Premiär, första avgående tur på minst 30 år....

Startat av Jona, 03 oktober 2016, 23:12:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag skulle det för första gången på flera år, om inte första gången någonsin avgående en tur från Näsudden Skelleftehamn.
Frågade en gammal Skelleftehammnare och han sa att han trodde det aldrig gått buss ut dit, inte ens när siporex var i drift, men i alla fall på 30 års tid kunde han inte minnas området haft buss.
Eventuellt har man inte haft en avgående tur tidigare.

Men idag så skulle det alltså inträffa, en premiär skulle ske.
Avgångstiden är vardagar 16:15 från Näsudden (fd utternbåtar) enligt tabellen och Solkraft Öst enligt hållplatsens skylt.

Så tog mig en lång promenad ut mot norra hamnen. På vägen passerar man även Railcare område.
Eftersom detta skulle vara första avgående turen på grund av byte av turlista idag var jag väldigt osäker vilken väg bussen skulle köra.

Jag hade mina gissningar och en bra teori, men visste inget konkret.

Väl på plats insåg jag att min gissade teori inte stämmer mot vart hållplatsen placerats.
Kunde därför inte riktigt heller räkna ut hur och vart bussen skulle komma.

Det var 8-10 stycken som kom ut till hållplats för att vänta in denna första tur och ingen av dessa visste något heller utan man ställde upp sig vid hållplatsen och väntade.

Strax efter avgångstiden passerats, ungefär när klockan närmade sig avgångstiden från Skelleftehamn centrum dyker dock bussen upp.
Precis den väg jag gissade den skulle kommit innan jag gick ut till området, men inte den väg jag såg framför mig den skulle komma efter att sett vart hållplatsen placerats.

Skelleftebuss 131 på premiärturen för Solkraft Öst.

Man stannar alltså på övergången på detta industrispår och lastade. Dom resande fick alltså passera bussen och gå tillbaka några meter från deras ursprungliga position.

På grund av direkt sol i den riktning där bussen stannade behövde jag snabbt byta planerat fotoplats så det fick bli denna vinkel som dög, hade velat visa mer av husen i området men fick i alla fall med hållplatskylten.

Bild 2 är taget någon minut senare då bussen rullar ut på stora vägen från Oljehamnen och norra hamnen och svänger tillbaka mot Skelleftehamn centrum i Väster.

Premiär-turen är fotat och jag vänder åter hemåt per fots.

/Jona

MVH Filosofen Jona

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Har man placerat hållplatsen på en järnvägsövergång alltså? Låter ju synnerligen korkat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 04 oktober 2016, 06:44:58 AM
Har man placerat hållplatsen på en järnvägsövergång alltså? Låter ju synnerligen korkat.

Bra är det förstås inte men detta är väl en sådan järnvägsövergång där det går gubbe med röd flagga och stoppar trafiken när det kommer ett "tåg".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Lär ju knappast vara någon överdriven järnvägstrafik på den rälsen (om det ens finns någon trafik kvar).

Men håller med att det borde kanske funnits någon lite bättre plats iaf. :)

Jona

Vad jag plats så fanns bara en hpl skylt, den som syns i bild. Det var också här dom resande stod och väntade.
Bussen kom tom-körande på industriområdet kajsida och stannade då på den plats som föraren bedömde som närmast hpl läget för att lasta.

Det går inga tåg på spåret, bara några vagnuttagningar (VUT) i veckan. Dessa ser visserligen ut som tåg för en lekman, men dom framförs på sikt av en radio-loks-operatör.
Han hinner alltså stanna på långa vägar.

Eftersom detta var första turen har man väl inte bestämt riktigt hur och vilken väg man borde köra men nej denna hpl är inte optimalt placerad.
Skulle bussen kört motsols och alltså lastat först sedan kör genom området så hade han haft svårt och klara svängen.

Se i bild 2 hur trång svängen blir då. och HPL skylten sitter precis intill korsningen.

Så jag bedömer att han gjorde helt rätt val, och stanna på spåret är helt rätt, för han syns där. På avstånd. Hade han stannat närmare solkraft Öst öppning i staketet så hade det funnits risk för kollisioner då eventuellt passerande tåg.... förlåt vagnuttagning kunnat tuscha honom.

