En ganska grå bild

Startat av Greger Larsson, 02 oktober 2016, 21:46:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Blek Leyland(med tappat emblem) i slutet av 70-talet:

Peter Rost

Mer ögongodis ur Magnus arkiv - Tackar för det!

Är det Tegelbacken bilden är tagen?

//Peter

Ersa

Den silverfärgade Saab 99:an till höger i bild är av 77 eller 78 års modell att döma av varselljusen, men inte 79 då dessa saknade emblemet med texten "CombiCupé" på luftutsläppet bak. Femdörrarsvarianten var dessutom rätt ovanlig, och hade 1979 överförts till enbart 900:an.
Tvådörrars Saab 99:an med takkorg till vänster i bild är svårare att åldersbestämma, men den ljusare bruna nyansen får mig att gissa på 1979 års modell, måhända finskbyggd i Nystad under hösten 1978. Kan dock vara något enstaka år äldre än så.

Så jag skulle gissa att bilden med lövfria träd mycket väl kan vara tagen under den kalla årstiden runt årsskiftet 1978-79 eller 1979-80.

Esbjörn

Antilopbrun 77-78 års modell.
79 ersattes den av lerkrukefärgen Chamottebrun.
Dvs en rödbrun nyans med mer färgmättnad.
Minns en chamottebrun 900GL 1980 som den i särklass fulaste bilen vi hade under min uppväxt.

Edit: Ser nu att Saaben på bilen är rätt smutsig. Kan nog 17 vara en chamottebrun 79a trots allt om man tittar på huven.
80 års modell hade större stötfångare och sidolister.

Ted Selander

Tack, så vill man gärna minnas en H34!

Ersa

Jag kommer aldrig glömma familjens trotjänare; en chamottebrun tredörrars 99 -79. Färgen var... speciell. Även inredningen var ju matchande. Jag leker än idag med tanken att lacka om en riktigt ny Saab i exakt samma färg, mest för att störa min omgivning! ;)

WalleW

Fascinerande gråton i bilden... :)

Min närmare kontakt med Leyland-bussarna var mycket intermittent under den tid det begav sig. Åkte kanske ett dussin gånger med dem.
Vid ett tillfälle kring 1970, då jag körde linje 515, blev min H80 påbackad av en "otålig" Leyland dubbeldäckare på Odenplan. Föraren hade stannat för snålt inpå den framförvarande bussen och ville väl inte vänta på att den var klar med av- och påstigningen.
Några plåtar baktill lossnade och föll av med ett väldigt skrammel när den körde iväg, men föraren märkte/brydde sig inte utan körde bara vidare. TM på platsen hade set t det hela och bar svärande och ursäktande undan delarna.

Men jag tyckte mycket om ljudet från Leyland-motorerna  :)...

/   M v h   Walle

christian berg

Tegelbacken med nyligen avrivna kvarteret Björnen i bakgrunden. 4465 ställdes av i maj 1980. Fin bild trots gråtonerna!

Christian B