Några som har ett halvår kvar [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 29 september 2016, 00:29:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Om ett halvår och några dagar kommer Nobina att ta över stadstrafiken i Borås från Borås Lokaltrafik. Enligt en artikel i Borås Tidning för några veckor sedan kommer man då att byta ut ungefär halva vagnparken. Vidare kunde man läsa att man tar över alla fastanställda förare liksom administrativ personal från BL. Däremot var det ännu inte klart hur det blir med timanställda förare. Man kommer även att hyra in sig i BL:s depå på Strömsdal som man då får dela med Transdev och Sandarna Transporter. Det enda som Nobina inte ville svara på var om man kommer att köra bussarna på biogas - i den frågan ville man inte säga något alls. Borås stad hoppas förstås på att de ska köpa deras biogas, precis som BL gör idag, men det är nog inte särskilt säkert att det blir så.

När det gäller fordon som försvinner kan man tänka sig att det blir följande:
038-041, 080-088 (13 st)  MAN A21 ´04
046, 047 (2 st)  MAN Lion´s City A21 ´06
048-057 (10 st)  Scania Omnilink ´08
070-078 (9 st)  MAN A26 ´04
720, 721, 723-725 (5 st)  Neoplan N4409 Centroliner ´04

Dessa torde kunna vara de som Nobina planerar att ta över:
058-067 (10 st)  Scania Omnilink ´10
089-093 (5 st)  MAN Lion´s City A21 ´11
094-096 (3 st)  MAN Lion´s City A21 ´12
162-165 (4 st)  MAN Lion´s City L LE A44 ´12
166-174 (9 st)  MAN Lion´s City L A26 ´14

Nedan tre bilder på bussar som antagligen försvinner i april nästa år.

BL 075 (och 040) på Södra torget den 23 september.

BL 038 ska köra ut från Brotorpsgatan och in på Gånghestervägen som linje 11 i söndags den 25 september. Denna linje trafikeras normalt av de mindre Neoplan-bussarna, både dessa och linjen kommer sannolikt att försvinna.

BL 056 på Åsbogatan den 23 september.

Jan Sjöberg

Enligt än obekräftade uppgifter så ägs bussarna av Västtrafik  och i det avtalet står dem skall skrotas och får ej säljas vidare
gäller att hålla koll på skrotfrag i Ulricehamn och när den första bussen anländer för då ska det firas   :D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 29 september 2016, 18:55:40 PM
Enligt än obekräftade uppgifter så ägs bussarna av Västtrafik  och i det avtalet står dem skall skrotas och får ej säljas vidare
gäller att hålla koll på skrotfrag i Ulricehamn och när den första bussen anländer för då ska det firas   :D

Ja så är det nog - det hänger väl ihop med den utdragna processen om upphandlingen. Det var väl även en lösning för att det behövliga inköpet av de senaste 9 MAN-bussarna skulle bli genomfört.
Nej ingen blir väl ledsen över att de bullriga MAN-bussarna från 2004 försvinner - bara nu inte Nobina skaffar något ännu värre...

John P

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 29 september 2016, 18:55:40 PM
Om dessa uppgifter visar sig stämma så är det verkligen illa, snacka om slöseri med skattepengar! :(
En del bussar är ju inte ens 10 år och även de äldre MAN-bussarna sedan 04 borde kunna gå att sälja en del av åtminstone. Flertalet bussar är ju dessutom relativt miljövänliga biogasbussar.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: John P skrivet 30 september 2016, 18:51:10 PM
Om dessa uppgifter visar sig stämma så är det verkligen illa, snacka om slöseri med skattepengar! :(
En del bussar är ju inte ens 10 år och även de äldre MAN-bussarna sedan 04 borde kunna gå att sälja en del av åtminstone. Flertalet bussar är ju dessutom relativt miljövänliga biogasbussar.

MAN- och Neoplanbussarna från 2004 är rejält slitna trots att de fått en kosmetisk upprustning för ett par år sedan. Jag tror det blir svårt att sälja dem men man behöver ju fördenskull inte skriva något avtal om att de inte får säljas, om nu den uppgiften är riktigt. När det gäller bussarna från 2006 och 2008 har jag hört att Nobina funderat på att behålla dem men eventuellt flytta dem från Borås.

Det går nu så många rykten om vad som kommer att hända vid Nobinas övertagande den 2 april 2017 så jag rekommenderar att man tar det försiktigt fram till dess man får det bekräftat från Nobina.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Vad gäller då för OmniLink? De borde vara rätt gamla nu. De har ju den gamla fronten för OmniCity/OmniLink. Ska dessa skrotas i Ulricehamn?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 oktober 2016, 21:24:50 PM
Vad gäller då för OmniLink? De borde vara rätt gamla nu. De har ju den gamla fronten för OmniCity/OmniLink. Ska dessa skrotas i Ulricehamn?

Det skrev jag ju om i mitt inlägg. Första generationen OmniLink i Borås är från 2008. Det skall varit de sista med den gamla fronten som levererats och det en tid efter att tillverkningen egentligen lagts ned.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)