Tror inte man vill bygga en vändslinga på platsen för 1 tur dag (2 går ju en morgontur dit också)

Och åka vidare mot oljehamnen och vända är en 2 - 3 minuters extrafärdväg, på en redan sen tur...

Framtiden får utvisa vilken väg som är mest optimal och ta.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ulf Berlin

Det är säkert inte Skelleftebuss"själva"som har satt upp skylten utan någon "entreprenör" och då blir det som det blir...
Ingen tidtabell på stolpen som vanligt,men det behövs nog inte därute...
Trevligt att avgången attraherade några resande i a f ty dom har väl fått gå lite extra tidigare?/Ulf

Jona

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 oktober 2016, 11:56:10 AM
Trevligt att avgången attraherade några resande i a f ty dom har väl fått gå lite extra tidigare?/Ulf

Jo dom har fått gå närmare en kilometer tidigare.

Anledningen till att behov uppstod är att solkraft är en verksamhet som hjälper långtidsarbetslösa eller den med olika handikapp och få jobb och sysselsättning.
Många av dessa saknar körkort (men långtifrån alla) och därför är buss ända alternativet.
Men närmaste busshållplats ligger alltså kilometern bort så Skellefte kommun hjälpta alltså bara sin egna verksamhet och få det något lättare för deras anställda att ta sig till sin sysselsättning.

Så visst är det bra, och nästa bra sak var att jag lyckades övertala mina hjärnspöken att gå dit för att fota premiärturen.
Låter allt för ofta mina hjärnspöken styra mitt liv och kommer mig inte för....

/J
MVH Filosofen Jona

Ulf Berlin

Citat från: Jona skrivet 04 oktober 2016, 12:14:20 PM
Jo dom har fått gå närmare en kilometer tidigare.

Anledningen till att behov uppstod är att solkraft är en verksamhet som hjälper långtidsarbetslösa eller den med olika handikapp och få jobb och sysselsättning.
Många av dessa saknar körkort (men långtifrån alla) och därför är buss ända alternativet.
Men närmaste busshållplats ligger alltså kilometern bort så Skellefte kommun hjälpta alltså bara sin egna verksamhet och få det något lättare för deras anställda att ta sig till sin sysselsättning.

Så visst är det bra, och nästa bra sak var att jag lyckades övertala mina hjärnspöken att gå dit för att fota premiärturen.
Låter allt för ofta mina hjärnspöken styra mitt liv och kommer mig inte för....

/J
Vi tackar att du vill visa dina alster när du vill och kan./Ulf

Björn Lövdahl

Citat från: Jona skrivet 04 oktober 2016, 11:21:38 AM

Det går inga tåg på spåret, bara några vagnuttagningar (VUT) i veckan. Dessa ser visserligen ut som tåg för en lekman, men dom framförs på sikt av en radio-loks-operatör.
/Jona

VUT har inte funnits på flera år, är numera Spärrfärd, men är det inte frågan om växling här?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

1896

Min första tanke också.

Jona

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 oktober 2016, 13:36:04 PM
VUT har inte funnits på flera år, är numera Spärrfärd, men är det inte frågan om växling här?
Jag vet inte vad det heter längre, var flera år sedan jag visste vad en korrekt tekniks term för något som berör tåg är.
Minskat intresse och annat socialt liv skyller jag på.

Men såg fordonsrörelse där senast idag, en T44 sköt ut en vagn, med radio-loks-operatören stående på vagnen.

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 oktober 2016, 17:57:34 PM
Min första tanke också.

Man har inte satt busshållplatsen på en järnvägsövergång utan ute på vägen. Men den sitter på fel plats ur angöringssynpunkt och borde egentligen ligga längre in på vägen strax innan övergången för enklast angöring.
Men eftersom man inte kan vända lämpligt på platsen valde föraren den bästa lösningen, stanna på tvärgående väg och så nära hpl det bara går...

/Jona
MVH Filosofen Jona

homer

Trevliga bussar de där, synd att nästan alla blev pensionerade långt innan den tekniska livslängden...