Huvudmeny

Shetlandsöarna

Startat av L-G Lassander, 26 september 2016, 19:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

För drygt en vecka sedan besökte jag Shetlandsöarna, och tänkte bjuda på några bilder därifrån. I förhållande till folkmängden, finns det ganska många bussföretag på öarna, och stomlinjerna utgör också en acceptabel kollektivtrafik.

John Leask & Son är det störtsa linjetrafikföretaget baserat i huvudstaden Lerwick, och grundat redan 1919.
Här kämpar en Alexander Dennis Enviro 200 uppför backen mot Viking Bus station på linje 23:

En av företagets småbussar på linje 5 i Hamnavoe:

En av föregtagets turistbussar, en Volvo B9R Plaxton Panther 2, gör sig redo att köra hem skolbarnen:

R. Robertson & Son har en sprillans ny Volvo B8RLE MCV Evolution för sin trafik på linje 21:

På industriområdet i Lerwick hittades en något äldre Volvo B10M VanHool Alizée:

R. G. Jamieson & Son hade en King Long på sin linje 24:

På en parkeringsplats inne i Lerwick hittade jag denna turistbuss, en Volvo B9R Plaxton Elite, tidigare ägd av Park's of Hamilton från Skottland:

Ögruppens största företag är Andrew's med cirka 40 bussar. En del av arbetet utgörs naturligtvis av skolskjutsar in till Lerwick:

Men den verkligt stora arbetsgivaren för företaget är oljeterminalen i Sullom Voe. På lördagen vilade sig en av deras Volvo Plaxton bussar där:

Bredvid landsvägen i Cunningsburgh skymtade något blått. Der var några av Nicolsons bussar som stod parkerade där. Bland andra denna Volvo B12M Plaxton Paragon:

Och i solnedgången på väg till hotellet i Lerwick kunde ännu denna Alexander Dennis Enviro 300 från J & D.S. Halcrow fotograferas:

Ted Selander

Mycket trevligt, har haft en längtan till dessa trakter ända sedan jag läste Hans Alfredsons "Bästa vägen till Muckle Flugga" (1976). Vägen gick över Island, Färöarna, och Orkney.
Tv-serien Shetland bidrar till att hålla intresset uppe.

Krille

Riktigt trevliga bilder  :)
Noterar att endast en buss på dina bilder har mer än en dörr.

K

Ted Selander

Citat från: Krille skrivet 27 september 2016, 13:13:52 PM
Riktigt trevliga bilder  :)
Noterar att endast en buss på dina bilder har mer än en dörr.

K
Det är snarast standard med en dörr i Storbritannien, undantaget vissa storstäder.