Huvudmeny

Grön link

Startat av CD, 12 oktober 2016, 20:31:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Nylevererade Skogaby Buss 1820 på väg mot Växjö.

Mikey

Tjusigt, det där var nog en av de snyggaste bussar jag sett på länge! Den moderna designen tycker jag passar jättebra ihop med den moderna lackeringen! :D

Frank Persson

Jag såg den bussen vid Österskans igår fast jag tog ingen bild.

homer

Några funderingar dyker upp:

1. bussen är 14,3 meter lång, är de en ny standard eller har man specialbeställt denna längd? och i så fall till vilket syfte?
2. vad kommer de sig att inte alla huvudmän har samma synsätt kring de här med att köra låggolvade bussar på all upphandlad trafik??? vad säger handikapp organisationerna i berört område? eller vilka som kan tänkas ha synpunkter? för NÅGON måste ju ha lurat i de flesta andra länsbolag att man inte får ha sådana här bussar.
3. håller helt med Mikey!

Krille

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 21:23:39 PM
2. vad kommer de sig att inte alla huvudmän har samma synsätt kring de här med att köra låggolvade bussar på all upphandlad trafik??? vad säger handikapp organisationerna i berört område? eller vilka som kan tänkas ha synpunkter? för NÅGON måste ju ha lurat i de flesta andra länsbolag att man inte får ha sådana här bussar.

Förstår inte alls vad du menar. Finns väl massvis med normalgolvade bussar i upphandlad linjetrafik runt om i landet?
Det brukar väl lösas med att man har installerat lift vid bakdörren.

K

homer

Citat från: Krille skrivet 12 oktober 2016, 21:41:54 PM
Förstår inte alls vad du menar. Finns väl massvis med normalgolvade bussar i upphandlad linjetrafik runt om i landet?

K

massor och massor . nog måste vi väl vara överens om att en klar majoritet av all upphandlad linjetrafik i landet går med bussar som INTE har trappsteg vid framdörren? utan att veta några siffror skulle jag nog ändå påstå att de säkert rör sig om 90 %, eller ännu mer.

och jag förstår inte vad du menar med lösas? finns de ett problem med normalgolvade bussar? :P

Mikey

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 21:53:07 PM
massor och massor . nog måste vi väl vara överens om att en klar majoritet av all upphandlad linjetrafik i landet går med bussar som INTE har trappsteg vid framdörren? utan att veta några siffror skulle jag nog ändå påstå att de säkert rör sig om 90 %, eller ännu mer.

och jag förstår inte vad du menar med lösas? finns de ett problem med normalgolvade bussar? :P

Jag kan bara komma att tänka på Stockholm och möjligen Östergötland som har låginstegsbussar i all sin trafik. Resten av länen kör väl normalgolv i en utsträckning eller annan på främst längre linjer, och köper fortfarande in sådana bussar i varierande utsträckning...

Bernt Talbrant

Citat från: Krille skrivet 12 oktober 2016, 21:41:54 PM

K

Exakt - och med tanke på den breda bakdörren på bussen på bilden lär det säkert finnas en lift där.

Ersa

Att köra 10-15 mil långa stomlinjer med enbart lågentré utan bagageutrymmen (utan all last lös inne i passagerarutrymmet) skapar ju istället många andra dagliga problem, trafiksäkerhetsbrister, samt irritation och klagomål från en stor andel andra resenärer. Dessutom är det väldigt många äldre och stelbenta som dagligen reser med Swebus, Netbuss och andra expressbussföretag utan att klaga. I stort sett varenda normalgovare går väl att köpa med installerad lyft i mitt/bakdörr sedan många år, vilket även expressbussföretagen lär ha gjort ett bra tag nu.
Om man tar det hela till övrig EU-nivå: Är det verkligen någon som tror att all upphandlad linjetrafik i hela EU körs med 100% lågentré? Om det nu inte är 100% lågentré i alla andra länder i hela EU - varför skulle det då vara ett EU-krav att vi i just Sverige måste ha det precis överallt?

yngrot

Snygg buss och den gör sig väldigt bra i den lacken .. ang låggolvade bussar så har ju Västtrafik till mesta delen låggolvade  I Borås är det enbart linje 101 som kör med normalgolvad buss .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Någon som vet om det finns någon logik i vilket bolag som Sennans Buss registrerar sina bussar på?

Skogaby Taxi & Busstrafik verkar ha några fordon (även om det namnet inte verkar användas offentligt?), Byggets Buss några och Sennans Buss några, även om de ingår i samma företagsgrupp.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AO

Snygg buss! Även om jag nog tycker att man har lite väl mycket svart lack i fronten...

När det gäller lågentré i landsbygdstrafik så känns det som att det för runt 10 år sedan var ett väldigt tryck på att det skulle vara just detta men att många kollektivtrafikmyndigheter lämnat att det kravet ska gälla på alla linjer. Jag kan ju förstås ha fel. Men ta UL tex. I senaste upphandlingen ställdes det ju till och med krav på att vissa linjer skulle köras med höggolv, dessa bussar kallades "komfortbussar" om jag minns rätt (synd att dessa blev just Volvo 8900 dock...). I Gävleborg är det krav på att bussarna som går på linjer där vägarna ses som eftersatta ska köras med höggolv. Längre linjer, dvs linjer som är runt 10 mil och längre, körs nästan uteslutande av dubbeldäckare eller höggolv.

Krille

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2016, 21:53:07 PM

Beror väl på hur man räknar, men exkluderar man ren stadstrafik så är det knappast 90% som går med lågentréfordon. Det som ska lösas är såklart att bussen ska vara handikappanpassad, det är väl det som är det främsta syftet med lågt insteg?

Ersa

Då föredrar jag huvudmannakraven i Västerbotten förr, där man kunde ställa krav på olika antal trappsteg fram. Dvs inte dagens två svartvita ord "låggolv" resp "höggolv", utan en rätt bred skala med olika slags normalgolvare däremellan.
Att som idag behandla en lågbyggd linjevagn med 2-3 låga trappsteg som den vore i samma klass som en turistbuss med 5 st trappsteg, och kalla bägge för "höggolv" är inte direkt tydligt.

Greger Larsson

Interlinken på bilden känns ändå inte särskilt optimal för linjetrafik. OK, den går säkert behagligt efter vägen, och det finns lyft i bakdörren, men det trånga insteget(som den ärvt från Omniexpressen) talar inte för den som linjevagn. På den lågbyggda varianten (som också heter Interlink trots att likheterna är få) har man en helt annan utformning av dörr/insteg, medan högbygget tyvärr är "designskadat".