SL H43 4606

Startat av Hasse L, 02 oktober 2016, 10:52:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

DKN 206 - Volvo B58 / Hägglund & Söner 1971. Här är den ombyggd till H44-standard; ändrades då littera till H44?

4605-07 och 4609 tillhörde från början Enebybergsgaraget, övriga fanns i Norrtälje eller Råsta. Såvitt jag minns.

WalleW

Mycket trevlig bild  :)...
Hade linje 514 fått sitt smak-associerande öknamn vid den här tiden... :-\ ?

/   M v h   Walle

Nico

Linje 514 övertog väl det smek-/öknamnet ganska raskt (per omgående) från 540. I övrigt en mycket trevlig bild. Åkte vid denna tid ofta mellan hpl. Vinstaskolan och Tensta C så det blev mycket 514 för min del.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Har 514 kvar sitt smak-associerande öknamn än idag, eller har det övertagits av någon annan linje eller kanske flera?

Sen funderar jag på om inte den smaken eller om det ska vara lukten har ersatts av andra dofter idag.
吉先生

Nico

Idag är det nog inte direkt många som använder öknamnet ifråga. Dels med tanke på mängden av busslinjer som går genom områden där det lagas mat av mera kryddstark karaktär, men även för att vitlök mm. numera nog kan sägas ingå i vanlig svensk basmat.

Vad gäller bussarna måste jag säga att minnena från det som fanns kvar till 80-talet är givande.  Om inte annat för att variationen på fordonen då (i alla fall kändes det så) var så mycket större. Innan Arriva tog över Råsta så fanns ju fortfarande t.o.m. skyltar (kanske de finns kvar) på A-rampen för att visa var H43/44 skulle rampas.

Stod man t.ex. sedan i Spånga eller vid Solna C under just 80-talet så var det en salig blandning av både äldre Volvo-vagnar, men även Scania, som passerade i revy. Idag är ju tyvärr vagnparkerna ganska likriktade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2016, 15:48:10 PM
Idag är det nog inte direkt många som använder öknamnet ifråga. Dels med tanke på mängden av busslinjer som går genom områden där det lagas mat av mera kryddstark karaktär, men även för att vitlök mm. numera nog kan sägas ingå i vanlig svensk basmat.

Ja, jag var kanske lite överdrivet återhållsam med ök-/smak-namnet på den aktuella linjen. Om jag inte minns fel så var det Fritiof Nilsson Piraten som sa ungefär så här:
"Om synålar kommer på tal så är det alltid någon enögd j-el som tar illa vid sig..."

/   M v h   Walle

roggek

Citat från: WalleW skrivet 02 oktober 2016, 14:26:57 PM
Mycket trevlig bild  :)...
Hade linje 514 fått sitt smak-associerande öknamn vid den här tiden... :-\ ?

/   M v h   Walle

Det var väl tunnelbanelinje 10 som främst hade det välkända öknamnet "Vitlöksexpressen", inte busslinjerna väl?

WalleW

Citat från: roggek skrivet 03 oktober 2016, 12:44:16 PM
Det var väl tunnelbanelinje 10 som främst hade det välkända öknamnet "Vitlöksexpressen", inte busslinjerna väl?

Allt har väl sitt ursprung någonstans och sprids därifrån i olika riktningar och på olika sätt, sa han som extraknäckte med att köra lastbil i bygget av "ursprunget"... :)

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson

Tack för denna trevliga bild! 46xx-vagnarna var en vanlig syn på linje 514 under mitten av 80-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.