ha helt blankslitna framdäck, det gick inte att hävda att det var "någon annan" som hade ansvaret.

Ersa

Men nu har ju landstinget bestämt att vi måste ha stordrift med gigantiska trafikområden och stora depåer, vilket leder till att man måste ha ett centralavtal med externa däckföretag, och att förarna inte gör några säkerhetskontroller.
Efterdragning av hjulbultarna efter en halv dag ute i trafik är i varje fall något man alltid har, och alltid kommer att prioritera på min arbetsplats. Jag trodde faktiskt tills nu att efterdragning förekom överallt, även på stordepåerna... men tydligen inte...

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 11:05:23 AM
Hur fungerar det här i praktiken? finns det några rättsfall?
Kan förarens ansvar att fordonet är trafiksäkert vid t.ex en olycka och efterföljande utredning skrivas över på tredje man? och på så sätt förbigå Trafiklagstiftningen?

Att man väljer att leja ut de delar av förarens kontroll som rör komfort och kvalitétsdelarna till "städfirman" ser jag inga som helst problem med, det är ju så att dessa bitar inte alls blir av om den stressade chauffören ska göra det.

Däremot känns det konstigt att skriva över ansvaret för rena trafiksäkerhetsdetaljer som däck, bromsar, belysning etc. på någon annan än den chaufför som ska köra bussen, jag har ju en gång på -80 talet hamnat i rätten då det visade sig att den buss jag tagit emot vid Slussen (Stockholm) vid an avlösning visade sig ha helt blankslitna framdäck, det gick inte att hävda att det var "någon annan" som hade ansvaret.

Det spelar tydligen roll huruvida man vet eller inte. Dvs jag som förare ska kunna gå på den ifyllda lappen. Ungefär som att om säkerhetskontrollen görs av förare och sen går lampan sönder under körning så kan man slippa böter. Jag vet ett fall i Örebro där föraren körde iväg med öppen bakdörr och blev åtalas för det, men friades då det ansågs ligga på fordonets ägare att se till att det funkade. Men 100% säkerhet finns väl aldrig. Eftersom kommunal släppt igenom det, så antar jag att dom har kollat upp vad som gäller.