Nettbuss Stadsbussarna Gävle

Startat av Klaverdörr, 04 oktober 2016, 05:32:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Jag har nu sett vitena Nettbuss Stadsbussarna Gävle har fått senaste månaderna av Xtrafik och det är inga småsummor per månad totalt och det är garanterat ett stort mörkertal också tyvärr som ej syns i dessa dokument utan bara det som är känt pga klagomål till trafikupplysningen.
Dom har stora problem när det gäller trafiken totalt , det handlar om långt över 100000kr i viten vissa månader.
Tråkigt att dom inte får viten när förarna leker med egna mobiler under färd utan det bara registreras av X-trafik när så sker och här är det även ett stort mörkertal.

Jag som utomstående anser detta som en totalt usel upphandling då dom bla inte sköter sitt uppdrag som dom lade anbud på och bla när det gäller fungerande AC under sommaren som varit totalt usel med ständiga fel i flera år, dåligt mot bla Nobina som även lade anbud på samma trafik och andra anbudsgivare och hur totalt hur trafiken sköts.
Allt är offentliga uppgifter och bara kräva ut. Och bra är det inte. Det är stora PROBLEM och tyvärr verkar inte Xtrafik ta till möjligheten att säga upp avtalet som dom garanterat har möjlighet att göra eller ställa ut relativa viten för alla fel mot avtalet dom lade anbudet på.
Blir roligt att se ur det går i nästa upphandling!!!!!




Anders Noren

Vad är det de betalar viten för?

ThinkYellow

Jag som har jobbat på verkstaden kan ju faktiskt påtala angående de där med icke fungerande AC är att 90 procent av alla gånger som skiten inte funkar så är de helt enkelt handhavande fel. Alltså chaufförerna som inte har koll på knappar och börjar trycka hej vilt på allt som finns typ.

Lars-Håkan_E

Citat från: ThinkYellow skrivet 04 oktober 2016, 12:40:51 PM
Jag som har jobbat på verkstaden kan ju faktiskt påtala angående de där med icke fungerande AC är att 90 procent av alla gånger som skiten inte funkar så är de helt enkelt handhavande fel. Alltså chaufförerna som inte har koll på knappar och börjar trycka hej vilt på allt som finns typ.

Tätortsbussar ska helst sakna manuella inställningsmöjligheter.

Ersa

Över 100 000 kr i viten motsvarar väl bara lite mer än femton-tjugo inställda eller för tidiga avgångar i de större huvudmännens kontrakt. Det kan man i teorin nå upp till på en enda vardag om man är lite oförsiktig.

1896

När ska stadstrafiken i Gävle ut på upphandling nästa gång ?

Jan

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 oktober 2016, 16:48:44 PM
När ska stadstrafiken i Gävle ut på upphandling nästa gång ?
Nästa trafikstarten är juni 2020, om inget optionsår tillkommer.
I branschen 37 år

Lars_L

Fast att man får viten - då gör man ju ändå något som kollektivtrafikmyndigheten accepterar men vill stävja i avtalen. Det är ju inte att missköta avtalen. Herregud jämför detta som sagt med Stockholm, Bara för närvarande ligger väl Arriva och Trafikförvaltningen i strid om viten på 7 miljoner i Tingsrätten.

Har man gjort rätt från huvudmannens sida i upphandlingen, så har man dock ett maximibelopp för viten där man kan säga upp avtalet ifall det överstiger den nivån. Ligger man alltså över en sådan fastställd maximinivå för viten kan man med fog säga att man missköter avtalet.

Nu kan det ju vara så att de missköter sig, det kan vara så att det bara är en dåligt gjort upphandling. De skäl som anges här - att förare leker med mobil under färd och att AC inte fungerar är väl dock något som är känt från de flesta avtalsområden och inget som jag skulle kalla misskötsel, snarare dålig kvalitet. Har man däremot dålig punktlighet och många inställda turer är det värre. Misskötsel eller ej handlar ju dock fortfarande om vad det står i avtalet. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

AO

Jag måste säga att utifrån passagerarsynpunkt så upplever jag inga problem alls med Nettbuss Stadsbussarna. Det är ju väsentlig skillnad på kvalité på bussarna och hur trafiken generellt fungerar jämfört med under tiden Nobina körde. Tycker faktiskt det fungerar mycket bra och hoppas att företaget vinner fler upphandlingar runt om i landet så fler kommuner får trafik från detta bolag.

Men vore ju väldigt intressant att höra vad de fått viten av för anledning....

Lars-Håkan_E

Hur många utsättningar har man en vanlig vintervardag?
50-55 omlopp

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 oktober 2016, 19:45:39 PM
Hur många utsättningar har man en vanlig vintervardag?
50-55 omlopp

Jaha ja, inlägget som jag svarade på försvann, det blåser inte bara utomhus :-)

I a f är väl i mitt tycke vitesbeloppet från januari inte så mycket att fundera över.

Klaverdörr

Följetongen med dessa mobiler fortsätter i Gävle,. men att bete sig som denna gjorde är mycket illa om kallade föraren så före han blev mordhotad, blir man mordhotad kan saker nog slinka ur vilken käft som helst. Utredningen få klargöra vad som skedde många vittnen finns iaf samt gott om kameror i bussen.

Men som sagt Nettbuss Stadsbussarna har grava problem är nog bara förnamnet tyvärr..


här är artikeln.
http://www.gd.se/gavleborg/gavle/se-filmen-nar-busschaufforen-attackerar-passageraren-blev-kallad-svartskalle

Klaverdörr

#12
Bästa vore om avtalet avslutades i förtid och man gör en ny upphandling med BRT bussar för stomlinje 2 samt gör en uppgradering på övriga bussar med bra säten och större\längre bussar med bättre passagerarkappacitet (boggi samt ledbussar) och övergår till 100% biogas samt att AC fungerar när det är varmt ute och man har en fungerande arbetsledning som kan styra trafiken och förarna på ett bra sätt, sedan ska Gävle Kommun styra biljettsystemet i samarbete med Xtrafik men Gävle Kommun har beslutande åsikt och utformning av det samt Gävle Kommun styr och planerar samt lägger linjer och tidtabeller utifrån behovet för kommunen och inte som idag som utifrån ett dåligt anbud det körande bolaget lagt och själva styr trafiken.......
Körande bolag ska inte sköta det som idag då det inte fungerar......
Gävle Kommun ska styra trafiken till 100% allt annat är slöseri med skattemedel.....

admin

Härmed sätter vi punkt i debatten om trafikkvalitet i Gävle, som nu nått vägs ände och inte kan lösas i detta forum.