Huvudmeny

En vacker tanke...?!

Startat av Nico, 11 oktober 2016, 20:17:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Ibland blir man både lite fundersam. Detta är visserligen bara mina privata tankar, men jag tror inte att majoriteten utav dessa resor lär gå till Jobbtorget direkt. Snarare är det nog risk för att kollektivtrafiken blir värmestuga.

Det hela känns lite naivt (vilket iofs inte är ovanligt hos politiker) samtidigt som jag ställer mig undrande till om detta verkligen är ett kommunalt ansvar?

http://www.bussmagasinet.se/2016/10/fria-resor-for-jobbsokande-ungdomar/
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Stockholmarna har ju själva röstat på "allt till alla politik" så då är väl majoriteten nöjda..... Fy....fi....

HJP

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2016, 20:24:43 PM
Stockholmarna har ju själva röstat på "allt till alla politik" så då är väl majoriteten nöjda..... Fy....fi....
Har de?  ???  ::)

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2016, 20:24:43 PM

Eller så diskuterar vi sakfrågor ur en kollektivtrafiksynvinkel i detta forum, istället för att (som i många andra forum) sväva ut i bittra negativa kommentarer om alla andra politiska ideologer, utanför ens eget parti.

yngrot

Citat från: Nico skrivet 11 oktober 2016, 20:17:56 PM
Ibland blir man både lite fundersam. Detta är visserligen bara mina privata tankar, men jag tror inte att majoriteten utav dessa resor lär gå till Jobbtorget direkt. Snarare är det nog risk för att kollektivtrafiken blir värmestuga.

Det hela känns lite naivt (vilket iofs inte är ovanligt hos politiker) samtidigt som jag ställer mig undrande till om detta verkligen är ett kommunalt ansvar?

http://www.bussmagasinet.se/2016/10/fria-resor-for-jobbsokande-ungdomar/ 

Låter lite underligt   och som du skriver kommunen har väl knappt ansvar för detta ??

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BSB101

Citat från: yngrot skrivet 12 oktober 2016, 00:26:06 AM

Låter lite underligt   och som du skriver kommunen har väl knappt ansvar för detta ??

Om kommuner bara höll på med det man måste göra skulle det nog bli ett ramaskri på flertalet medborgare. Kommuner har ett intresse av att kommuninvånarna har ett arbete och egen sysselsättning. Rent ekonomiskt kan man se på det att om en person har arbete ökar både kommunens inkomst samt risken för kostnader minskar.

Lars_L

Egentligen är det ju så att de som går på jobbtorget, i regel har försörjningsstöd och då får man ju också SL-kort automatiskt. Behöver man dessutom resa för att genomföra de insatser som kommunen kräver för att man ska få försörjningsstöd, så skulle man nog alltså få betalt oavsett för resan.

I praktiken lär det alltså vara ytterst ovanligt att man inte redan får SL-kort idag. Är väl i princip om ynglingen bor kvar hemma hos sina föräldrar (det exempel jag kommer på nu)